Får ikke igang utvendig pumpe; eheim 2217

Hei!

Jeg trenger hjelp. Jeg får ikke igang ei utvendig Eheim 2217 pumpe. Den "bråka" første gang jeg satte i kontakta, men nå låter den ikke. Ikke drar den til seg vann heller. Hva kan jeg gjøre? Har den en innebygd sikring eller noe? Og hvordan får jeg den egentlig til å suge vann?
Du må sørge for at den er tom, og avslått. Så bruke pumpeknappen på toppen. Da fylles den med vann. Da dette er gjort kan du sette i kontakten.

Det står i bruksannvisningen.

-Tim
Ok, det skal jeg prøve. Jeg har ingen bruksanvisning; pumpen er kjøpt brukt sammen med akvariet.
Internett er en fin ting :P


-Tim
Ser ikke noe knapp på toppen jeg da...
Omicron
Ser ikke noe knapp på toppen jeg da...
Kan være fordi det ikke er noen på classic serien.

Disse pumpene har ikke godt av å kjøre uten vann, så jeg håper du ikke har ødelagt noe. Kan være en ide å inspisere rotor før du kjører den i gang.

Eheim 2217 er en flott pumpe med god kapasitet, men det er ikke noen innebygde kraner slik som det er på de mer fancy modellene så det er en vurderingssak om du bør skaffe deg noen hurtigkoblinger slik at den kan kobles fra på en enkel måte for rens.
Selv har jeg 2215 og 2015 som er lillebroren og dens forgjenger.

Jeg pleier å prøve å fylle pumpa med vann før jeg starter den, i praksis så kobler jeg opp pumpe og bruker hevert prinsippet for å fylle den. Rister gjerne litt på pumpa for å få ut mest mulig luft før jeg starter den. Så setter jeg i kontakten og vil ofte høre litt støy i starten, men det skyldes bare litt luft i pumpa. Bråker den for mye og ikke vil gi seg så pleier jeg å kutte strømmen igjen og lufta vil da som regel begynne å komme ut av pumpa slik at jeg kan starte den igjen.
Beklager.....Blandet nummeren. Tenkte dette var en PRO serie pumpe.

På classic kan du ta å suge i utslange til heverteffekten fyller tanken. Pass på å ha utslangen over akvariehøyde.


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© ØrjanMc
Reklame for plussmedlemskap