Skiferpanel

Jeg lurer på om slike skiferpaneler kan brukes i akvarium.

http://www.mamut.net/dinos/newsdet17.htm
slenger meg på her. Kan all skifer brukes også andre en den det er linket til her? Gjør den noe med vannverdiene?
Kommer vel helt ann på hva de har brukt som "lim"på den skiferen som det er linket til, om den avgir noe til vannet.

Har hørt/lært at det kan være endel tungmetaler i skifer jeg og at derfor kan ikke allslags skifer brukes i akvarium.
Men det er hva jeg har hørt/lært og hvordan man evt sjekker dette er for meg uvist.
Mallehuler som selges her på AF er jo laga av skifer, og selv bruker jeg det til bunnplater i karret for å hindre evt stenras og knust bunnplate. Limte paneler tror jeg at jeg ville vært ytters forsiktig med.

Mvh Per
blondviking
Mallehuler som selges her på AF er jo laga av skifer, og selv bruker jeg det til bunnplater i karret for å hindre evt stenras og knust bunnplate. Limte paneler tror jeg at jeg ville vært ytters forsiktig med. Mvh Per

ja jeg var litt redd for at det ble brukt lim eller annet giftig stoff under produksjonen,
Så noen på et steinsenter og de var veldig flotte, men de visste ingen ting om dem. Kanskje en ide og prøve å få tak i produsenten og få tak i slike små ferdig kappa skifer og lime de opp selv.
ville nok ha gått for det siste da produsenter har det med å juge om giftstoffer

Mvh Per
Jeg fikk noen gamle skiferplater som hadde vært på ett tak og har limt sammen noen huler. Var slett ikke vanskelig. Jeg prøvde å beholde de originale bruddkantene så mye som mulig for å gi de ett slitt utsende. Det er vel ingen som putter i 'røtter' av 2x4 planker heller tenkte jeg

De kan ses her.
Ken Myrseth
Kommer vel helt ann på hva de har brukt som "lim"på den skiferen som det er linket til, om den avgir noe til vannet. Har hørt/lært at det kan være endel tungmetaler i skifer jeg og at derfor kan ikke allslags skifer brukes i akvarium. Men det er hva jeg har hørt/lært og hvordan man evt sjekker dette er for meg uvist.


Om du vet om et skiferbrudd eller noen som forhandler skifer kan du be om en prøve og legge i vann i feks en isboks med lokk, sett den i et solfyldt vindu og rist boksen en gang daglig. Etter ca 1 mnd kan du levere vannprøve hos distrikts vetrinær, koster som regel ikke mange kronene.

Mvh Per
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap