Tanganyika skravletråden. (side 18)

PC`n min er ganske nære akvariet mitt og når jeg ser på seriene mine sitter jeg ofte å ser inn i karet.
Har paret mitt med Oreochromis mosambicus midlertidig i karet der det går fire ornatuser. Disse har under lang tid laget sitt "hjem" i en sprekk under en stein i bunnen av karet. De har vært litt til og fra, men nå ser det ut til at det skjer noe der. Det er ganske komisk fordi ornatusene er ca 5-7 cm lange, men har ingen problemer med å ta opp kampen med oreochromis hannen som er ca 12+ cm. Og da mener jeg skikkelig altså. Bare han kommer i nærheten av steinene deres så er det en av dem som blåser seg opp og "charger" han.
Det er så stor forskjell på disse fiskene at O hannen lett kunnet spist opp ornatusene.
I går så jeg et lite yngel i troffekaret. Synodontisene er ute av karet og det ser faktisk ut som et lite hesteneseyngel. Dette er skikkelig morsomt da hestenesene er VF og har hatt flere kull uten at noen har overlevd. Nå har jeg satt inn en del kalkstein og det ser ut til at hestenesene har tatt dette som sitt hjem.

Følger spent med hver dag for å se om det fremdeles er der eller om det er flere i hullene på kalksteinene.
Linda Kristin
I går så jeg et lite yngel i troffekaret. Synodontisene er ute av karet og det ser faktisk ut som et lite hesteneseyngel. Dette er skikkelig morsomt da hestenesene er VF og har hatt flere kull uten at noen har overlevd. Nå har jeg satt inn en del kalkstein og det ser ut til at hestenesene har tatt dette som sitt hjem. Følger spent med hver dag for å se om det fremdeles er der eller om det er flere i hullene på kalksteinene.


Hei Linda.
Spennende sak du har der med syndonotisyngel. Det hadde vært en opplevelse å se at Tropheus spytter ut syndonotisyngel. For det er slik at Syndonotis blander seg i tropheuslek. De bytter ut sine egne egg med Tropheus slik at deres egg blir rugget av Tropheus. Dette er hva jeg har lest men har ikke sett det i virkelighet.
nå var det vel hestenese yngel Linda skrev

Men synodontis yngelen som evt klekkes i en troffe munn, spiser opp alle de andre ynglene som er i samme munn. Slikkelig mannevonde fisker hehe
Hiver meg inn her med et spørsmål eller tanke om du vil.
Har i dag et 720 liter med 10 frontosa i. Kjøpte for en tid siden 5 cyatopharynx foae som jeg tenkte kunne gå oppi sammen med med frontene. tok en sjans på at de var store nok til ikke å bli spist. Etter 2 dager så kona at den ene foaeen sjekka svelget til den ene fronten. Foaeen friskmeldte fronten og svømte ut igjen. Fant ut at denslags oppførsel vill jeg ikke ha så jeg flytta foaeene sporenstreks over i et 325 liter sammen med en del annen tanganyika. Går fint det nå som de er en plass mellom ungdom og voksen men etterhvert regner jeg med at de trenger mer plass og leker litt med tanken på og selge frontene og gjøre 720 om til et foaekar. Går i den forbindelse og tenker litt på hva jeg kan ha sammen med foaeen. Har kommet fram til at jeg hvertfall måtte hatt en fin stim med leptosomaer. mulig noe julidochromiser av et slag. Har sett litt på den sneglehus lekeren som de viser på nat geo. der hannen er for stor til og komme inn i huset. Husker og ha sett den på en fiskeliste for en stund tilbake så den burde vel vær mulig og få tak i. Mulig den ville krevd litt for mye plass i karet da det er foaeen som skal vær hovedfisk. Dette er bare tanker jeg har så føl free til og tenke dere og)
Mvh Frank
Hei frank.
Med mange år som akvarist innen Tanganyika så er du selvskrevet her på tråden Frank. Jeg merker meg at Tanganyikamiljøet i Sørlandet har våknet til liv igjen etter mange år i dvale.

Dine Frontosaene er antagelig store de nå. De er jo "kjøttetere" så de tar alt som passer til munnen sin, levende fisk er inkludert. Så det var riktig avgjørelse å flytte Foai'ene. Det ville være dyrt å bruke Foai som mat. De er nemlig en av de kostbare fisk fra Tanganyika.

Foai krever store kar, ja. Det viktigst for dem er store areal i bunnlag av finkornsand. Så hvis du ønsker å prioritere dem da bør du ikke velge flere fisk som oppholder seg i bunn. Listen du snakket om er trolig fra meg. Bare ta deg en tur innom min hjemmeside så finner du den. Jeg har i det siste levert mange fisk nedover til Sørlandet og har blitt kjent med mange. Leptosoma er faktisk hovedrett til Frontosa i naturen. Men Julidochromis kan overleve hvis du har rikelig med huler til dem. Men begge disse to er ypperlig som samboer til Foai'ene dine.
Vet ikke helt når jeg kan skille kjønnene. Ser at den største nok er en han da det begynner og komme mer gullige flekker på bukfinnene. ser at det er litt forskjell på hvor langt bak disse finnene når på de forskjellige. Alle har litt hvit tipp på finnene. Når jeg søker på nettet så er det stort sett hanner som er avbildet.
Noen til. Er hjemme med sykt barn og nå sover barnet)
frontene. Sjefshannen og en tyggende ho.
cyprichromis jumbo yngel. Tømte hua før helga. Hun hadde 5 unger og by meg. Da hadde hun nok tygd fire uker. De hadde ingen plommesekk igjen.
Velkommen inn i tråden Frank og grattis med yngel. Flotte bilder du har tatt.
Her har jeg gått til steget å putte litt sand i 120 literen min. Skulle vente til jeg hadde fått kjøpt kalksand, men det kan ta en liten stund så jeg hadde litt sand til overs som jeg pyttet oppi. Fiskene ble ihvertfall glad.

Har 4 Ornatus i dette karet av svensk opprinnelse. Disse er flotte fisker med klare farger. Har håpet en lang stund at det ville være noen av hvert kjønn der og nå ser det ut til at det skjer noe. De har de siste to ukene holdt seg under en stein, men da det ikke har vært noe bunnmatriale og de har ikke villet yngle. Nå derimot har sanden blokkert alle innganger til steinen bortsett fra en og de driver og rydder bort sand og "pynter" på stedet sitt.
De jager også alle som kommer i nærheten av steinen og det er utrolig fasinerendes å se på. Lille fisken biter godt ifra seg ja..hehe
Må nesten også minne om at påmelding og betaling til Oslo Akvarieklubbs møte hvor AD konings kommer er til mandag. Man bør ikke gå glipp av dette tror jeg. Har allerede betalt selv og gleder meg masse.
Linda Kristin
Må nesten også minne om at påmelding og betaling til Oslo Akvarieklubbs møte hvor AD konings kommer er til mandag. Man bør ikke gå glipp av dette tror jeg. Har allerede betalt selv og gleder meg masse.


Jepp. Jeg er med.

Til dere som har meldt dere på tur til Tanganyikasjøen i 2011. Meld dere på! Dette handler om matnyttig infomasjon fra en som har dykket ned i sjøen utallige ganger. Det er nok mulighet til spørsmål også, regner jeg med.
Hopper inn i denne tråden jeg


Har en hestenese (Tanganicodus irsacae ) som tygger nå og lurer på om noen kan gi meg litt tips og ideer for å lykkes med oppdrett på disse ?
Sølvi Gullaksen
Hopper inn i denne tråden jeg :) Har en hestenese (Tanganicodus irsacae ) som tygger nå og lurer på om noen kan gi meg litt tips og ideer for å lykkes med oppdrett på disse ?


Hei Sølvi.

Gratulerer med nyheten. Alltid moro å få det til. Jeg har ikke hatt gleden av å drette opp hesteneser men i følge litteraturen så skjer det i 2 etapper: hunnfisk har først eggene i ca. 2 uker. Når eggene er klekket, overtar hannfisk ungene i ca. 2 uker til. Når hannfisk spytter yngel ut, er de ferdig utviklet og er fritt svømmende.

Ut fra den beskrivelsen så antar jeg at det er best å ha dem i eget kar slik at: prosessen kan foregå i sin naturlige gang, og yngel ikke blir spist. Eventuell tar yngel ut og har dem i eget yngelskar.
hei sølvi... har disse selv i ynglen no solgt foreldrene, men tror du skal passe på hannen litt når han overtar yngelne, vi har sett tendenser at hannen faktisk blir jaget rundt av de andre når han har overtatt ynglene, og har faktisk også ført til død av hannen, men klarte i siste liten og redde alle ynglene. men ikke hannen dessverre. så pass litt på. evt ta ham i ett eget kar. men om det skulle skje at han blir jagget mye så kan du evt prøve og se hvor store ynglene er og er de store nok så stipp hannen. dette er iallefall våres erfaringer fra de 2-3 kullene med hestnesser som vi har drettet opp.
Takker for svar
Burde kanskje gitt litt flere opplyninger i innlegget mitt så det ble lettere å forstå hva jeg egentlig lurer på.Gikk litt i full fart i morges?

Er forresten veldig fornøyd med å ha fått de til å leke,har vært en stor drøm å kunne få opdret på disse.Har hatt hesteneser før for noen år tilbake men de fikk jeg ikke i lek.


De går i et eget kar så de får fred sånn sett.Har et par hauger med småstein som jeg håper evt.yngel kan klare å gjemme seg i.
Men spiser foreldrene yngelen sin når de blir frittvoksende eller kan de være tryggg for disse?
Har og hørt at de er veldig små og at det kan være vanskelig å fore de opp?
Hvilken type for er i så fall best å bruke?

Har og lurt på om det kunne være en ide å ha de i et fødenett .Dette forutsetter selvfølgelig at jeg klarer å fange hannen når den tid kommer og evt. strippe han.Dette er forresten noe jeg kvir meg veldig til.
Hadde Malawi i mange år men klarte aldri å få meg til å gjøre dette.

Så det beste er om han kan få spytte på nomalt vis og yngel bli i karet.

Hvor små er foresten disse yngelene?

Karet er et Juvel med innvendig filter,er de så små at de kan forsvinne inn i rillene på pumpen?

Mange svar men har bae sååå lyst til å prøve å få dette til.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap