Syk corydoras black
Hei for 4 dager siden , så jeg at det dukket opp sopp på blackene mine. (det går 12 stk. i karret ) Det ser ut som de har fått hvite dotter på kroppen og på øynene. Ser også at bartene begynner å forsvinne. Fisken er også slapp og apatisk. Puster veldig rolig. Har nå medisinert med esha 2000 50 dråper første dagen og halvert dosen på 2 og 3 dag. Leste også at det kunne være bra å medisinere med exit samtidig, så det begynnte jeg med på dag 2. Litt om karret, det er på 100 liter, med 0,4 -0,8 med rådasand. Ph er på 6,5 ,Gh er på 4, Kh på 3. No 2 er lik 0 . Håper noen kan gi meg noen nyttige tips.
hilsen erik
hilsen erik
Postet 16.09.09 kl 22:40
Postet 16.09.09 kl 22:42
Postet 16.09.09 kl 22:51
Postet 16.09.09 kl 23:12
Postet 16.09.09 kl 23:27
Postet 16.09.09 kl 23:43
Postet 17.09.09 kl 09:58
Endret: 17.09.09 kl 09:59
Hei, nå er gode råd dyre. Uansett hva jeg bruker av medisiner så ser det ikke ut til at det fungerer på disse, 10 sep. så jeg første tegn til sykdom på disse. Kjørte først en kombi av esha 2000 og exsit i 4 dager, da det ikke var noen bedring, tok jeg med en av fiskene ned til Dals, der ble jeg anbefalt å prøve Easy Life multicura, tok dobbel dose den første dagen, og kjørte normalt på de nedste 2 dagene. så fortsatt ikke noe bedring på fisken. I mellomtiden hadde jeg bestillt på nettet, Aquatic wormer plus, etter et vannbytte og et døgns opphold uten medisiner, begynte jeg å medisineres med denne. Nå har fisken gått på denne medisinen i 3 dager. Og det ser ut som fisken bare blir værre. De siste dagene har jeg mistet 5 stk. av gruppen. Det som er litt rart er at alle fiskene får hvite dotter på øynene først. Og det ser ut som han har struttende skjell. Finnene forsvinner også etter hvert og bartene forsvinner. Håper noen har noen gode råd, nå føler jeg at ingen ting virker. Legger ved noen bilder, kanskje ikke den beste kvaliteten. Hilsen Erik
Postet 23.09.09 kl 22:25
Postet 15.10.09 kl 23:25
Hiavata:
Kontakt Jan Holt, zoobutikken på Bislett, og hør om de fremdeles har muligheten til å undersøke fisk under mikroskop. Har de det, tar du med en (levende) til dem så snart som mulig. Du må nok ofre livet dens der for å få den undersøkt, men det er det jo verdt om du kan redde resten ved å gjøre det.
Undersøkelse under mikroskop kan fastslå om det er parasitter eller bakterier som forårsaker dette. Det er totalt ulike medisiner som skal til for å kurere bakterier og parasitter, så det er derfor livsviktig å få vite HVA det er. Først da kan du forsøke riktig type medisiner.
Hør evt hva Jan Holt vil anbefale av medisiner.
Kontakt Jan Holt, zoobutikken på Bislett, og hør om de fremdeles har muligheten til å undersøke fisk under mikroskop. Har de det, tar du med en (levende) til dem så snart som mulig. Du må nok ofre livet dens der for å få den undersøkt, men det er det jo verdt om du kan redde resten ved å gjøre det.
Undersøkelse under mikroskop kan fastslå om det er parasitter eller bakterier som forårsaker dette. Det er totalt ulike medisiner som skal til for å kurere bakterier og parasitter, så det er derfor livsviktig å få vite HVA det er. Først da kan du forsøke riktig type medisiner.
Hør evt hva Jan Holt vil anbefale av medisiner.
Postet 16.10.09 kl 00:55