Sommerfuglciklide med problemer :s

Jeg har en sommerfuglciklide som virker som den har tenkt å takke for seg. Han vil ikke spise noe særlig, svømmer opp til overflaten som om den skal "trekke pusten" og ligger der og dupper litt med munnen opp og kroppen ned, har mistet noe av fargen og generell livsgnist. Dette er den andre cikliden min på noen uker som oppfører seg sånn, og jeg er ganske sikker på at han kommer til å stryke med innen morgendagen
Noen som vet hva dette kan være? Han har ingen tegn på sopp eller noen andre sykdommer. Er kun fargen og slappheten som viser at noe er galt. De andre sommerfuglciklidene er i full fargeprakt og koser seg med hverandre (alle får i vårt kar :P ) og legger egg. Kan det være den er utslitt etter å ha lagt egg hele natten? Var en av dem som la to tre egg, snudde seg og spiste dem, snudde seg igjen og la nye osv. men jeg vet ikke om det var denne fisken.

Karet er 240 liter, 26 grader varmt og inneholder sommerfuglciklider, kakadueciklider, scalarer, ancistrus og en kloreke. Har ikke målt ph og diverse enda.. burde kanskje gjort det :S

Heisann!=)

Har du ikke sjekket noen verdier fra vannet? da ville jeg anbefale deg å gjøre det snarest mulig, sjekk for nitritt.

Sommerfuglciklide kan være ganske følsom =)

D kan virke som litt som stresssymptomer, med hensys til at de spiser eggen. legger nye og spiser dem igjen, Enten d eller kan d være de føler at "miljøet" er feil for dem, og de blir redde.

takk for svar

Mye mulig de var stresset... vi hadde nemlig en blå ciklide som drev og siktet seg inn på egga, pluss at vi hadde en sae som bare drev bøll og jaga alle fiskene. Disse er fjernet fra karet nå, så det er kun rolige fisker igjen. Skiftet på vannet i dag, og fikk støvsugd og ommøblert, så det kan kanskje være det som er galt? Kan nemlig ikke huske at den oppførte seg sånn før vi begynte med vaskinga, men er litt merkelig at dette er fisk nr 2 som blir sånn. Den andre døde kort tid etterpå. Men burde ikke alle fiske vise tegn på for mye nitritt hvis det er problemet?
Hei igjen!

Kan jeg spørre hva du mener med " ting begynte å skje etter du vasket?" og hvor mye vann skifter du om gangen?

Jeg mente at jeg ikke vet om han var syk før vi begynte totalrenoveringa. At det kan være stresset av det som gjør at den oppfører seg sånn. Men jeg tviler på det, for den andre fisken ble syk uten at vi hadde gjort noe i karet.

Jeg skifter ca 40-50 liter vann ca 1 gang i uka. Støvsuger samtidig bunnen. Pumpa er ganske stor og står utenfor karet, så den blir ikke renset så ofte.
Nå har jeg testet vannet mitt.. Det var perfekt til sommerfuglciklider og uten nitritt. Fikk skryt på butikken

Men... nå synger nok en fisk på siste verset Dette er den tredje sommerfuglcikliden som takker for seg over en periode på ca 2 mnd..

Han på butikken ga meg ett stoff som heter Omnipur og ba meg i tillegg salte vannet.. Skal gjøre det nå og håper det ordner seg.

Men er det noen flere tips til hva jeg kan gjøre, eller hva som kan være grunnen til at de dør? Kan det være noe så enkelt som stress?

Har 4 bovilianere, 2 german gold og 4 vanlige sommerfuglciklider nå, i tillegg til 4 scalarer, 3 kakadueciklide, 1 kardinal, og en liten bonusfisk som fulgte med når jeg kjøpte bolivianerne (en eller annen liten tetra type). På bunn har jeg 7 små maller, 1 sjokolademalle og en kloreke. Fint fordelt i ett godt beplantet 240 liters kar. Er det for mye fisk? Det virker som de lever i harmoni, bortsett fra sommerfuglhannene som beskytter teritoriet sitt hele tiden.

Ellers er den syke fisken fin i fargene, normal i kroppen og har ingen unormale flekker eller sår.

Var og hadde medisin i vannet nå.. saltet jeg hadde var med Jod, så må ut og kjøpe nytt. Skulle sjekke hvordan det gjekk med sommerfuglcikliden, og kom over denne kakaduehannen som heller ikke ser ut til at han har det så godt..
Klemmer seg inntil pumpa og puster som en gal
Funky farge på vannet nå :P Her ser dere den ene av bunnfiskene mine , samt ett lite glimt av mr. bonusfisk oppe i hjørnet. Den som holder på å dø hadde sitt teritorie i den midterste lave planten, mens de andre har sine på den store steinen til venstre og den store planten til høyre. Kanskje de bodde for nærme hverandre og det ble for mye nabokrangel for den?
Har du målt andre verdier enn bare nitritt?

Kan det være for lite oksygen i vannet?
Han på butikken bruke en sånn papirsak som han putta i vannet som målte det meste tror jeg.. ph, surhet og nirtritt var iallefall på listen. Han sa at det var ingenting galt med vannet mitt.. Hvordan vet jeg om det er for lite oksygen i det da? og hvordan kan jeg tilføre mer?
Strips er etter hva jeg har skjønt (ikke prøvd det selv), veldig unøyaktig, og er kun brukende til å indikere.

Dråpetester er det sikreste.

Men hva mente han med at vannet var perfekt?
Fikk du ikke vite nivået på GH, KH, pH, nitritt?

Gå ned i morgen å kjøp deg dråpetester selv, for å teste vannet.

Har du GH-salt og ph/KH+? Du må vel ha noe du har drevet og tilsatt vannet, og ikke springvannet inneholder rett GH og pH?

Sommerfuglciklider er jo veldig vare for feile vannverdier, så det er viktig å følge med på selv, særlig når man har slike fisker
Nei han vet at jeg driver med sommerfuglciklider, så han sa kun at det ikke var noe i vannet som skulle gjøre at de døde.. Eneste han kunne komme på var at det var for lite salt i vannet, eller at de hadde en slags parasitt. derfor fikk jeg de medisinene som skulle dekke det meste. Jeg har ikke tilsatt noe utenom aquasafe i vannet.. Visste ikke at jeg måtte tilsette salt, men så har jeg aldri hatt noen typer fisk før som er så følsomme som sommerfuglcikliden heller.
tilsatte salt og medisin i vannet for en uke siden.. i går så vi at nok en fisk er syk. Gir snart opp hele sommerfuglcikliden Får kjøre på butikken og kjøpe dråpetester i morgen..
Er nok lurt med dråpetester ja
Nitritt, pH, GH, KH er de jeg selv bruker.

Hvilket type salt har du tilsatt?
Den der firkanta pakken uten jod.. den blå? Fikk siste rest av veninna mi, så husker ikke hvordan den ser ut :P

I dag var fisken frokost for reken min :S 7 ciklider igjen.. får håpe jeg finner ut av det før den nydelige german gold hannen min stryker med :S
Nå har jeg kjøpt KH tester i dråpeform.. Den slo ut på 3 dråpen :S Har kjøpt KH+ nå og hatt i vannet, og den testen jeg tok noen timer etterpå (litt ivrig ja) viste gult på 5 dråpen. Så nå begynner det å ligne noe Men må jeg kjøpe ph tester i tillegg for å finne ut hva phen i akvariet er? Eller kan det regnes ut utifra KH testen? Da jeg var innom dyrebutikken for å kjøpe testeren, så jeg at de hadde noen _nydelige_ sommerfuglciklider. Men jeg fikk ikke lov til å kjøpe fisk av han før jeg hadde fått ett stabilt kar, der fisken faktisk levde i mer enn 1 mnd :S Så nå er det full skjerpings på akvariefronten, for de fiskene han hadde vil jeg ha!

Sitter igjen med 1 sommerfuglciklide (4), 4 bovilianere (4), 0 golden ram (5) og 1 scalare (4)*

*orginal besetning i parantes.

Men neontetraen og bonusfisken (som jeg nå har funnet ut er en venusfisk) har det kjempefint og ser ikke ut til å være plagd av at KH`en er helt på tur.

Krysser fingrene for at alt ordner seg i karet mitt nå, og at jeg kan fortsette drømmen om å få egg på sommerfugciklidene mine (ikke minst at de faktisk holder seg i live, og ikke ender sine dager som rekemat).

Slenger med ett bilde for å skryte over hvor fint karet mitt er blitt

Edit:

Hvor lang tid tar det før KH`en har stabilisert seg etter at jeg har hatt i KH+?
Mao når kan jeg med god samvittighet gå til dyrebutikken og kjøpe de flotte sommerfuglciklidene?

IselinH
Nå har jeg kjøpt KH tester i dråpeform.. Den slo ut på 3 dråpen :S Har kjøpt KH+ nå og hatt i vannet, og den testen jeg tok noen timer etterpå (litt ivrig ja) viste gult på 5 dråpen. Så nå begynner det å ligne noe :) Men må jeg kjøpe ph tester i tillegg for å finne ut hva phen i akvariet er? Eller kan det regnes ut utifra KH testen? Da jeg var innom dyrebutikken for å kjøpe testeren, så jeg at de hadde noen _nydelige_ sommerfuglciklider. Men jeg fikk ikke lov til å kjøpe fisk av han før jeg hadde fått ett stabilt kar, der fisken faktisk levde i mer enn 1 mnd :S Så nå er det full skjerpings på akvariefronten, for de fiskene han hadde vil jeg ha! Sitter igjen med 1 sommerfuglciklide (4), 4 bovilianere (4), 0 golden ram (5) og 1 scalare (4)* *orginal besetning i parantes. Men neontetraen og bonusfisken (som jeg nå har funnet ut er en venusfisk) har det kjempefint og ser ikke ut til å være plagd av at KH`en er helt på tur. Krysser fingrene for at alt ordner seg i karet mitt nå, og at jeg kan fortsette drømmen om å få egg på sommerfugciklidene mine ;) (ikke minst at de faktisk holder seg i live, og ikke ender sine dager som rekemat). Slenger med ett bilde for å skryte over hvor fint karet mitt er blitt ;) Edit: Hvor lang tid tar det før KH`en har stabilisert seg etter at jeg har hatt i KH+? Mao når kan jeg med god samvittighet gå til dyrebutikken og kjøpe de flotte sommerfuglciklidene?

Er ikke KH du skal justere, men PHèn. Det som skjer nå du tilsetter KH+ er at phen øker. Og for å ha rette vannverdier for sommerfugler så trenger man ikke å ha kh på mere enn 0-2, noe mere vil bare sørge for at phen stiger over 7 noe disse fiskene ikke skal ha. Vannet bør ha en stabil PH på mellom 6-6,5 når man har sommerfugler har jeg selv erfart.

Så skaff deg en ph test og dropp å tilsett vannet salter og Kh+, da fisker fra sør-amerika hvor sommerfugl cikliden kommer fra ikke trenger disse stoffene i vannet.

Når man øker phen så øker også khen, tilsvarende skjer også når man senker phen. Disse to parameterne følger hverandre.
hm.. Jeg hadde kh på 3 før jeg tilsatte kh+.. så da vil det si at det egentlig var helt greit i karet mitt? Noe må det jo være siden alle fiskene dør :S Fatter ingenting jeg nå.. trodde problemet endelig var løst :S Jeg fikk beskjed om at jeg burde ha en kh på 5-7 jeg.
IselinH
hm.. Jeg hadde kh på 3 før jeg tilsatte kh+.. så da vil det si at det egentlig var helt greit i karet mitt? Noe må det jo være siden alle fiskene dør :S Fatter ingenting jeg nå.. trodde problemet endelig var løst :S Jeg fikk beskjed om at jeg burde ha en kh på 5-7 jeg.

Dette er direkte feil, i mitt kar hvor jeg har ph på 6,5 så er khen på 1. En kh på 5-7 vil jo sørge for at phen din stiger opp mot 8 og da dør dem iallefall.

Sommerfuglciklider skal ha surt vann, fra 6,5 og lavere.

Det at sommerfuglciklider dør er ikke noe stor nyhet, da denne arten er avla så mye at genmaterialet er fryktelig dårlig og fisken dermed lett blir utsatt for sykdommer, sopp etc.

ja jeg fant ut det på den ufine måten :S men det er ikke bare sommerfuglciklidene som dør... 3 scalarer har dødd i løpet av en uke ca..
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap