Slangelengde på utv. eheim filter

Jeg kjenner til dette med maks løftehøyde på utvendige filtere. Hver modell har sin maksimale løftehøyde.

Men spørsmålet mitt er; er det begrensninger (innenfor rimelighetens grenser selvsagt) på hvor lang slangen kan være hvis slangen går bare bortover sidelengs? Ingen løftehøyde å snakke om i det hele tatt her. Filteret må bare stå et stykke unna akvariet det skal kobles til.

Jeg tror det kan bli snakk om 150 - 160 cm. Det burde jo ikke gjøre noe...?

PS! Det er snakk om Eheim Pro 2224 til å drifte en 85 liter.
Ja det er mye motstand i slanger, slanger bør være så korte som mulig. Det vil neppe være noe større problem med slanger på 1,5 meter, men som sagt så bør slanger være så kort som mulig,
Jeg bruker en Eheim Compact 1000 til vannfylling. Slangen er 3m og løftehøyden jeg benytter er ca 1.5 meter. Ingen problem. Pumpen er speccet til 2.0m løftehøyde og 1000 l/t

Mostanden i slange vil først gjøre seg gjeldende ved høyere vannhastigheter. (innenfor rimelighetens grenser så klart.)


-Tim
Nils Vollstad
Ja det er mye motstand i slanger, slanger bør være så korte som mulig. Det vil neppe være noe større problem med slanger på 1,5 meter, men som sagt så bør slanger være så kort som mulig,



Motstanden i slangen øker eksponensielt med hastigheten. Ved statisk trykk er det kun høyden som bestemmer.


-Tim
Dette går kjempefint, Mona

Som Nils sier taper man kraft når slangen blir lengre, men i ditt tilfelle blir jo ikke slangen lengre enn angitt løftehøyde.
Ingen hadde stusset på å bruke den pumpen til et kar litt oppe i en reol, og det kreves mer kraft for å løfte vannet enn å transportere det horisontalt.
Slangelengde på utvendige filter
et godt tips til slangelengde på utvendige filter,slangelengde på 1,5 meter er ikke problem så lenge løftehøyden ikke er over 2 meter,men en bør ikke ha knekker på slangene det reduserer sirkulasjonen,gjennomstrømmningen som går ut og inn i filteret.
Ildhale
en bør ikke ha knekker på slangene det reduserer sirkulasjonen

Det spørs hvordan man ser på det.
Personlig vil eg heller ha en overdimensjonert pumpe (og dermed større filtervolum), og styre kraften etter hvilke arter eg holder ved bruk av slangelengde/-buktninger enn å skifte pumpe ved artsskifte.
Aha, da kan jeg bare sette i gang. Eller kanskje i morgen. Jeg har slåss nok med filtere i kveld :p

Men takk for svar alle sammen
Det med løftehøyde har vel med trykket i pumpen å gøre.
Når man pumper ut vannet i samme høyde som inntaket, så blir det ikke tyngre for pumpen, uansett høyde pumpehuset står i. Trykket i pumpehuset får større trykk jo lenger ned det står, og faren for lekkasje er større.
Motstanden for pumpen vil avgjøres av løft inntak/uttak og lengde av rør, og selvsagt ikke minst filtrering...
Tilfeldig bekjentskap
© Odd Meyer Løgevik
Reklame for plussmedlemskap