Hjelp med nystartet akvarium, 160l

Hei

Jeg hadde akvarium som liten og holdt på til jeg var i tenårene. Har ikke hatt en akvarium siden, og det er en del år siden jeg var tenåring. Nå har det seg slik at jeg har en datter på snart 5 år som har vist interesse for fisk.

Så jeg tenkte jeg skulle kjøpe noe på ca 50-60 liter for å se om det er noe for henne og om det kan være en hobby for hele familien. Men tenkte at det er altfor lite med 50-60 liter så jeg kjøpte en Aqualine på 160 liter. Karet er 80 cm i bredde, 50 i høyde og dybde er 40 cm. Greit nok til å begynne med, ikke for lite og ikke for stort.

Kjøpte en sekk med grus som jeg vasket grundig med kun vann og skylte flere ganger før jeg fylte opp karet. Har foreløpig kun to relativt små planter, to røtter, en klippe, en stubbe, en sten med et hull i, et slott og det er nok av skjulesteder bak disse to røttene. Har planer om å sette inn to kokosnøtter med hull i, og da begynner det å se bra ut. Skal ikke ha for mye heller. Kanskje jeg kan sette inn to planter til, men man skal jo se fiskene svømme rundt og dette karet er jo først og fremst satt opp for datteren min sin skyld, og ikke mindt fiskenes!

Temperaturmåleren har jeg på utsiden og den viser 24 uten varmekolbe på! En dag hadde jeg varmekolbe på 24 grader og lyset på og det var nesten 30 grader i karet. Så slo jeg av varmekolben og lot lyset sto i tre timer så hadde jeg stabilt 24 grader. Avhenger av hva slags fiks jeg skal ha så kanskje jeg ikke trenger varmekolben. Særlig når jeg begynner å fyre og det blir varmere i leiligheten. Vurderte utvendig pumpe, men endte opp med Fluval 4 plus. Er i det minste laget, men skal nok gå bra. Topplokket er på og filteret blåser inn luft, men lufta er den samme som ligger hele tiden under lokket så det blir mye kondens og vannet lukter litt dårlig.

Så jeg skal koble en liten luftslange på tuten til filteren og lede ut gjennom et lite hull bak som er ved siden av ledninger som leder ut så får fiskene mere ren luft hele tiden. Er nok viktig siden det ikke er så mange planter inne. Luften blåses hele tiden på overflaten så det er nok bevegelse i vannet. Bobler med luft sirkulerer rundt og går helt ned i karet og opp til de sprekker opp. Vannet fylte jeg sist lørdag og har strødd en kapsel med bakterier i karet som skal gjøre karet klart raskere en antatt. En kapsel neste lørdag skal jeg også sette inn så det blir litt bedre. Ble da anbefalt å kjøpe de første fiskene neste mandag, som er da 10 dager etter at jeg fylte opp karet. Men jeg skal vente i tre uker til, har jeg bestemt meg.

Har fryktelig lyst på discus, men i og med at jeg kun har 160l, så blir det i det minste laget. Kanskje greit til å begynne med, men om ikke så lenge må jeg gå til innkjøp av noe større. Så discusen skal jeg vente med. Det spørs hvor lenge jeg skal ha 160-literen siden litersyken allerede har meldt seg. Og datteren min har blitt forelsket i diskus, av forståelige grunner. Men de er vanskelige å holde, så jeg får nok skaffe meg mer erfaring samt lese meg i hjel på nettet. Så nå er det om å gjøre å finne fisk som ligner discus, eller satse på noe fargerikt, men ikke smått. Eplesnegler vil vi ha og ancistrus er også meget ønskelig.

Hva med scalare? De går jo ikke med alle, men er fine å ha. De får nok høyde i karet, som er 50 cm, så det skal ikke være noe problem. Hva med malawi? Er jo fine å se på, men enkelte sort kan være aggressive og de går jo ikke i lag med mange. Platy, praktbotia, gurami, sommerfuglciklide....mange fine fisk å velge mellom!

Stikkordet skal være fargerike, middelsstore, spennende, lekende og forholdsvis rolige fisk som går i lag med hverandre. Er jo meningen at datteren min skal stifte bekjenskap og lære om fisk, mate fisk og se dem vokse osv. Men selvsagt er det både jeg og kona som skal være med og ha dette som hobby. Siden jeg mest sannsynlig ikke kommer til å ha så veldig mye planter så er det viktig at pumpen blåser inn luft hele tiden på overflaten? Hvordan bli kvitt kondens? Vannskifte en gang i uka ca. 30% av vannet og rensing med en slamsuger, f.eks batteridrevet fra Eheim?

Hvor mange fisk kan jeg ha og kan dere foreslå sammensettingen? Det viktigste som sagt er at karet blir satt sammen med algespisere og fisk som passer godt sammen. Fiskene skal være fargerike og skal se "morsomme" og "spesielle" ut.

Noen som kan hjelpe en far som gjerne vil glede (skjemme bort) sin datter?

Tusen takk på forhånd
Velkommen tilbake til en flott hobby.

Hva med seilfinnemolly eller andre mollyer. Rolige fisk som er levende fødere slik at din datter får yngel å passe på. hehe. Seilfinnemolly hannene flacher med det store seilet på ryggen. Tøft synes jeg da. Lett fisk å holde i starten. Corydoas panda eller adolfoi er jo også flotte.

Lykke til.

Espen

Når det gjelder lufttilførsel i vann så er dette et tveegget sverd. Ved å tilsette luft, som vil stige til overflaten, så vil den på en måte trekke med seg CO2 også og dermed luftes denne ut. Plantene setter ikke pris på dette. O2 blander seg i vann i hovedsak i vannspeilet. Har du bevegelse i vannflata så er det i de flese tilfeller nok og ekstra tilførsel av O2 blir undøvendig.

Gå inn i artikkelsamlingen og les akvarieskolen.

Husk på å sørge for at du fullfører oppstartssyklusen før du setter inn fisk. Spesielt når man har små unger som følger med er det kjipt med fisk som dør av nitrittforgiftning.

Discus er noe man begynner med når det å ha et akvarie er blitt en hobby. Discus er en lite tilgivende fisk og krever gode driftsrutiner for at de skal trives.

Nystartede kar bør ha rikelig med planter. Disse er med på å sørge for at man slipper algeoppblomstring da de nyttegjør seg av overskuddnæring i vannet. Hurtigvoksende planter som Egeria densa o.l er sikkre vinnere i så måte.


Black_Flys
Velkommen tilbake til en flott hobby. Hva med [URLBLOCK1] eller andre mollyer. Rolige fisk som er levende fødere slik at din datter får yngel å passe på. hehe. Seilfinnemolly hannene flacher med det store seilet på ryggen. Tøft synes jeg da. Lett fisk å holde i starten. Corydoas [URLBLOCK2] eller [URLBLOCK3] er jo også flotte. Lykke til. Espen

Hei

Tusen takk. Akvaristikk håper jeg hele familien finner ut er noe vi vil bruke mest av vår tid på. Utvilsomt lærerikt, morsomt og spennende å drive med.

Blir nok lette fisk til å begynne med, ja. Har heldigvis god nok tid til å finne ut av hva slags fiks jeg skal ha i karet. Det viktigste er å kjøre inn skikkelig i noen uker, måle verdier og først da gå til innkjøp av fisk. Det er det tryggeste og beste for alle. Selv om jeg er utålmodig, så må jeg smøre meg med tålmodighet.

Og tusen takk for lykkeønskninger.

Først og fremst vil jeg takke deg for et godt svar.
Geir Kristiansen
Når det gjelder lufttilførsel i vann så er dette et tveegget sverd. Ved å tilsette luft, som vil stige til overflaten, så vil den på en måte trekke med seg CO2 også og dermed luftes denne ut. Plantene setter ikke pris på dette. O2 blander seg i vann i hovedsak i vannspeilet. Har du bevegelse i vannflata så er det i de flese tilfeller nok og ekstra tilførsel av O2 blir undøvendig.

O2 må fiskene i så tilfelle i hovedsak få gjennom plantene? Siden jeg har kun to små planter for tiden så er det veldig lite. Bevegelsen vil det være nok av selv om jeg setter korken på tuten og stopper tilførsel av O2. Men noe O2 vil det ikke komme siden topplokket er for det meste på samt at det er nærmest totalt lukket og dermed oppstår det kondens. Kanskje det hjelper dersom jeg fjener den beskyttelsen av gummi bak akvarie som er på ca 10*3 cm, så noe O2 vil det da komme inn. Eller så må jeg uansett sette inn flere planter, selv om det er begrenset med plass slik jeg ser det for øyeblikket. Er egentlig greit å slipe den bruselyden og boblingen hele tiden. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Tror det blir lite med O2 med kun to små planter, lukket akvarie og kun bevegelsen i overflaten uten tilførsel av O2 direkte. Vil fiskene lide og vil det være lite av O2 slik tilstanden i karet er nå?

Gå inn i artikkelsamlingen og les akvarieskolen.

Med glede. Bruker all fritid på å lese alt av arikler og innlegg på diverse forum.

Husk på å sørge for at du fullfører oppstartssyklusen før du setter inn fisk. Spesielt når man har små unger som følger med er det kjipt med fisk som dør av nitrittforgiftning.

Det er det viktigste og er prioritert.

Discus er noe man begynner med når det å ha et akvarie er blitt en hobby. Discus er en lite tilgivende fisk og krever gode driftsrutiner for at de skal trives.

Discusen skal jeg nok skaffe meg, for fiskens og vårt beste er det beste å vente med det i noen år.

Nystartede kar bør ha rikelig med planter. Disse er med på å sørge for at man slipper algeoppblomstring da de nyttegjør seg av overskuddnæring i vannet. Hurtigvoksende planter som Egeria densa o.l er sikkre vinnere i så måte.

Takk for tipset. Skal se hva jeg klarer å få plass til. Men noen planter skal nok inn slik at jeg slipper å tilføre O2 via filteret hele tiden. Vet om folk som har plantefri malawikar og der i gården bruser det 24 timer i døgnet.
Vel, nå har jeg besøkt folk som har malawi og fått ide om å starte et rent malawikar! Trenger ikke planter ei heller røtter - som farger vannet - som opptar mye svømmeplass.

Malawiciklider er friske, raske og energiske fisk som sjelden blir syke. Er hardføre og ikke vanskelige å stelle. Ikke minst er de meget fargerike og "spennende".

160 liter er en god begynnelse. Jeg kan ha noen fine art som ikke vokser seg så veldig store. Sånn ca. 8-10 cm. Skal heller ikke være av det aggressive slaget. Så jeg trenger noen få art med ca:

1. Kanskje fem art med tre fisk, eller fire art med fire fisk (tilsammen 15 eller 16) som er fargerike og fine å se på (datteren min vil nok sette pris på det).
2. De skal være fine svømmere og skal ikke være aggressive mot hverandre.
3. Skal kunne svømme fint i et 160 liters kar.
4. Skal som sagt ikke bli store som voksne, maks 8-10 cm.
5. Skal ikke være "gravere" da det er litt sent å ta ut vannet og grusen for å sette under en isoporplate. Skal selvsagt ha kalkstein, men vil ikke at de skal grave så mye og flytte sten og slikt. Skal først og fremst være gode svømmere, ikke gravere.
6. Skal helst sette sammen art som har bevist at de fungerer fint sammen og som regel ikke går løs på hverandre. Har tenkt å ha en Ancistrus og håper han trives med disse energiske og livlige skapninger. Har lyst på eplesnegler, men disse vil nok bli spist av malawiene.

Det kan hende at litersyken tar overhånd og at et kar på nesten 400 liter om ca. ett år kommer i hus. Er ikke utenkelig. Men foreløpig vil jeg jobbe ut fra det faktum at jeg har en 160 liter med en del svømmeplass i.

Her jeg bor er pH ganske fin og passer Malawi utmerket. Skal nok øke litt, men ikke så veldig. Hardheten er litt lav, så vannet er bløtt. Noen omtaler vannet i Malawisjøen som bløtt med høy pH, men hardheten er nok høy, uansett. Så den skal opp med havsalt og natron. Hvor mye og hvor ofte må man tilsette for å holde vannkvaliteten stabil og fin for at Malawi skal trives? Dette er vannverdiene.

Akkurat nå har jeg fin grus i karet, en klippe, en stubbe, en sten med et hull i og et slott. Men her skal litt kalkstein inn! Er det noen plass man kan kjøpe ferdiglaget eller en stor stykke faxe kalksten med flere hull i? Noe a la dette ville vært topp. Resten blir da svømmeplass. Har foreløpig kun Fluval 4 plus som blåser 1000 liter i timen. Litt lite for Malawi, men en sirkulasjonspumpe skal inn. Rundt 500 liter i timen i tillegg til Fluvalen, så da begynner det å blir bra.

Ut fra alle disse kriteriene jeg skrev ovenfor så tror jeg disse artene kunne passet fint i karet mitt: Pseudotropheus socolofi, Labidochromis caeruleus Golden, Labidochromis sp. `perlmutt', Pseudotropheus livingstonii, Pseudotropheus demasoni (ikke sikkert, men håper det!), Melanochromis maingano, Pseudotropheus kingsizei, Pseudotropheus saulosi og kanskje Rød zebra. Alt avhenger av hvor fort fiskene vokser, hvor store de er når jeg kjøper dem og når litersyken skal ta overhånd og da kommer nok et større kar inn i huset.

Så det kan hende at jeg kan ha disse i det nåværende karet fint i ett år for så å flytte dem i et passende kar, la oss si ca. 400 liter.

Hvor fort vokser malawiciklidene? Hvor store bør de være når man kjøper dem og setter inn i karet for første gang? Kjøper jeg som f.eks 2-3 cm malawi hvor store blir de da om ett år når man forer dem normalt osv? Skal bestille via en seriøs forhandler hos en grossist som pleier å ha det meste av malawiciklidene. Har tenkt å starte med en art kanskje for så å slippe inn flere etter hvert. Vet ikke hva som er best.

Derfor spør jeg her om hva slags sammensetting er best ut fra de kriteriene jeg har skrevet ovenfor og valgt ut av de artene jeg har nevnt som kunne passet inn i karet.

Er for tiden veldig engasjert og bruker all fritid på å lese alt av innlegg, artikler og bøker for å sette meg inn i akvaristikk for vårt og ikke minst fiskenes beste!

Tusen takk på forhånd. Setter veldig stor pris på alle svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap