Fisk/snegle som lever av avføring

Usikker på hvor jeg skulle poste dette... så her ble det..
finnes det fisk / snegle som stortsett lever av fiskens avføring?
tenker på dette for å minske behovet for slamsuging
Jeg ser i mitt eget kar at golden spiser avføringen til sneglene. Så ser det ut som pagodulene spiser fiskeavføring for det var en i mitt kar som satt og koste seg med en ruse en dag. Men jeg tror ikke det er det de velger først for å si det sånn. Det er siste utvei trior jeg. Mente å ha lest en plass at de spiste dritt....så dette må du ta med en klype salt....
Alle dyr kan spise avføring.

Men de eneste grunnene til at dyr spiser avføring, er fordi den kan inneholde ufordøyde vitaminer/mineraler som er viktige for dyret.Og å fordøye det en gang til kan gjøre det mulig for dyret å ta opp disse vitaminene/mineralene.
Eller for å holde området/hiet sitt fri for avføring slik at ikke rovdyr kommer og spiser opp ungene deres, spiser noen dyr avføringen til ungene sine.

Så ingen fisker/reker/snegler vil renske akvariet for giftige stoffer ved å spise avføring. De tar opp de "gode stoffene" ,men de giftige kommer ut som avføring etter de igjen.

Takk for svar. skjønner at dette er en selvfølge. dumt spørsmål
Ronny-André
Takk for svar. skjønner at dette er en selvfølge. dumt spørsmål :)

Ingen spørsmål er dumme. Man ser jo at fisker og andre akvarieskapninger spiser avføring, og i mange gamle akvariebøker ble Corydoras sett på som avføringsspisende, og ble bare holdt som det...
Inaktiv bruker
Kirsebærreker spiser avføring. Men de er de eneste jeg kommer på..
Snegler og reker er nok de beste kabelspiserne til akvariet. Når fisk kaster seg over kablene er det kanskje en ide å tilby dem mat

Husker da jeg holdt kaniner som barn at dem av og til spiste raltene selv om det var annen mat tilgjengelig. Dette hadde visstnok en hensikt i følge dem som hadde greie på det. Kanskje noe i retning av det Kine Kristine nevner?
kaniner har to typer avføring, og spiser kun den ene :p
den ene er grønn, og bare halveis fordøyd etter hva jeg husker. de brune kulene lot den vær
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap