- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Bør jeg skifte vann??
Bør jeg skifte vann??
Postet 14.09.09 kl 21:33
Postet 14.09.09 kl 21:35
Postet 14.09.09 kl 21:47
Postet 14.09.09 kl 21:52
Postet 14.09.09 kl 22:45
Endret: 14.09.09 kl 22:55
Postet 15.09.09 kl 21:53
Postet 15.09.09 kl 21:56
Nitritt kan komme senere.
Litt avhengig av hvor bra kickstarten du har gjort med filterguffe virker. Men uten kickstart kommer nitritt-toppen etter to-tre uker.
Ikke kjøpt flere fisker før karet er skikkelig innkjørt og vær forsiktig med foringen.
At ph er under 7, er bra akkurat nå. Med ph over 7 er det fare for ammoniakk-forgiftning i starten og det er minst like farlig som nitritt.
Litt avhengig av hvor bra kickstarten du har gjort med filterguffe virker. Men uten kickstart kommer nitritt-toppen etter to-tre uker.
Ikke kjøpt flere fisker før karet er skikkelig innkjørt og vær forsiktig med foringen.
At ph er under 7, er bra akkurat nå. Med ph over 7 er det fare for ammoniakk-forgiftning i starten og det er minst like farlig som nitritt.
Postet 17.09.09 kl 15:33
Endret: 17.09.09 kl 15:36
Postet 17.09.09 kl 15:42
Siden det er et 160 liters akvarium med bare 5 små fisk, er det store sjanser for at dette vil gå bra. Det er såpass stort vannvolum i forhold til hva disse småfiskene greier å forurense, så kanskje alt går knirkefritt siden du også fikk inn litt filterguffe i oppstarten
Men her er altså rådet: ikke kjøp flere fisk før om 5-6 uker
Da kan du sakte og rolig sette inn noen få fisk pr uke, til du er fornøyd med besetningen. Ikke overfyll akvariet med fisk, bruk heller en del penger på planter. Det tror jeg du (og fiskene dine vil takke deg) vil tjene på i det lange løp, og det er også mest dekorativt
Kjøpte du akvariet brukt, er det mulig det behøves å bytte lysrør også. Lysrør bør man bytte ca en gang hvert år, siden lysutbyttet for plantenes del svekkes over tid. Så selv om røret fortsatt lyser, så gir det ikke fra seg like stor effekt lenger etter et års tid, og plantene kan begynne og se litt molefonkne ut.
Men her er altså rådet: ikke kjøp flere fisk før om 5-6 uker
Da kan du sakte og rolig sette inn noen få fisk pr uke, til du er fornøyd med besetningen. Ikke overfyll akvariet med fisk, bruk heller en del penger på planter. Det tror jeg du (og fiskene dine vil takke deg) vil tjene på i det lange løp, og det er også mest dekorativt
Kjøpte du akvariet brukt, er det mulig det behøves å bytte lysrør også. Lysrør bør man bytte ca en gang hvert år, siden lysutbyttet for plantenes del svekkes over tid. Så selv om røret fortsatt lyser, så gir det ikke fra seg like stor effekt lenger etter et års tid, og plantene kan begynne og se litt molefonkne ut.
Postet 17.09.09 kl 17:00
Endret: 17.09.09 kl 17:03
Postet 17.09.09 kl 17:07
Postet 17.09.09 kl 17:24
Jeakar88Okei, den er grei!:) Akvariet er bare 1mnd gammelt, så er som nytt!:) Men er det veldig viktig at jeg skaffer en Malle? Eller burde jeg vente 5-6 uker til jeg skal kjøpe flere fisk?
Hva skal du med en malle nå? Du har uansett ikke noe særlig med alger de kan beite på. Det vil kanskje komme en liten algeoppblomstring i innkjøringsperioden, men disse vil forsvinne igjen like fort som de kom.
-Tim
Postet 17.09.09 kl 20:51
Postet 18.09.09 kl 00:01
Postet 18.09.09 kl 00:05
Postet 18.09.09 kl 00:09
Sånn rent personlig, ville jeg gått for en stim siamesisk algeetere (SAE) i stedet for malle i og med at du har stort nok kar til dem.
Min erfaring er at de tåler litt salt bedre enn ancistruser og coryer. Jeg vet det er omstridt om man skal bruke salt eller ikke. Men jeg bruker litt til levendeføderne og det er jo den typen fisker du har p.t.
SAE spiser dessuten flakfor og det gjør det lettere å fore. Sverddragerne og guppiene gafler gjerne i seg malletabletten og jager den stakkars mallen unna.
Dessuten er en stim SAE veldig morsomme å se på der de farter rundt etter alger og annen mat.
Og - de spiser trådalger, noe mallene visstnok ikke gjør.
Men altså - ikke sett dem inn før om 4-5 uker, slik du har fått som råd fra flere.
Min erfaring er at de tåler litt salt bedre enn ancistruser og coryer. Jeg vet det er omstridt om man skal bruke salt eller ikke. Men jeg bruker litt til levendeføderne og det er jo den typen fisker du har p.t.
SAE spiser dessuten flakfor og det gjør det lettere å fore. Sverddragerne og guppiene gafler gjerne i seg malletabletten og jager den stakkars mallen unna.
Dessuten er en stim SAE veldig morsomme å se på der de farter rundt etter alger og annen mat.
Og - de spiser trådalger, noe mallene visstnok ikke gjør.
Men altså - ikke sett dem inn før om 4-5 uker, slik du har fått som råd fra flere.
Postet 18.09.09 kl 00:44