Tanganyika skravletråden. (side 27)

Bilde av nye Tanganyika fisker etter 5 dager på norsk jord (vann).

[External Image]
Neolamprologus Pulcher Daffodil eller Prinsess av Zambia. En vakker ciklide.

[External Image]
Enatiopus Melanogenis. Har ikke riktig fargedrakt på seg enda.

[External Image]
En tyggende hun Leptosoma Jumbo. Synes du at pungen er store? Den kommer til å bli dobbelt så store. Jeg fikk nesten sjokk første gang jeg så det. Ut kom over 20 unger på en hunfisk.

Disse tre holder seg i hver sin høyde hvis du har et stort nok akvarie.
Prinsessen av burundi+ sebrachildehunn
hei har en hann og en hunn av den og hunnen står og rykker i HELE kroppen vist hunn se han. + at hann bitter ho i magen og da begyner ho med det er det leks tegn? og har kjøpt en sebracihilde hunn ho er blå i finnen + oransj er ho i lek eller?
Ja visst er det lek. De biter ikke men de stimulerer hverandre på den måten. Hunnen produserer egg så tar hun den i munn, en etter en, så snuser hun på hannens sin mage, da skytter hannen ut "melken" sin og eggene i munnen til hunfisk blir befruktet. Yngel er fullutviklet etter ca. 3 uker. Men de bor fortsatt i munnen til mora si til en dag hun blir leit av dem og velger å spytte dem ut.
Takk=)
første gang jeg har di=) det her var gøy=) hvor mange egg får ho ? åsen blir han i fargen?
Ny
her ny her inne kune jeg fått litt fakta om di?=)
Hvis det er sebra du mente så er dette en fisk fra Malawisjøen. Alle ungene deres er orange. Etter ca. 4 måneder blir hanfisk blå men hunfisk forblir orange.
Unger til Prinsesse er veldig små ca. 1/2 mm og er hvite eller nesten gjennomsiktig.
A..ha... Denne er hverken Malawi eller Tanganyika men en amerikansk, nærmere central amerikansk. Den tygger ikke men legger egg.
Yngel i fluval edge
Då er eg tilbake igjenn etter ein liten pause. Har solgt 1460 literen og godt over til en liten Fluval edge på 25 liter. Det er ikke mange som går den veien. Har hatt fluval edgen i ca 2 måner med eit par Signatus. I dag oppdaget eg flere bitte små yngel som var på vei ut av sneglehuset. Telte over 15 stk, men det er sikker mye mer. Kjekt å få til yngel i eit så pass lite kar.
Yngel
Oppdagde forrige dagen att jeg har fått yngel på Nkonde gruppen Er det noe spesielt som må gjøres, eller er det bare å la det gå sin vante gang med foring og vannbytter etc?
Long time, no speak folkens.

Hvordan går det med akvariene deres?
Her har jeg "bare" 450 literen igjen og interessen har dalet veldig. Har bare et fåtall fisker i karet, men ønsker virkelig ikke å selge Chalinochromis sp. "ndobhoi`ene mine så derfor står karet her.

Har lurt litt på om jeg skal fortsette med lite fisk og la disse nydelige fiskene få formere seg uten konkurranse her.

Det er ikke en veldig vanelig ciklide i Norge så lurer fælt på om noen av dere andre har denne?

Linda Kristin
Long time, no speak folkens. Hvordan går det med akvariene deres? Her har jeg "bare" 450 literen igjen og interessen har dalet veldig. Har bare et fåtall fisker i karet, men ønsker virkelig ikke å selge Chalinochromis sp. "ndobhoi`ene mine så derfor står karet her. Har lurt litt på om jeg skal fortsette med lite fisk og la disse nydelige fiskene få formere seg uten konkurranse her. Det er ikke en veldig vanelig ciklide i Norge så lurer fælt på om noen av dere andre har denne?

Heisann!

Det virker som det generelt har vært dårlig med interesse av Tanganyika rundt om i dette landet i det siste(finnes noen unntak selvfølgelig), så jeg har vært mye inne på ciklider.se for å diskutere
Chalinochromis sp. "Ndobhoi" virker som en fin fisk! Har aldri hatt de selv, men Kent har hatt de inne hver gang jeg har vært der.
Synes helt klart at du skal ha de som hoved fisk i karet, kanskje sammen med noen andre mindre tøffe arter?

Mvh Glenn
Pssssst...
Jeg må skrive fort... og litt kort sånn i tilfelle noen ser meg..
Ikke si det til noen men jeg lurer veldig på å sette opp 540en til tanganyika... har SA fisk der nå og jeg er egentlig på leit etter noen store geophaguser eller lignende men det virker dødt.

Tanganyika har altid vært fascinerende men jeg har liksom aldri hatt sånn veldig lyst før jeg fikk ett kar som var stort nok liksom.
Jeg ønsker ett tanganyika kar med ett godt artsmangfold.
Er dette mulig?

Frontosa har alltid vært en vakker skapning.. så ønsker at disse kan inngå. Selv om tilgangen såvidt jeg vet ikke er den beste her og nå men.. Planen er å sjekke litt med askakvazoo i sandefjord..

En annen ting.. jeg har dala akvarie.. tørr ikke belaste med for mye stein. Er klar over at jeg må ut med sanda og få lagt noe underlag der men har ikke hørt så mye kult om disse karene at jeg tørr å hive oppi alt jeg kan å gjerne en type sammensettning som ikke krever 60x150 med stein :P
Hei per arne
jeg håper kona så ikke deg skrive det her!!!
Du hadde jo lovet å trappe ned - du husker det ...!

Hvis du allikevel skal har det som du vil, kan du sjekke hos badat i oslo.
Han har noen Frontosa i bra størrelse igjen svømmende.

Angåend vekt på bunnruta ville jeg har sagt at du kann har ganske mye på so lenge du har styropor under og Akvarie ligger over det hele på et jevnt underlag. Da spiller glas tykkelsen ikke so stor rolle.. .

mvh
fabjong



Badat har jeg hørt har masse bra ja! Skal til oslo om to uker
Sånn prismessig.. hvordan ligger frontosaene nå for tiden? Tenker da Frontosa med litt størrelse på

Hei.
Skal du ha voksne frontosa/gibberosa så bør du ha litt større arter sammen med de, ellers blir de mat som du sikkert vet.
I en 540liter ville jeg kanskje bare hatt en liten gruppe med Frontosa (maks 2+5 f.eks), og noen voksne A.Calvus eller A.Compressiceps(Tror badat har noen av de igjen også), og kanskje 3+5 Cyprichromis Leptosoma Jumbo for å få litt fart i karet.
Dette er nok i grense land for antall fisk i en 540liter, da alle disse blir over 13-15cm som voksne.
Dahls dyrerike i Moss, har en gruppe voksne Frontosa i ett utstillings kar, som helt sikkert er tilsalgs, samtidig som de har yngel til salgs også.

Jeg har selv hatt 3 forskjellige grupper med Frontosa de 12årene jeg har hatt Tanganyika, flotte majestetiske fisker, men ikke forvent deg fart å spenning i karet, utenom mat tid.
Prisene er veldig forskjellige, allt fra 250kr til 1500kr stk for voksne fisk, allt ettersom om det er VF fisk fra Moba eller "tsjekkia fisk".

Hadde jeg vært deg ville jeg heller satset på en gruppe sandlekere i en 540liter, siden du da kan ha flere forskjellige andre arter samtidig i karet.

Lykke til!
Hei kjære Tanganyika-elskere.

Jeg skal starte med akvarie-i-veggen prosjekt om noen måneder, og har allerede startet med å forbrede meg (lese meg opp) til de artene jeg skal ha. På grunn av vannverdiene mine (GH på 12-14) har jeg bestemt meg for enten Tanganyika eller Malawi.

Helt siden jeg startet med akvarie hobbyen har jeg kjørt "rene" kar, med fisker som går sammen i virkeligheten (iallefall fra samme område). Det samme gjelder vann og "interiør". Denne gangen jeg til å holde samme "stil", men muligens blir det Back to Nature Amazonas bakgrunn, fordi jeg liker den så godt.

Jeg trenger litt inspirasjon av dere som har peilig, fordi jeg ikke har bestemt meg for hvilken vei jeg skal gå.

Om kar og verdier:
Karet blir på
L: 150-160cm
H: 50-60cm
D: 60-70 cm

Så ca 600 liter.

Vannverdier rett fra springen (brønn):
GH: 12-14
Ph: 7-7,5
KH: ca 6

Vannverdiene er ikke målt helt 100%, da jeg kun har brukt clips, ikke dråper.

Jeg liker farger, og personlighet i fiskeverden. Jeg liker også å ha flere arter, ikke bare en type fisk i karet mitt. Det er disse kriteriene jeg går etter når jeg velger hovedfisken. Men denne gangen er jeg veldig usikker på hvilke arter jeg skal ha. Jeg har alltid hatt Apistogramma eller L-maller som hovedfisk, i mye mindre kar, så har derfor ikke noe kunnskaper om Tanganyika. (Jeg har flyttet til en gård, så derfor er vannverdiene helt annerledes nå, på grunn av brønn(grunnvann)).

Hvis DU skulle sette opp en 600 liter, med mine kriterier/vannverdier, hvilken sammensetning hadde du valgt, og hvorfor. Dersom dere har noen klare råd, eller gode artikler som jeg kan lese for å bli bedre kjent med "verdenen deres", give it to me!

Jeg takker for eventuelle svar.

MVH Henrik
Hei igjen!
Hei.
Er det fortsatt igjen noen gode gamle Tanganyika elskere på denne siden?
Nå er det snart 10 år siden eg solgte akvariet mitt på 1460 liter.
Nå har intressen kommet tilbake og håper å få kjøpt et nytt akvarie.
Håper å høre fra dere.
Jeg har hatt tanganyika ciklider i 20år nå, har til gode å bli lei enda
Handlet fisk i helga, dagen etter utslipp i karet fikk flere av de gamle fiskene i karet noe som kan se ut som en aggressiv form for bukvannsot.
Hele Enantiopus M.Kilesa gruppen strøk med i løpet av 24 timer igår, nå står sjefen i karet, en A. Compressiceps "red fin" på 15cm og ett par fisker til å sturer med samme symptomer, fiskene er under behandling nå.
Nå har jeg foreløpig disse fiskene gående:
A.Compressiceps "red fin" VF, Cyprichromis Leptosoma "Black Kiriza", Mastacembelus Tanganicae, Cyp. Leptosoma "speckleback moba", Eretmodus Cyanostictus "marksmithi kigoma", Tanganicodus Irsacae "ikola", Synodontis Polli og yngel på oppvekst av E.Kilesa.

Hva slags oppsett og fisk har du tenkt deg?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap