Sommerfugl hann med sopp?

Heisann..

jeg har en sommerfugl han som jeg for ett par dager siden oopdaget noen hvite prikker på for ett par dager seiden. disse sitter i nærheten av gjellelokket i ansiktet. Den hadde også ett sår med dette hvite i. Det minner veldig om sopp. Jeg startet esha 2000 kur i går i håp om å ta det tidlig. Men i dag på dag 2 av esha 2000 kuren ser den enda verre ut. Det er mer blitt flere områder med dette soppliknende greiene og nå henger det også noe som ser ut som hudrester på de. Det ser også ut som det er mer trykk bak det ene øyet på den siden "soppen" sitter. Skal også nevnes at det kun sitter på ene siden av ansiktet på fisken.. Noen som kan hjelpe?
har du mulighet til å ta bilde av dette? det kan høres ut som "prikkesyken" som er realtivt vanlig for sommerfuglciklide

Mvh AndersØ
Du bør legge ut bilder av det. Det hjelper på diagnosen.
Ellers bør du også fortelle litt mer om akvariet du har denne fisken i. Hvor stort er det, hvilke andre fisk har du i det sammen med sommerfuglciklidene og hvor lenge har akvariet vært i drift? Har du testet vannet for vannverdier som nitritt, ph og nitrat?
Dette innlegget ble skrevet når jeg hadde det veldig travelt å skulle på jobb så ble litt usammenhengende.. Beklager det. Karet har vært i drift i 3 år. Hadde litt problemer med nitrat en stund, men har fått det under kontroll nå. Sommerfuglene gikk ikke i dette karet da nitratproblemene var. Har ikke målt nitritt i karet siden oppstarten, men kan jo for sikkerhets skyld måle igjen i kveld. PH er og en stund siden jeg har målt så får vel gjøre det og, men de gangene jeg har målt har det ligget på 7 så vidt jeg husker. Ser nå at sommerfuglene helst vil ha litt surt vann. Kan ett så lite utslag ha noe å si for dette utbruddet? Skal også prøve å få lagt ut ett bilde til dere i ettermiddag. Karet er 110 liter og sammen med de går det rødmunntetra og aeneus samt noen mellomstore ancistruser.
Da har jeg testet litt. Nitritten var faktisk 0.025. Lurer på om det kan komme av at jeg renset pumpen her om dagen. Og ja jeg renset den i akvarievann og skylte makaronien. Det får meg til å tenke på ett nytt spørsmål. Biomediene i en utvendig pumpe hvor lenge kan man ha de før man bytter det ut? PH er 6.5 ca, så det skulle vel ikke være noe problem. Her er noen bilder "soppen" ser bedre ut i dag men øyet står veldig ut synes jeg. Det sees også på ett av bildene jeg har lagt med..
Ser ut som esha'en har tatt knekken på soppen. Men øyet ser bare verre ut, det stikker veldig ut. Noen som har noen ide på hva det kan være?
"Pop-eye" kalles fenomenet, og det er ikke en sykdom, men et symptom på diverse ting. Det medfører oppsvulmet og utstikkende øye.

Den vanligste årsaken til pop-eye er dårlig vannkvalitet. Kanskje bare forbigående dårlig, men det har vært der, og skaden er skjedd. Du sier du fikk lavt nitrittutslag, og det kan være at den har vært høyere, men nå jobber seg ned til null igjen. Dette kan ha forsårsaket plagene til din sommerfuglciklide. De er ganske skjøre av seg, og påvirkes lett av sånt.

Det jeg ville anbefale deg er å bytte vann daglig fremover (f.eks. 25% daglig). Men det er jo litt dumt, siden du har påbegynt en medisinkur. Du må enten vente, eller gå på alternativ to.

Alternativ to er du bytter vann daglig, men da må du erstatte mengden medisin som forsvinner ut med en utregnet mengde ny medisin. I tillegg til den dagsdosen du skal tilsette hver dag, altså.

Tror jeg ville gått for alternativ to, siden rent vann i massevis av og til kan fikse problemet med pop-eye.

Ok Ja trudde kanskje det var det jeg og. Skal måle nitritten igjen nå å se om den er null nå. Og bytte vann så får vi se om jeg klarer rette det opp igjen.. Takk for gode råd
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap