Fisker som dør hele tiden (side 2)

Plussmedlem
Katarina A
Dyrebutikken sa at det ville gå kjempefint og vi gjerne kunne ha i flere små fisker etterhvert... Menmen, feil informasjon igjen. De har klart seg fint i seks uker med den plassen, da. Men du mener jeg helst burde kjøpe akvarium da?


Samtlige seriøse akvarister vil anbefale deg å kjøpe et større akvarium. Og vil du ha slørhaler/gullfisk som trives og vokser som de skal, må du lant over 10 liter. Husk, de blir lett 25 centimeter.
Dette kan du prøve hjemme for å illustrere hvor lite riktig bollen er for fiskene, og hvor kyniske tropebutikkene er:
Ta et målebånd og putt det ned i bollen. Trekk det så ut til ca. 25 centimeter. Observer.
Ja absolutt. slørhalen kan bli store og fine om forholdene blir lagt til rette. I for små akvarier/boller ender det som oftest med å bli nesten kulerunde og dør etter 1-3 år. En slørhale bør kunne bli 10+. Litt usikker egentlig. Rekorden for vanlig gullfisk, som er samme art men ikke manipulert, er rundt 30 år!

Jeg ville begynt med ett ca 100L akvarium og oppgradert til 250+ når fiskene vokser til.


-Tim
Hei.

Kompetanse og gode råd innen akvariehobbyen er i mange tilfeller totalt fraværende i dyrebutikker.
De som jobber der driver med salg. Jo mere de selger jo bedre er det.

Men det hviler et stort ansvar på kjøperen også. Fisker har krav på forsvarlig og optimale forhold i fangeskap på lik linje med andre levende vesen. Starter man med en hobby som involverer dyr må man vite litt om hva man gir seg i kast med.

En bolle er ikke egnet til annet enn dekorgrus med kaktus i eller stearinlys.
Jeg mener du bør enten avvikle akvarieholdet ditt eller skaffe deg et akvarie med filter, varmekolbe og lystopp. En komplett akvariepakke [URL=http://dahlsdyrerike.no/index.php?nr=90&case=4&id=33&idkategori=7&startrow=]ala dette[/URL] er et fint startersett som ikke koster skjorta.

Kjøp av fisk hele tiden gjor at det ikke er billig med bolle i lengden.
Gullfisk er dessuten en kaldtvannsfisk som ikke liker temp over 22-23 grader. De aller fleste andre akvariefisker er tropiske som trivest i temp. området 25-30 grader.

Lykke til

Mvh
Kai
Ansatte er ikke altvitende
Jeg syns at mange er for raske til å dømme de som jobber i dyrebutikk. Det virker som at de fleste forventer at de skal vite alt om alt mulig. Dere må huske på at særlig akvaristikk er et vanskelig emne, og de skal også vite om alle de andre dyrene og produktene de har i butikken. Å lære sånt tar tid, og de lærer tross alt hele tiden.
Jeg syns heller at de burde bli flinkere til å bare si: jeg vet ikke, men jeg skal prøve å få tak i noen som vet. Dersom de ikke har peiling. Både for sin egen skyld (lære mer) og kundens (service).

Det virker også veldig lett å gi dem "skylden" om fiskene dør, eller de som har kjøpt akvarium/bolle ikke får det til. Men det er tross alt kjøpers ansvar å skaffe seg informasjon når han skaffer seg et levende vesen, og de ansatte kan ikke vite alt. De skal såklart hjelpe så godt de kan, men ofte er ikke det nok, så da må man finne det ut på andre måter, sånn som trådstarter har gjort her *tomlene opp*

Vet at det er sånn på alle forum, at ansatte i dyrebutikk er "verstingene". Men husk nå, de er bare mennesker, tross alt.
Det dere sier om dem kan stemme i noen tilfeller, men ikke alltid.

Jeg selv jobber i dyrebutikk, og vet med meg selv at jeg ikke kan nok om fisk og akvaristikk. Jeg kan tilstrekkelig til å hjelpe kundene, men selv etter 4 år føler jeg meg ofte utilstrekkelig når jeg får vanskeligere spørsmål enn: går platy og guppy sammen?

Anngående det at vi er selgere og selger bare for å tjene mest mulig syns jeg er bullshit. Det er klart vi skal selge, men det viktigste er at kundene er fornøyde. Og det betyr ikke nødvendigvis at de MÅ kjøpe det dyreste og største osv. Det er helt opp til kunden. Vi forteller om det vi har, og viser hvilke alternativer vi har å tilby, så får kunden velge selv. Det at vi heller anbefaler et større akvarium istedenfor et 20-liter er rett og slett at det er lettere og man har flere fisketyper å velge i mellom. Ikke at det er det dyreste...
Forøvrig er jeg helt imot boller, og syns de burde bli ulovlige, slik som de har blitt i en del andre land. Syns egentlig at akvarium burde være minst 60 liter for å ha fisk i..

Puh.. Og en siste ting: På dyrebutikken du var sa de at det var forgiftning, og det var jo riktig? De tar ikke alltid feil.
Forsvare neglekt av eget ansvar?
"Anngående det at vi er selgere og selger bare for å tjene mest mulig syns jeg er bullshit. Det er klart vi skal selge, men det viktigste er at kundene er fornøyde. "

Til tross for sin uvitenhet, og til dyras sannsynlige endelikt?

"Det virker også veldig lett å gi dem "skylden" om fiskene dør, eller de som har kjøpt akvarium/bolle ikke får det til. Men det er tross alt kjøpers ansvar å skaffe seg informasjon når han skaffer seg et levende vesen, og de ansatte kan ikke vite alt."

Ikke alt. Men mye. Mye mer enn kundene. Jeg er sykepleier, hva om jeg møtte pasientene i en akuttsituasjon (eller en rehabsituasjon for den del) med ordene: "jeg vet ikke, men jeg skal prøve å få tak i noen som vet."... Antagelig kjapt arbeidsledig, fordi det forventes at man har kunnskap om det man arbeider med.

Man har et ansvar for å kunne noe om det man arbeider med. Det er derfor vi går på skolen. Det man ikke lærer der har man et visst ansvar for å lære seg selv. Spesielt når det er snakk om direkte konskvens for levende vesener.

"Jeg syns at mange er for raske til å dømme de som jobber i dyrebutikk. Det virker som at de fleste forventer at de skal vite alt om alt mulig. Dere må huske på at særlig akvaristikk er et vanskelig emne, og de skal også vite om alle de andre dyrene og produktene de har i butikken. Å lære sånt tar tid, og de lærer tross alt hele tiden."

"Jeg selv jobber i dyrebutikk, og vet med meg selv at jeg ikke kan nok om fisk og akvaristikk. Jeg kan tilstrekkelig til å hjelpe kundene, men selv etter 4 år føler jeg meg ofte utilstrekkelig når jeg får vanskeligere spørsmål enn: går platy og guppy sammen?"

Mitt tips: Hold på den jobben med nebb og klør....

Bruk heller den tida du bruker på å forsvare dine kolleger (og deg selv?) til å tilegne deg mer kunnskap.

Beklager, jeg ser når jeg leser gjennom det jeg har skrevet at det låter krasst. Men jeg har lest og irritert meg på så mange tråder om dette emnet at det måtte ut. Skal heretter hoppe raskt videre

For å holde meg til tråden, og hjelpe trådstarter kan jeg bare si:

"Dyrebutikken sa at det ville gå kjempefint og vi gjerne kunne ha i flere små fisker etterhvert... Menmen, feil informasjon igjen. De har klart seg fint i seks uker med den plassen, da. Men du mener jeg helst burde kjøpe akvarium da? "

Ja absolutt feilinformasjon. Les svarene her i tråden. Hvis du skal ha slørhaler eller annen gullfisk (eller fisk i det hele tatt for den delen) så må du ha akvarium. Og før du kjøper et akvarium, vit at det skal gå flere uker før du kan sette inn fisk i det. Sett deg og les, du finner det meste av det du trenger å vite her på siden. Les under linken akvarieskolen.

Du har nettopp funnet deg en utrolig spennende hobby! Enda morsommere blir det når fisken ikke direkte plages og dør!

Mvh Lill Kaja
Zatii
Jeg syns at mange er for raske til å dømme de som jobber i dyrebutikk. Det virker som at de fleste forventer at de skal vite alt om alt mulig. Puh.. Og en siste ting: På dyrebutikken du var sa de at det var forgiftning, og det var jo riktig? De tar ikke alltid feil. ;)


Det er på sin plass å komme med kritikk når det er grunn for kritikk. Å gjemme seg bak ordene: det virker som at de fleste forventer at de skal vite alt om alt mulig går ikke.

Det er basiskunnskap å vite at vann i et akvarie må skiftes for å holde fiskene friske.
Det er basiskunnskap å vite at gullfisk som er en art alle dyrebutikker selger er en kaldtvannsfisk som ikke trivest i temp. over 22+ grader.
Det er basiskunnskap å fortelle at paronhai og gibbiceps ikke passer i et akvarie på 37 liter. Osv osv

Desverre så er det ikke så mye basiskunnskap ute å går blandt mange som jobber på dyrebutikker.
Lill Kaja
"Anngående det at vi er selgere og selger bare for å tjene mest mulig syns jeg er bullshit. Det er klart vi skal selge, men det viktigste er at kundene er fornøyde. " Til tross for sin uvitenhet, og til dyras sannsynlige endelikt? "Det virker også veldig lett å gi dem "skylden" om fiskene dør, eller de som har kjøpt akvarium/bolle ikke får det til. Men det er tross alt kjøpers ansvar å skaffe seg informasjon når han skaffer seg et levende vesen, og de ansatte kan ikke vite alt." Ikke alt. Men mye. Mye mer enn kundene. Jeg er sykepleier, hva om jeg møtte pasientene i en akuttsituasjon (eller en rehabsituasjon for den del) med ordene: "jeg vet ikke, men jeg skal prøve å få tak i noen som vet."... Antagelig kjapt arbeidsledig, fordi det forventes at man har kunnskap om det man arbeider med. Man har et ansvar for å kunne noe om det man arbeider med. Det er derfor vi går på skolen. Det man ikke lærer der har man et visst ansvar for å lære seg selv. Spesielt når det er snakk om direkte konskvens for levende vesener. "Jeg syns at mange er for raske til å dømme de som jobber i dyrebutikk. Det virker som at de fleste forventer at de skal vite alt om alt mulig. Dere må huske på at særlig akvaristikk er et vanskelig emne, og de skal også vite om alle de andre dyrene og produktene de har i butikken. Å lære sånt tar tid, og de lærer tross alt hele tiden." "Jeg selv jobber i dyrebutikk, og vet med meg selv at jeg ikke kan nok om fisk og akvaristikk. Jeg kan tilstrekkelig til å hjelpe kundene, men selv etter 4 år føler jeg meg ofte utilstrekkelig når jeg får vanskeligere spørsmål enn: går platy og guppy sammen?" Mitt tips: Hold på den jobben med nebb og klør.... Bruk heller den tida du bruker på å forsvare dine kolleger (og deg selv?) til å tilegne deg mer kunnskap. Beklager, jeg ser når jeg leser gjennom det jeg har skrevet at det låter krasst. Men jeg har lest og irritert meg på så mange tråder om dette emnet at det måtte ut. Skal heretter hoppe raskt videre;) For å holde meg til tråden, og hjelpe trådstarter kan jeg bare si: "Dyrebutikken sa at det ville gå kjempefint og vi gjerne kunne ha i flere små fisker etterhvert... Menmen, feil informasjon igjen. De har klart seg fint i seks uker med den plassen, da. Men du mener jeg helst burde kjøpe akvarium da? " Ja absolutt feilinformasjon. Les svarene her i tråden. Hvis du skal ha slørhaler eller annen gullfisk (eller fisk i det hele tatt for den delen) så må du ha akvarium. Og før du kjøper et akvarium, vit at det skal gå flere uker før du kan sette inn fisk i det. Sett deg og les, du finner det meste av det du trenger å vite her på siden. Les under linken akvarieskolen. Du har nettopp funnet deg en utrolig spennende hobby! Enda morsommere blir det når fisken ikke direkte plages og dør! Mvh Lill Kaja


Såklart skal dyrene få det bra, men som sagt kundene skal være fornøyde altså må fiskene ha det bra, og da hjelper det ikke om vi selger en masse fisk som bare dør.

Klart man skal vite om det man jobber om, men det er umulig å vite ALT (husk at vi skal kunne "alt" om hund/hundeutstyr/hundefor, katt/katteutstyr/kattefor, og tilsvarende på hamster, rotte, undulat, kanari, fink, kanin, marsvin og fisk.) Det sier seg selv at det tar tid å lære, og vi som jobber der har forskjellige "spesial-interesser" så vi utfyller hverandre bra, og lærer av hverandre. Håper du ikke trodde at jeg ikke kunne mer enn akkurat nok om selskapsfisker :P Kan en god del, men ikke på lengt nær nok (syns jeg), så når det kommer noen som er litt over gjennomsnittet interessert med litt mer avanserte spørsmål, så hender det jeg må ta en telefon for å få et tilfredstillende svar til kunden, slik at han ikke blir feilinformert.
Jeg hadde ihvertfall blitt mer sur om noen hadde stått der og prøvd å forklare seg rundt noe som han ikke vet noe om, men prøver å late som, enn om han hadde sagt: jeg vet ikke, men jeg skal spør noen som vet slik at du får et godt svar.

Syns ikke innlegget ditt var krasst, bare konstruktivt kritiserende (om det går an å si). Og j
Jeg har for øvrig ikke noe akvarium enda (både fordi jeg ikke har plass, og ikke er tilstrekkelig interessert enda. (noe jeg er sikker på jeg kommer til å bli når jeg utsyper meg mer i emnet).

Jeg er jo her for å lære, men blir stadig irritert over at mange drar alle under èn kam når de sier at vi (altså også jeg) ansatte er udugelige. Ikke så gøy å høre når ihvertfall jeg gjør så godt jeg kan og prøver å lære tilstrekkelig om alt vi SKAL kunne. (det kommer ikke av seg selv! :P)
KRB
[QUOTE=Zatii]Jeg syns at mange er for raske til å dømme de som jobber i dyrebutikk. Det virker som at de fleste forventer at de skal vite alt om alt mulig. Puh.. Og en siste ting: På dyrebutikken du var sa de at det var forgiftning, og det var jo riktig? De tar ikke alltid feil. ;)


Det er på sin plass å komme med kritikk når det er grunn for kritikk. Å gjemme seg bak ordene: det virker som at de fleste forventer at de skal vite alt om alt mulig går ikke.

Det er basiskunnskap å vite at vann i et akvarie må skiftes for å holde fiskene friske.
Det er basiskunnskap å vite at gullfisk som er en art alle dyrebutikker selger er en kaldtvannsfisk som ikke trivest i temp. over 22+ grader.
Det er basiskunnskap å fortelle at paronhai og gibbiceps ikke passer i et akvarie på 37 liter. Osv osv

Desverre så er det ikke så mye basiskunnskap ute å går blandt mange som jobber på dyrebutikker.

Enig! Kritikk er bra, når det er grunn for det.
Basiskunnskapen har jeg heldigvis på plass, det er bare å forvente, men utover det så tar det tid. Man kan ikke kunne ALT med en gang man skriver under arbeidskontrakten, uheldigvis :P Men det må læres. Dere har da alle vært uvitende, nybegynnere selv? ^^ Alle må begynne en plass, og nå har i hvert fall jeg begynt her.
KRB
Det er basiskunnskap å vite at gullfisk som er en art alle dyrebutikker selger er en kaldtvannsfisk som ikke trivest i temp. over 22+ grader.

Det har du sikkert hørt i en dyrebutikk
Både dyrebutikk/selger og kjøper har et ansvar når det gjelder å selge/kjøpe levende dyr.
Det er ikke lov å holde dyr i dårlige forhold, og det er lov å nekte å selge hvis du ikke mener kjøper er nok ansvarlig.

Det som er problemet i dag, er at dyrelovene er for slappe. Loven sier lite om hvordan man skal holde hvert enkelt dyr.

Det jeg irriterer meg over dyrebutikker, er at de fleste selger altfor store fisker til personer med altfor små akvarier.
Men på samme måte som du kjøper et hvilket som helst husdyr, er du forpliktet til å skaffe deg kunnskap om dyret. Men folk tenker nok fortsatt på fiskehold som en "hobby", og ikke som et ansvar, på lik linje med andre dyr
Kine Kristine
Både dyrebutikk/selger og kjøper har et ansvar når det gjelder å selge/kjøpe levende dyr. Det er ikke lov å holde dyr i dårlige forhold, og det er lov å nekte å selge hvis du ikke mener kjøper er nok ansvarlig. Det som er problemet i dag, er at dyrelovene er for slappe. Loven sier lite om hvordan man skal holde hvert enkelt dyr. Det jeg irriterer meg over dyrebutikker, er at de fleste selger altfor store fisker til personer med altfor små akvarier. Men på samme måte som du kjøper et hvilket som helst husdyr, er du forpliktet til å skaffe deg kunnskap om dyret. Men folk tenker nok fortsatt på fiskehold som en "hobby", og ikke som et ansvar, på lik linje med andre dyr:(


Veldig enig der! Har opplevd mange ganger at kundene blir sure og lettere irritert fordi "det er jo nesten ingentig som går i 10liters akvariet"! Men ærlig talt, prøver som best jeg kan å forklare at f.eks sebrafisker MÅ ha større svømmeplass en 15 cm hver vei.
Håper også at lovverket blir strengere med henhold til dyrehold. De skal vel "oppdatere" dyrevernsloven nå, så vi får krysse fingrene på at den blir strengere.
Satser på at ihvertfall boller blir ulovliggjort, helst akvarier under 60 liter også.
Det finnes fisk som kan gå i mindre kar enn 60 liter så det er ikke noe poeng.

Siljee
Det finnes fisk som kan gå i [URLBLOCK1]så det er ikke noe poeng.


Klart det finnes, men jeg mener fortsatt man heller burde gi fisken litt ekstra plass. (man kan jo for øvrig ha yngel eller snegler eller reker i mindre kar, så trekker tilbake det om at de burde ulovliggjøres)

Edit: Takk for linken!
Men et veldig godt initiativ

Det er mange fisk jeg kan tenke meg å ha i under 60 liter, men da blir det mer artskar Også liker jeg småfisk da
Enten må butikker slutte å selge små akvarier, eller så må de få inn små fisk/reker/snegler som kan gå i de små akvariene!

Elsker selv den nyeste nettbutikken: Akvariereker. no
De selger reker og snegler i mange utrolige farger

Hær i Tromsø har en av butikkene begynt å ta inn Pygmepansermaller, pygmeguramier, og små reker, etter at de fikk inn 10,20,30 liter akvarier. Veldig bra!
Nå er jeg forvirret. Alle gir forskellige råd, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Når jeg starter med akvarium, hvor stort bør jeg kjøpe? Hvilken størrelse passer til hvilke fisker?
Hvis du går inn på kunnskapsbasen, fiskebasen, så kan du søke opp fisker å se hvilke akvariestørrelse de trenger.

Gullfisk trenger ca. 200liter for å trives...

Større er alltid bedre når det gjelder akvariestørrelse, men fins også små fisk som ikke trenger så store kar.
Dette er ikke lett. Mitt råd er at du går inn på fiskebasen og titter litt. Jeg ville startet med vanlig nybegynnerfisk som guppy, platy ol. Det er lette å få til, og du vil lære mye i starten. Jeg mener en start med et kar på 60-80l er bra, for denne begynnerfisken er liten av vekst (om du ikke fyller opp med fisk selvsagt)

Etterhvert blir de kanskje kjedelige, men da har du mye mer kunnskap, og vet kanskje hva du vil satse på. Da jeg kom i den fasen kjøpte jeg et kar på 240l. Så lenge man har plass mener jeg at man bør kjøpe så stort som mulig, da får du i gang et økosystem, som nærmest går rundt av seg selv, og vannskiftene blir ikke lenger så hyppige. Jeg skifter 20% vann på mine 60l kar med reker og ancistrus mens 530l karet ca 1 gang i måneden (mye mindre jobb og veldig sjelden dødsfall).

Du har nettopp tråkket i en spennende og diger verden innenfor akvaristikk. Fint at du spør om råd her, men en lur ting i starten er å ta seg tid å lese om det å sette seg inn i det. Det er mye innenfor emnet som er viktig, som du ikke vil kunne spørre om engang, så les det du kommer over av innkjøring og oppstartsinformasjon.

Bollen din ville jeg avviklet til fiskehold, ha reker eller snegler der i stedet, det er både gøy og dekorativt Eller den kan brukes som yngelkar etterhvert

PS slørhaler er som sagt kaldtvannsfisk, de lar seg ikke så lett kombinere med annen fisk (les tropisk fisk), som man ofte ser i skvarium. I fiskebasen står det hvilken temp fisken tåler/trives i, PH (surhet) og GH (hardhet), hvor store fiskene blir og hva slags kar de må ha i størrelse og liter. Sørg for å velge fisk som liker de samme verdiene ellers ender det med fiskedød på sikt.

Var jeg deg ville jeg spurt om å få levere tilbake slørhalene. Kjøpt et akvarie av litt størrelse. Så kjørt det inn 3-4 uker uten fisk (les om innkjøring). På denne måten vile du slippe forgiftning, og med ukentlige vannbytter og ikke for stort antall fisk så vil du nok se at de klarer seg. Og ikke minst at de trives og begynner å formere seg
Det er en fin start på en veldig artig hobby Velkommen!
Til dere som klager over dyrebutikkene rundt i landet. Vil bare si at den jeg bruker (mo i rana), er super når jeg snakker med sjef/lengre ansatte.
Men når det kommer tullinger som vil ha bolle, så "lyver" de og sier at det går greit..
Mens hos meg er dem ærlig når det kommer til hvilke fisker som passer, og hvor stort kar man trenger.
Jeg ble faktisk anbefalt å sjekke ut akvaforum.no fordi jeg spurte om noe ang. palettciklidene, og hun var for usikker til å si noe 100% sikkert.. det er slike ting som gjør at det er betryggende! Når de ærlig sier at dem ikke vet. bedre det enn å lyve
velvel, var bare det jeg skulle si ^^
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap