Tanganyika skravletråden. (side 2)

jaja alltid greit og ha noen og skylde på ja..
av og til blir man litt for ivrig i bilde sammenheng og etter jakten på det perfekte bilde kan det henne det går under vann hehe.

Evolution
av og til blir man litt for ivrig i bilde sammenheng og etter jakten på det perfekte bilde kan det henne det går under vann:-) hehe.


Har prøvd ..... ble ikke bra.... bare skremte fisker

får gå kurs hos noen av våre svenske kolegaer.... Stiffe eller JohanF er en ren nytelse å se på deres bilder....
Selv om dette er en skravletråd så regner jeg med at bilde er velkommen.
Jeg har fått inn en god del viltfangede fisker fra Tanganyikasjøen. Hva er mer naturlig enn å postere dem her til allmen fornøyelse.

Først ut er Cyprichromis Leptosoma Jumbo. Jeg sammeligner fisken med vanlig Guppy og kaller dem for Tanganyika guppy. En fargerik og pen fisk som lever i åpent vann i Tanganyikasjøen. Hvor fisken befinner seg i sjøen er det et tegn på fred på stedet.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
akvafil
Nå er jo jeg 110% malawifrelst dah.. men jeg må innrømme at Altolamprologus compressiceps er en sykt fet art. Den dagen jeg flytter inn i en større bolig med mer plass kommer jeg definitivt til å sette opp et kar med hovedvekt på denne arten. Noen av dere som har bilder av denne fra eget hold?

Har hatt en del calvus og compressiceps
Her er noen bilder. Ps kanonkule fisker!
bilde1 er calvus
2 & 3 er compressiceps
Nydelig bilde av fiskene Vibeke. Dere har snart fisker fra hele sjøen, dere.
Neste gang skal jeg ta inn mange små fisker fra sjøen. Det ble litt for mange store i det siste.
Litt flere Calvus bilder
på bilde nr to ser du hvor store de kan bli. Jeg tror min var max size. Den fylte hele hånden. Se i forhols til feks fullvoksne leleupi som er på bildet
badat
Nydelig bilde av fiskene Vibeke. Dere har snart fisker fra hele sjøen, dere. Neste gang skal jeg ta inn mange små fisker fra sjøen. Det ble litt for mange store i det siste.


Kan aldri bli for store fisker Badat Men det er noen spes med et tanganyika selskapskar
nei ingen bilder som vil inn her nei... skjønner ikke det der helt jeg. får bare opp feilmelding.. fått dere calvuser og compr igjen vibsi?
Neste fisk ut er Cyathopharynx Furcifer Cabogo Green, Cooper.

Dette er en fisk tilhører familien Feather Fins. Hanfisk i denne familien har lange ventral finer som de bruker aktiv under lek. Feather fins fisk har en type farge som kalles neon farge. Det stilles krav til lysoppsett og innredning i karet for at fiskene skal vise sin fargeprakt. Farge slår de av og på veldig fort.

Arten trenger et stort kar med større andel av sandbunn for å trives.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Nei har ingen calvus eller comper no. Var bare noen gamle bilder
Neste fisk ut er dine Vibeke. Nå er de både høyt og lavt. Har fått medisine derfor ikke så gule. Jeg skal skifte vann om 2 dager da kommer den gule fargen tilbake tenker jeg.
Minste fisk er rundt 18 cm men den største er rundt 25 cm (siste bilde).

[External Image]

[External Image]

[External Image]
gleder oss veldig til å få de hjem
Neste fisk ut er en substratslekere eller sandlekere. Xenotilapia er felles navnet, arten heter Flavipinnis. En nydelig sandciklide som lever endemisk i Tanganyikasjøen.

Fiskene på bilde er ungfisk som ikke har utviklet hele fargeprakten sin.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Fine fisker.. Gulfargen kommer når fiskene trives, de er enkle sånn sett. Tviler på at den kommer på så kort tid, men det er jo lov å håpe

Hvordan har dødsraten vært på sendingen badat?

Når skal dere hente fiskene Vibeke?
Dødsraten var ca. 20% innen 24 timer etter ankomst og steg til 30% tilslutt etter garanti tiden. Det er ille men ikke så ille med tanken på den tiden fiskene har vært i pose.
Fangmannen leverte fiskene ferdig pakket ca. klokka 18 den 20. Og vi fikk pakket dem ut ca. klokka 1 den 23. Total ca. 55 timer har fiskene vært i pose.
Unnskyldning var at afrikaneren måtte velge et fraktselskap som ikke krever forskudd bestling for frakt med hensyn til oss som er første gang kunder. En annen årsak var vetarinar kontroll hos første land i EU (sveitsisk) som tar i mot levende fisk fra et tredje land (Tanzania, land utenfor EU). Og det forsinket fraktruten med ytterligere 12 timer.

Jeg har gjort ny avtale slik at fremtidig sending skal ikke ta mer enn 24 timer.
Det var jo ikke så ille.. Trodde du hadde mistet mye mer jeg.. Mån må jo regne med litt frafall.. Det kommer til å komme uansett. Det ble jo en lang reisetid denne gangen ja. Lykke til med neste sending. Jeg selv får fisk fra tyskland rundt den 20.11, men jeg satser på en litt safere løsning med karantene og medisinering hos importøren i svergie. Har enda ikke mistet noen fisk etter ankomst derfra, så det er det ikke noe vits å endre på!
Inaktiv bruker
heisann folkens jeg bare lurer på et par ting ang tanganyika, har lyst til å starte opp litt i 500 litern
men jeg bare lurer på hvilken fisk burde jeg skaffe meg?
hvilken sand er bra og øker PH samtidig? innredningshvis osv osv?
har end god del runde steinder liggende, som ser fine ut til bruk i tanganyika karr egentlig..
filtrering? liker de kraftig strøm? eller, ossen fisk liker det evt?
vegar haugerud
heisann folkens:D jeg bare lurer på et par ting ang tanganyika, har lyst til å starte opp litt i 500 litern:) men jeg bare lurer på hvilken fisk burde jeg skaffe meg? hvilken sand er bra og øker PH samtidig? innredningshvis osv osv? har end god del runde steinder liggende, som ser fine ut til bruk i tanganyika karr egentlig.. filtrering? liker de kraftig strøm? eller, ossen fisk liker det evt?


Start med tropheus, først som sist Argonittsand hever pH og er perfekt for en tanganyika biotop. Runde steiner er fint i tanganyikakar spør du meg. Ser du på bilder\filer fra sjøen kan du se at det mye runde stein der nede! De fleste arter trives med mye strøm.. Ta en titt på artsbasen til cichlids.dk. Der finner du gode beskrivelser og alle artene satt i et langt bedre system en på denne siden.

Mvh,
Kristian
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap