Flyter opp!

Jeg har en Sverddrager som det ser ut som har problmer med svømmeblæra! Den er gravid, og den ligger sidelengs i overflaten. Er dette helt sikkert svømmeblæra, eller kan det ha noen med graviditeten å gjøre, eller kan det også være en annen sykdom? Den har svømt rundt et par ganger, men ender liksom opp i overflaten igjen!

Har hatt fisker i akvariet i ca 2 uker, og har byttet vann ca annen hver dag.
Målte nettopp Ph, og Ph'en ligger på 6,8.
GH=6
GK=6
NO3= 10

Viste ingen nitritt..

Har 2 andre sverddragere som har det fint.
Har disse sammen med 5 guppyer, så de krever ca samme vannverdier.
Jeg vet at Ph'en og GK'en burde være litt høyre på disse typer fisker, men har blitt anbefalt å ikke ha disse for høyt helt i begynnelsen, da dette kan skape ammoniakk forgiftinig..

Mvh JK
Hva er GK? Mener du KH?
Er det strips du har målt med? Stripsene pleier å vise nettopp de verdiene du lister opp (fem i en-strips). Jeg er redd jeg ikke ville stolt særlig mye på resultatet om det er strips du har brukt, ettersom de sjelden viser de faktiske forhold.
Du skriver at du har hatt fisk i ca 2 uker, og dette gjør at jeg sterkt mistenker at du har hatt ammoniakkforgiftning og at nitrittforgiftningen nå er i gang. Ammoniakk er første ledd i prosessen med et filter som skal innkjøres, og det oppstår før nitritt (som er andre ledd). Ammoniakk får man selv om ph er under 7 (skilles ut av fiskene i form av urin bl.a.)

Er du helt sikker på at sverddrageren er gravid? Hvor lenge har den vært tjukk?
Det kan være at den er tjukk av andre grunner enn graviditet.
Se nøye på fisken og sjekk om det ser ut som skjellene dens står litt ut fra kroppen. Ofte ses dette best ovenfra.

Har du mulighet til å få tatt et bilde?
Ja, selvfølgelig, jeg mente KH, skrev litt feil bare
Ja, måler med strips nå, men har bestilt litt mere avansert måleutstyr.

Den har vært tjukk i ca to uker da jeg fikk fisken, men har blitt tjukkere nå den siste uken kanskje.

SKal prøve å ta bilde!

Mvh JK
Var litt vanskelig å ta bilde..

Det første bildet er for ca 1 uke siden.

De to andre tok jeg nå!
Dessverre var det ikke mulig for meg å se noe på bildene. Så bare at den var oransje :p

Da hjalp ikke det, dessverre. Et bilde som viser detaljer er ofte utrolig effektivt når det gjelder diagnose av syk fisk. Uten det blir det jo mye gjettelek.

Beklager
KH=6 og PH=6.8 er ikke særlig sannsynlige verdier. Dersom du ikke tilsetter store mengder CO2.

Ved normalt CO2 innhold vil en KH=6 gi en PH i området 7.8-8.0

-Tim
Tim
KH=6 og PH=6.8 er ikke særlig sannsynlige verdier. Dersom du ikke tilsetter store mengder CO2. Ved normalt CO2 innhold vil en KH=6 gi en PH i området 7.8-8.0 -Tim

Tim: Dette viser da klart at stripsene ikke er særlig pålitlige, og håper jeg får vanntesterutstyret ganske raskt!

Mona O: Takker for ærlighet
Nei stripsene er ikke til å stole på. Det eneste jeg fant som faktisk var pålitelig var Nitrittveriden. Den stemte ganske bra, men det skal mye til før den gir utslag.

Stripsene viste Det samme som deg på KH oh PH hos meg. Med dråpetester fikk jeg KH=4 og PH=7.8

Denne kan være en pekepinn på om du måler rett. Normalt CO2 innhold i vannet etter stablisering er 1.5-2ppm. Se helt nederst.

-Tim
Takker for svar! Skal lese gjennom denne en gang til

Sender med noen flere bilder av litt bedre kvalitet, kanskje dere kan hjelpe meg utifra bildene, om det er noe galt med fisken min, eller om det kan være at den er gravid, og/eller oppblåst.
Plussmedlem
Har fisken hatt normal avføring? Mulig den er forstoppet. Smal sak hos oss mennesker, men potensielt dødelig hos fisk.
Viktor
Har fisken hatt normal avføring? Mulig den er forstoppet. Smal sak hos oss mennesker, men potensielt dødelig hos fisk.

Ja, jeg synes det ser ut som den har vanlig avføring!!
Nå ligger den bak pumpa, og puster ganske fort. Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre, hvis det er forstoppelse, må bare naturen gå sin gang, eller er det noe jeg kan gi henne??
Da ser det faktisk ut som det går bedre med Sverdradern min Nå flyter den hvertfall ikke opp lenger, men prøver fortsatt å holde seg litt borte fra de andre. Den er ikke like tjukk, så da kunne det kanskje hende det var at den var oppblåst!

Takker for tips alle sammen!

Mvh Jeanine
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap