Trenger noen tips til 240 liter

Begynte for et 6-7 mnd med et 43 liter akvarie, så kjøpte jeg meg et brukt 110 liter i tillegg. Men det ble litt lite. Så nå har jeg kjøpt meg et 240 lite(r) med 2 x T5 lysrør uten reflektor (kjøper reflektor hvis jeg trenger dette). Bakgrunnen er sort "limt" på med noe olje lignende greier som jeg kjøpte i akvarie sjappa, var meget enkelt, og man fikk bort alle luftbobler.
Har sort sand.

Har hat to døde fisk i de andrekarene jeg har hatt, og disse fiskene døde få timer etter de kom inn i karet. Har alltid hatt stabil PH (mellom 6,5 og 7,0 får ikke målt mere nøyaktig) og NO2 (=0). Har dessverre ikke KH og GH tester ennå...

Denne gangen vil jeg prøve å gjøre det riktig.
Jeg tror jeg vil satse på sør-amerikansk biotop/ lett blandet selkapsakvarium. Har lyst til å ha noen fisker med litt farger, og som gjør litt ut av seg. Har dere noen tips (legg gjerne lenker til det dere foreslår) både når det gjelder fisk, planter o.l.



OT/
Har også en annen litersyke, motorsykkel
/OT
Hei Picpac, gratulerer med litersyke

Hvis du kvitter deg med demasoni cikliden og gullfiskene dine står du mye friere til å sjonglere fisk mellom karene dine. Disse går ikke overens med søramerikanerne da de liker andre vannverdier og temperaturer.

Botiaene dine vil sikkert ha selskap av fler artsfrender, det blir mer moro for dem og deg. De trenger uansett mer plass å svømme på etterhvert og bør få plass i storkaret ditt.
Ancistrusen din vil sikkert ha selskap av en partner av motsatt kjønn?

Ta utgangspunkt i de fiskene du allerede har, les om dem i fiskebasen, og lag en plan for hvordan du vil stokke dem. Da ser du hvor det blir plass til evt. nye fisk.

Når du skal på plantejakt så er det en god ide å bruke plantebasen. Søk på planter fra det området du er intressert i og se på profilen. Til venstre står det oppført evt. annonser så ser du med en gang om de er lett tilgjengelige.

-Lykke til
Tak for svar.

Det virker jo som noen smarte tanker du kommer med der.
Må helt klart sette meg litt bedre inn i databasene, og dems muligheter.

Hvordan er det ellers å benytte sort sand og sort bakgrunn, som jeg har gjort?

Ser nå at jeg må øke dh på vannet til Guppyene også, samme gjelder gullfiskene som går i samme kar.

En tanke da, hadde vært å puttet Gullfiskene og guppyene i 110 literen og fått vannet litt hardere, kvittet seg med demasoni cikliden, og tatt resten i det store karet?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap