Mysterieyngel dukket opp - helt ukjent art for meg

For et par mnd siden kjøpte jeg noen nye planter fra Aquamanias, og det var bl.a. Aponogeton crispus, en knollplante med "kreppede" blader.

Saken er den at jeg plantet dem i et helt fisketomt kar som stod til innkjøring. Karet har bare stått sånn i to måneder, i drift med filter o.l. og masse mudder (pga eikeløvet og redmoor-røttene som lakk ut mye næring og sopp).

Plutselig en dag oppdaget jeg et yngel! Det ligner ikke på noe jeg har fra før. Øynene på denne lille saken nesten lyser, og det får meg til å tenke på lykteøye-familien, uten at jeg har noen form for kunnskap om sånne. Men siden øynene lyser opp sånn, så var det bare det ordet som datt inn i hodet.

Den cruiser hele tiden rundt i overflaten, og viser egentlig litt killi-atferd med det. Men jeg har bare E. dageti monroviae, og de har loddrette striper på kroppen.
Denne ukjente er jo bare et lite yngel, har den ikke noe særlig med tegninger e.l. farger jeg kan identifisere den på, men den har et noe mørkere bånd langsmed kroppssiden bare. En slags vannrett stripe.
Men øynene er det mest påfallende. Når man ser ned i akvariet
ovenfra og ser på yngelen fra den vinkelen, så ser man at mellom de lysende øynene så går det en nesten selvlysende liten strek
mellom øynene også. Denne lille "streken" ser nesten ut som en omvendt, svak "V".

Det er ganske mudrete vann i dette karet pga eikeløv og redmoor røtter, men yngelen har åpenbart funnet infusorier og mikroorganismer
nok til å overleve. Den er nå ca 1½ cm! Fatter ikke at det er mulig

Det er som sagt litt mudrete vann i karet, spesielt nå som jeg har rotet rundt der i dag for å flytte planter fra fremre del til bakerste del i karet. Dette er de eneste bildene jeg greide å få til av den.

Noen som kjenner igjen dette mysterie-yngelet her, eller er den for liten enda?
PS! Jeg har selvsagt sendt email til butikken, men det skal vel godt gjøres å huske hvilke fisk som var i det karet for et par mnd siden

[External Image]

[External Image]

[External Image]


Så litt ut som en karpe.

Kanskje i familie med denne

Går den i overflaten?

-Tim
Plussmedlem
Jeg mener han har denne (Golden Aplocheilus lineatus) i plantekaret sitt.
Husker ikke hvor lenge de har vært der, men noen uker har det vel blitt.

Den er fin
Tim
Så litt ut som en karpe. Kanskje i familie med [URLBLOCK1] Går den i overflaten?


mona o
Den cruiser hele tiden rundt i overflaten, og viser egentlig litt killi-atferd med det.
Jeg har fått svar på emailen fra Aquamanias. Men dessverre aner han ikke hva de heter, de fiskene han har i plantekaret sitt :p Han hadde bare plukket ut noen han syns var fine på en tur til en grossist en gang, og husker ikke hva de heter.

MEN han skal ta bilder av sine voksne og sende meg pr email, og da kan jeg få id på dem her håper jeg
Kanskje vi da kan løse mysteriet med denne ukjente yngelen
Artig med sånne morsomme mysterier
Linken til Loomis virker ikke (den han ga ovenfor) men han mente altså at det kunne være denne killien: Golden wonder panchax.
En 10 centimeters rovfisk som ikke bør holdes med fisk mindre enn seg selv for da er det fare for at de begynner å forsvinne :p

Jeg har fått bilder på email av Aquamanias, som viser killi-arten han har i plante-karet sitt i butikken. La ut bildene her i den personlige akvarietråden min.
Det er Aplocheilus lineatus (den som Loomis foreslo, populærnavnet dens er Golden wonder)
Hadde et par slike selv, de er glupske som fy. De tok malletablettene til coryene mne før de sank til bunnen og svømte fornøyd rundt med hver sin tablett i munnen.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap