Sand eller grus?

Hei.

Jeg skal straks ut å kjøpe planter/sand etc for akvariet. Siden jeg skal blandt annet ha kuhlii åler lurer jeg på om Sand er et must? jeg vet sand er veldig fint men er det noen negative ting med det? Og hva koster sand i forhold til grus? ikke at penger et spørsmål, men det er greit å ha en viss pekepinn.
skal du ha kuhliiål er det nok lurt med sand.

ikke noe negativt som jeg kommer på, men har du for fin sand så kan den fort virvle opp når fisker graver, og når du slamsuger kan du kanskje få med deg litt sand.

prisen kommer litt an på tykkelsen på kornene og hvor du kjøper dem.

hvis du velger sand, så har du litt flere valg angående fisk i karet. Siden du da ikke trenger å bekymre deg over bunn substratet. ( om fisken trenger sand osv.)
Inaktiv bruker
Jeg har erfaring med at grus er dyrere enn sand.
Biltemasanden er kjempebillig! kr69 for 17 kg sand om jeg husker rett
Det er bare to minus med sand som jeg kommer på i farta.
Det ene er at det er vanskeligere å slamsuge. Du kan jo gjøre det, men da må du være forsiktig slik at du ikke får med for mye sand.
Det andre er at om du roter nede på bunnen av karet, slik at sand virvles opp, så kan det lett havne i filteret. Det er ikke et så stort problem, for da er det bare å skylle filteret forsiktig i akvarievann.
Men det er MYE flere fordeler med sand, enn med grus. Jeg ville valgt sand, garantert.
Jeg har aldri hatt sand før. Men nå kommer jeg forhåpentligvis til å gå i innkjøp av 200+ liters kar til ciklider, og da må jeg vel bare kjøpe sand!
det jeg gruer meg til er å slamsuge.. ser for meg substratet bare blir tynnere og tynnere for hver uke som går!
jeg hadde grus da jeg begynte med akvarium, men har nå byttet til sand.

er kjempefornøyd med den, og det går helt fint å slamsuge hvis du ikke stapper røret nedi sanden.

Plussmedlem
Ronny-André
Jeg har aldri hatt sand før. Men nå kommer jeg forhåpentligvis til å gå i innkjøp av 200+ liters kar til ciklider, og da må jeg vel bare kjøpe sand! det jeg gruer meg til er å slamsuge.. ser for meg substratet bare blir tynnere og tynnere for hver uke som går! :D


Da har du stukket sugeren alt for langt nedi. Husk, med sanda blir skitten liggende oppå! Ingen grunn til å dytte sugerenden langt nedi med andre ord.

Akvariet mitt er nå rundt fire måneder gammelt og jeg har tappet adskillige liter vann i løpet av denne tiden. Det er komplett umulig å se at noe sand har forsvunnet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap