Oppussing!

Hei!
Jeg har vært en ivrig akvarist i mange år men i de siste har jeg rett og slett hatt for mye å gjøre. Akvariet trenger derfor en aldri så liten oppussing!
Jeg har nå 1 ancistrus algespiser og 8 neon tetraer og en haug med planter som stort sett har middels store blader + en mose plante.
Karet er ca 70-80 cm langt og ca 40 cm bredt.

Det jeg lurer på er om det er en stor prosess å bytte fra grus til sand eller å putte sand oppi sammen med grusen(og da på en eller annen måte skille sanden og grusen)? Burde jeg da ha et lite "oppholds kar" til fiskene mens jeg gjør dette?
Det jeg også har sett er at kvaliteten på noen av bladene til noen av plantene er gått drastisk ned, så er det noen som har noen tips til planter som de selv har erfaring med som ser bra ut i og er relativt lette i forhold til aquascaping?

Takk på forhånd!
Martin...
Hei! Jeg har vært en ivrig akvarist i mange år men i de siste har jeg rett og slett hatt for mye å gjøre. Akvariet trenger derfor en aldri så liten oppussing! Jeg har nå 1 ancistrus algespiser og 8 neon tetraer og en haug med planter som stort sett har middels store blader + en mose plante. Karet er ca 70-80 cm langt og ca 40 cm bredt. Det jeg lurer på er om det er en stor prosess å bytte fra grus til sand eller å putte sand oppi sammen med grusen(og da på en eller annen måte skille sanden og grusen)? Burde jeg da ha et lite "oppholds kar" til fiskene mens jeg gjør dette? Det jeg også har sett er at kvaliteten på noen av bladene til noen av plantene er gått drastisk ned, så er det noen som har noen tips til planter som de selv har erfaring med som ser bra ut i og er relativt lette i forhold til aquascaping? Takk på forhånd!


Jeg byttet fra engelsk elvegrus til biltema sand for 1 uke siden. Fra jeg startet til jeg var ferdig med alt tok det 3 1/2 time. Fiskene hadde jeg opp i en stor balje sammen med inntak og uttak på utvendig filter. Jeg la en håndkle over slik at det ble mørkt og rolig. Dette fungerte bra, men klart at fiskene blir noe stresset av det uansett, rødmusstetraene brukte 3 dager på å få fargen sin tilbake.

Av planter kan jeg anbefalle anubis nana og javabreine disse er veldig greie og blir ikke stygg etter kort tid.

Lykke til
Hvor lenge siden er det du byttet lysrørene i akvariet ditt?
Selv om de virker fremdeles, så minsker lysutbyttet i dem drastisk med tiden. For plantenes del altså. Den delen av lyset som de kan utnytte, svekkes over tid i rørene, og derfor er det anbefalt å bytte dem en gang hvert år.

De trenger også næring for å trives. Hva slags næring man skal gi, avhenger av hvilken planteart og type det er. Noen planter trekker næring til seg fra vannmassene, og andre trekker næringen sin fra bunnlaget gjennom røttene. Sverdplanter er et typisk eksempel på dette, de må gis næring i form av tabletter som stikkes dypt ned i sanden. For eksempel liker sverdplantene godt å få Lateritkuler.

Skal du skifte fra grus til sand, så anbefaler jeg å ta ut alle fiskene og ha dem i en balje med akvarievann så lenge, for å spare dem for alt kaoset og stresset. Du får dermed sjansen til å gjøre det hele skikkelig, i ro og fred. La også filteret få følge med fiskene over i baljen, så det ikke skjer noe med filterbakteriene.

NB! Husk å dekke til med noe over baljen! Ellers risikerer du å finne tørrfisk på gulvet.

Når du skal skifte fra grus, må du først ta ut alt inventaret i karet, og legge plantene i baljen sammen med fiskene så lenge. Så spar du ut all grusen forsiktig, så du ikke riper opp glasset i prosessen. En liten plastspade av den typen unger bruker i sandkassa er ypperlig til dette
Du må nok skylle akvariet godt når grusen er ute, for å få vekk all den gamle, stinkende møkka som har ligget i bunnen under grusen...

Hva slags sand har du planer om å bruke?
Selv bruker jeg Rådasand i korn str. 0.4 - 0.8 mm, den er passe. Men den må skylles ganske lenge og nøye for å få vekk alt støvet (ellers blir akvarievannet helt gjørmebrunt...) Dette gjøres enklest i bøtter i dusjen.
Biltema har en sand som heter blåsesand, og den er det mange som bruker til akvarier. De fleste som bruker den, sier at den ikke trenger å skylles først, den kan bare has rett i akvariet.
apropos biltema's blåsesand. den *nye* blåsesanda må ikke brukes, dette er olivinsand.
den gamle blåsesanda har fått nytt navn og ny forpakning. nå heter den bare sand, kommer i 17 kg sekker og det står på sekken at den kan brukes i akvarier.
tusen takk for gode svar!
Har ikke kjøpt sand enda, men jeg prøver å legge en plan for akvariet slik at jeg er helt sikker på hva jeg vil gjøre før jeg begynner å rote oppi der.
Hvordan er det med rengjøring og sand egentlig? Burde jeg ha maller som roter i sanda eller er ikke det nødvendig? Er ideen om å ha grus og sand sammen god eller dårlig? Jeg tenker at det kan bli kult i forhold til aquascaping men igjen så kommer spørsmålet om det er lett å rengjøre og holde fint?
Martin...
tusen takk for gode svar! :) Har ikke kjøpt sand enda, men jeg prøver å legge en plan for akvariet slik at jeg er helt sikker på hva jeg vil gjøre før jeg begynner å rote oppi der. Hvordan er det med rengjøring og sand egentlig? Burde jeg ha maller som roter i sanda eller er ikke det nødvendig? Er ideen om å ha grus og sand sammen god eller dårlig? Jeg tenker at det kan bli kult i forhold til aquascaping men igjen så kommer spørsmålet om det er lett å rengjøre og holde fint?


ang. grus og sand samtidig - jeg har dårlig erfaring med det. Det tar ikke lange tiden før mesteparten av grusen har flyttet seg ( ved hjelp av fisk og bevegelse i vannet) over sanden, det blir vedlig rotete og ser ikke bra ut.
Jeg bruker sandsnegler til å få sanden snudd og renset o.l. det fungerer bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap