Tanganyika skravletråden. (side 22)

@Asbjørn Steinsrud

Vet ikke.

Jeg bruker vinbergsnegler og det går veldig fint. Fiskene har yngel hele tiden.
ja det kan du nok asbjørn. men må være store nok til at fiskene kommer seg inni og uten att de setter seg fast da.
Gratulerer med nye troffer og ål S.A.

Musanga er en fin fisk. Hos meg så har den samme plass som Nkonde, RR Kasanga og Ilangi. Hvem bor ålene sammen med?

De prikkete hestneser deres er kjempe fine. Hvor store er dem? Mine er bare 4-5 cm. Prikkene kom liksom ikke hel tydelig fremt.
de ligger vel på rundt 5-7 cm og er av merket eretmodus cyanostictus kasanga skulle jeg mene er riktig navn på dem. er det ikke tanganicodus irsacae du har igjen no da badat?
Jo det stemmer. Så dine er av en annen art. Synes bare at prikkene på dine er kjempe fine.
de er meget pene og kommer nok heller ikke ut fra det akvariet i live. er faktisk egen oppdrett de der
Chalinochromisene mine har vokst seg ganske store og har i det siste vist tydelige tegn på starten av lek. De måler litt styrke og har begynt å lage sine egne "huler" hvor de plukker og pusser. Utrolig moror altså.

Legger ved et bilde av mine stoltheter. Dette er et litt eldre bilde så de er større nå

[External Image]

[External Image]
Chalinochromis er en fin fisk fra Tanganyikasjøen. Du kan i hvertfall være en stolt eier av dem. Det er ikke mange i Norge som har dem. Kom de fra Nols, Linda?
Kjempefine fisker Linda
Takker.

Fiskene kommer fra Nols ja. Kjøpte en gruppe for over et halvt år siden hvorav kun en overlevde. Gruppe nr to kjøpte jeg ikke så lenge etter og disse har overlevd alle sammen. De er særs sære på maten sin og da jeg begynte å studere dem så jeg at de ikke spiste store pellets eller flak. Nå må det jo sies at de har en veldig liten munn da. Idag er de mye større og spiser det meste jeg putter i karet.
I det siste har jeg begynt å se på en del arter som man kanskje ikke finner så ofte i den vanlige dyrebutikken. Og når jeg sitter her og tenker på det lurer jeg på om dere har noen rariteter i karene deres.
tangyanika ål er det ikke altfor mange som har da. men finnes noen andre etter hva jeg har hørt da. har selv 3 stk. og er vel heller aldri avlett i fangenskap da . så finnes bare vf av dem som er kjennt iallefall da.
Utrolig moro det saffen. Tanganyika ål er flotte åler. Er de yngel etere eller?
Får melde meg på denne tråden jeg også..... etter mye overveielser er Nkonde gruppa solgt og 530 literen er nå befisket av en av mine drømmefisker VF Frontosa Moba, dette er jessheim fisk som har hatt en gjestevisitt på grefsen..... etter først å ha hentet 6 stk mellomstore klarte jeg ikke glemme de største eksemplarene , så etter ett dypt kikk i lommeboka gikk turen enda en gang til grefsen og Alfa hannen med kjæreste ( +25 cm) tok plass i karret..... litt rart men alt falt liksom på plass når de to kom i karret , fra å sture litt var det akkurat som om de mindre fikk tyggheten tilbake og min nylagede rekemix gikk ned på høykant........ Bilder kommer når fiskene har fått landet litt i karret....
Da vet jeg de blir tatt godt vare på og det betyr mye for meg
Velkommen Frode.

Frontosa er flotte fisker. Hadde jeg hatt stort kar hadde jeg gått for sånne jeg også.

Gleder meg til bilder
det tror jeg nok at man kan regne med ja linda de er jo kjøtteter og kan få grønnt for så..
grattis frode, så dem på grefsen sist vi var der. er rå flotte de der ja...
saffen
det tror jeg nok at man kan regne med ja linda de er jo kjøtteter og kan få grønnt for så..


Jepp, da regner jeg med det. Nydelige er de uansett. Kommer nok ikke inn i mine kar akkurat nå, men de er noe å strekke seg etter. Moro med slike rariteter man ikke finner over alt.
Da ser det ut til at det kommer en 400 liter til i hus og det passer bra siden jeg har lyst på en del mindre tanganyika ciklider og alle kan ikke bo i en 400 l..hehe
Var heldig og fikk akkurat det jeg ba om på 30 års dagen min, nemmelig penger, så nå blir det investering i et akvarie. Gleder meg masse til tross for at det tar alltid litt tid å sette opp. Men det er vel halve moroa?
Tilfeldig bekjentskap
© Leif Flister
Reklame for plussmedlemskap