Tanganyika skravletråden. (side 25)

Er det nye fisker fra Nols, Linda. De ser flotte ut, især Leptis'ene
Jepp, det er nye fiskerfra Nols. Er kjempefornøyd med leptisene. Dehar faktisk flottere farger enn på bildet. Skal prøve å ta et bedre bilde.
Nå går det 17 C. macrops yngel i yngelboksen her. Nydelige små nurker.
Hannen har allerede vært på ferde igjen og nå går det ei ny dame og tygger.
Utrolig moro det her for det er flotte fisker
Mulig sommeren har kommet tidligere i år eller at folk er veldig opptatte, men ikke mye liv i tråden om dagen.

Her har den nye 400 literen kommet i gang og en del fisker er flyttet over. Igår så jeg til min glede at leptosomaene har lekt og det går ei dame med skuffa full. De ser mega rare ut når de tygger da de vanligvis er slanke og torpedolignende fisker.

Håper det går bra i deres kar.
ekke mye og skrive om herfra ialle fall. den oslo turen som vi hadde for ikke lenge siden var vel ganske så mislykket for og si det på den måten alle fiskene har dauet fra den turen så..... thats life.
For en gøy tråd!
Jeg har nemlig nettopp fått opp mitt Tanganyika-kar
og er så glad i å lese om temaet for tiden!
Noen som vet om butikker i Rogaland, fra Stavanger og sørover, som har noe Tanganyika-fisk inne?
Det er min største utfordring
Holdt på å "konvertere" til Malawi pga det,
men nekter å gi opp.
"Alle" har jo Malawi, og jeg er litt sær
Legger inn et par bilder av karet også...
Hei og velkommen Tunderbrd.

Så moro med flere tanganyika akvarister. Må si at det er en nydelig bakgrunn du har i karet ditt.

Butikker der du bor vet jeg ikke om, men det er sikkert andre her inne som kan svare på det.
Når det er sagt så startet jeg selv med malawi, men har aldri angret på at jeg gikk over til tanganyika. Så utrolig mangfold og så mye spennende fisker gjør det moro.

Flott med litt "nytt blod" inn i tråden.
Takk,takk!
Det er en Rock Zolid Papua bakgrunn med bakgrunnsfilter.
Fant den på rubrikk-sidene her inne.
Er storfornøyd med den, det ser svært realistisk ut
Særlig nå når der begynner å bli litt alger på "fjellet"

Skal innover mot Stavanger på handletur idag, så får vi se hva jeg kommer hjem med.
hvordan det er med tangyanika fisker i butikkene i stavanger har jeg ikke peilling på da. men vet at det er en kar som kaller seg for moloculus som har vært land og strand rundt og kjøpt masse vis av tangyanika fisker som holder til i sandnes. hør om han har noe til salgs du. vet han har troffer og slikt så.. tror kanskje det kan være ditt sikreste kort da. men akkurat no er han vel på ferie om jeg ikke tar helt feil da. men kommer jo igjen da. så hør med han du. om du søker på på furcifer i rubrikk annonsene finner du ham.
Fant ihvertfall Sitronciklide og Sneglehusciklide idag!
Det var hos Verdalen Zoo.
Men jeg gamblet og trodde jeg skulle finne sneglehus
på en av matbutikkene i distriktet, noe jeg ikke gjorde.
Så nå er jeg, og forsåvidt Sneglehusciklidene, desperate!
Kan noen hjelpe meg med 3-4 sneglehus?
Kjøpe eller låne, eller evt kanskje noen vet om butikker mellom Flekkefjord
og Stavanger et sted som med sikkerhet har slike inne.
For dette haster visst.
Den ene har gravd seg halvveis ned i sanden og titter bare fram med hodet.
Ser ganske så misfornøyd ut med situasjonen...
hvor lenge var karene deres gromsete/grått etter man hadde i sanden. Caribsea argonittsand.Og hvor mye vaska dere?

fine fisker Linda!
gikk noen dager før det ble klart igjen ja....
Ok. Har å gått over en uke her. Vaska sanda godt, + bytta vannet i karet en del ganger. Fortsatt veldig grått. Men ikke sånn melkete som de 2 første dagene!
hmm var da veldig lang tid da.. har vel ikke ett vatt filter øverst i filteret vel? hadde ett slikt i den ene pumpen og den gikk fort tett og da ble det mye grums i vannet. men da skal også seff utblåsningen bli merkbart dårligere..

tror ikke vi vasket sanden så mye heller da om vi i det hele tatt gjorde det.

men du kan jo sjekke filtrene i filteret da evt skylle de i en bøtte med vann fra akvariet ditt. lett skylling da.
Har tatt vekk vatten i den utvendige for lenge siden, gikk tett med en gang. Er ingen fisk i karet enda, men kjekt om vannet ble klart så man kunne begynne å plassere stein og slikt.

At vatten ble tett var jo et bevis på at det fungerte, men at det var for mye støv i vannet. Kanskje du kan forsøke å surre en filtervattdott rundt innsuget. Og ta av og skylle vatten ren for "støv" når den er mettet.

Annen tilleggsfiltrering er kanskje nyttig for å få bort "støvet".
F. eks. et lite innnvendig filter som sikkert går tett fort, men som du renser ofte.
I noen kar der jeg har en del bøss fra torv o.l. bruker jeg et lite luftdrevet vattfilter for å "ta bort" bøss i vannet.
Så hvis du har noen filtre liggende kan de kanskje brukes for mekanisk filtrering nå i starten.
Bruker det, har kasta flere innvendige med vatt opp, har foran innsuget til pumpa, men er like grått, selv om jeg har vaska sanda og skifta vann i karet flere ganger
Solgte den ene 400 literen idag da jeg må prioritere litt annet enn bare akvarier i stua.
Chalinochromisene var de enste som var igjen i karet og da jeg flyttet på steinene fant jeg en god klase med nyklekkede yngel som hang langs to av steinene. Forsiktig puttet jeg disse oppi et eget kar og håper at foreldrene fortsetter yngelpleie i det nye karet. Utrolig fasinerendes detta med eggleggende ciklider.
:d
Artig tråd!
Har begynt å få dilla på Tanganyika selv! Har et kar på 170 liter med Occellatus som driver å legger egg som bare det, de går nå i et eget kar for å vokse seg store og sterke! Er kjempespent. Noen som vet hvor fort disse vokser? De har vokst litt, men er så spent og utålmodig at jeg holder på å sprekke! :P

I går fylte jeg opp et akvarium på 375 liter som har stått og støvet ned i 6mnd frodi jeg ikke visste hva jeg ville ha der, men nå har jeg bestemt meg for Tanganyika. Bare kjedelig å vente et halvt dusin uker før jeg kan ha noe som helst oppi der! Men den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves..... har jeg hørt....
Hei og velkommen Stining.

Skjønner deg godt når det kommer til nyoppsatte akvarier. Det er kjedelig, men nødvendig. Nå vet ikke jeg hva slags pumpe du har i det andre karet, men det sies at man kan kjappe på prosessen i nyoppsatte kar ved å ta filtergugge fra at innkjørt filter

Ocellatus har jeg også og de er nydelige fisk. Har selv O. gold, men har hatt litt uflaks med de. Hadde en gruppe på 5 stk og nå er det bare 1 igjen.

Lykke til med oppsettet ditt og legg gjerne inn bilder.
Tilfeldig bekjentskap
© Akvafil
Reklame for plussmedlemskap