Tanganyika skravletråden. (side 5)

hehe ja vet... så det lol..
søtt og komisk var det nå.... får prøve oss på en real troffe tur til Gøteborg hvor karnsje baren blir mere besøkt enn butikkene.... snakket litt løst om det på troffetreff hos badat i sommer....
Frode Berntzen
he he ..... du sier noe, ble kastet ut av en tråd her av 2nelise og klar beskjed om å pelle meg tilbake til troffe tråden, så en nok her jeg hører hjemme...


Ja. Tanganyikasjøen er den mest facisnerende sjøen jeg har lest om. Ikke bare at den er stor uten at den har også mange hemmeligheter. Det dukker opp stadig nye fisker. Jeg for min del har oppdaget mange flere arter som er virkelig pene og ikke minst har en spennende adferd som Cyathonpharynx, Callochromis, Ophthalmotilpia og mange lekre sandlekere (Xenotilapia).
hvordan er adferden til sandlekerene? går det feks og ha dem med troffer?
saffen
hvordan er adferden til sandlekerene? går det feks og ha dem med troffer?

Jeg vil ikke holde sandlekere med troffer. Grunnet det tempo som troffer har vil forstyre det livet som sandlekere har i bunnlaget. Med mindre du har et virkelig stort kar slik at de får et hjørnet for seg selv.
Jeg kan tenke meg at så fort sandlekere graver ut en gropp så kommer troffer å ødelegge det. Da blir hverken farge eller "damer" på han sandlekere.
hmm oki.. da er det vel nok ikke noe for oss da nei. har ikke kar til slikt da. har en 180 men der går jo alle calvusene og compresicipssene no da.
saffen
hmm oki.. da er det vel nok ikke noe for oss da nei. har ikke kar til slikt da. har en 180 men der går jo alle calvusene og compresicipssene no da.


Calvus og Compresicep kan være samboere med sandlekere for de har omtrent samme diet. Dessuten så er de ikke så voldsom som troffer. Men 180 er vel litt lite til alle sammen.
fare for at det blir i minste laget ja . hva inneholder den neste sendingen din da? noe f1 eller?
Blande meg inn i tråen her jeg også. Helt fersk i Tanganyika verdenen. Hadde oppstart på første Tanganyika kar for 2 mnd siden. Slal få til bilder av karene mine på profilen senere. Fikk kjøpe 4 stk Frontosa av en hyggelig fyr i Lillestrøm i går. Kjørte på en Elg på veien hjem, men både fisk og sjafør klarte seg bra. Gikk værre med elg og bil. Nok om det. Syns Frontosa kansje er en av de flotteste fiskene som er. Nesten blitt hypnotisert av og titte på de i Timesvis i dag. I samme karet går det To hanner av prinsessen av Zambia og noen Sitronciklider. Prøver og få tak i noen huer til Zambia gutta, men ikke lett. Hvis noen kan hjelpe så si i fra. Veldig fornøyd med hvordan karet fungerer og ser ut. Karet er forøvrig på 400 liter. Har også satt i gang 7 andre kar, men går bare fisk i et av de. (prinsessen av Burundi) Vente til karene er bedre innkjørt før jeg har fisk i de. Har planer om stort sett ha Tanganyika i de fleste av de. Bodde 3 mnd i Tanzania når jeg var 15 og har faktisk badet i Tanganyikasjøen, men var ikke intresert i akvarie den gangen. Bestemte meg for et halvt år siden at jeg skulle kutte ut plantekar og prøve meg på noe helt nytt. Valget falt på tanganyika fordi jeg syns de fleste kjører Malawi (vil ikke være som alle andre). Etter og å ha lest en del om sjøen så har jeg blitt helt Afrika og Tanganyika frelst. Gått så langt at muligens bryllupsreisen går til Tanzania (har en fetter som bor der). Ikke meningen og komme med så mye uinteresangt vas, men måtte bare få det ut.
hey skywalker. ingen som som blander seg inn her.velkommen velkommen. her er alle som har interesse for tangyanika sjøen velkommen. kjekkt og høre at du har planer om og starte opp med tangis kar da. tangyanika er vel kanskje ikke det som er mest utbredt slik som tangyanika. og det kan vel også ha noe med priser og gjøre. men blir flere og flere som har det og det er jo bra da. har du noen planer om hva du vil fylle karene dine med da? hvor store er karene?

frontosa er flotte og makuline fisker liten tvil om det. og flotte i sin drakt. men er en veldig stille fisk. gjøre kanskje ikke så mye av seg. og har man for mye steiner og gjemme plasser i karene så bruker de dem meget flittig og. så om du vil se frontosaene dine så ikke ha for mye steiner og andre ting de kan gjemme seg bak. vet du hvilken type frontosa du har fått deg? vi har selv 2 stk fra burundi. er begge hanner. "reddet" dem fra et selskaps kar hos en som over hode ikke hadde peilling på hva han hadde i karet sitt. og dyrebutikken hadde anbefalt ham alt og. var en blanding av frontosa og 1 bemba og noe andre sån der selskaps greier hehe. men no har de vokst seg store og flotte. men må dessverre kvitte oss med dem da vi ikke har plass til dem lenger..

men var da litt av en tur du hadde fått deg da. hvordan gikk det med elgen da? elgsteik til middag i dag da eller? men var no enda godt at det gikk bra med deg da . og fiskene . bilen er bare en gjenstand da tross alt. har alltid hatt det der langt oppi halsen når vi har kjørt over fjellet på nattes tid og møte en elg midt i veien. de er jo grise store og da.så panseret på de fleste biler går jo mellom beina på dem. så da har du dem i fanget. nei vakke hyggelig det der da.

men om det er noe du lurer på er det bare til og synge ut. og er nok noen her som også lett skaffer fisk om det er noe du skulle føle for og prøve ut.
Verken jeg eller selger viste åssen Frontosa det er. Han hadde kjøpt de som yngel. Er fra ca 7 til 13 cm nå. Skal se om jeg får tatt noen bilder etter hvert. Har mye stein og gjemmesteder i karet og de gjømmer seg en del, men syns de er også mye framme. Utrolige flotte fisker. Ble nok ingen elgsteik, Viltnemda tok elgen. Tror kjøttet blir levert til Aldershjem. Vet ikke helt hva jeg skal fylle karene med, men blir i hvertfall noen sneglehuslekere.
tropheus kunne jo vært noe.. har du store kar så kan jo petrochomiser være noe.. sneglehus lekere behøver ikke så store kar da.
Skywalker
Han hadde kjøpt de som yngel.


Elgpåkjørsel.. skumle greier!!

Det største paret er F1, og disse fikk jeg av en dame ved skarnes. De to litt mindre ble kjøpt i ettertid på dyrebutikken på triaden senterert i lørenskog.
Mener damen sa at F1 paret er fra burundi, men som jeg sa når du var her, er ikke 100% sikker.

De får det ihf bedre hos deg, uten å måtte dele plassen med masete malawihapliser.
akvafil
[QUOTE=Skywalker]Han hadde kjøpt de som yngel.


Elgpåkjørsel.. skumle greier!!

Det største paret er F1, og disse fikk jeg av en dame ved skarnes. De to litt mindre ble kjøpt i ettertid på dyrebutikken på triaden senterert i lørenskog.
Mener damen sa at F1 paret er fra burundi, men som jeg sa når du var her, er ikke 100% sikker.

De får det ihf bedre hos deg, uten å måtte dele plassen med masete malawihapliser.

Stemmer. Overdrev noe når jeg skrev yngel, men som du sa så var i hvertfall to av de ganske mye mindre når du fikk dem. Om det er Burundi eller ikke klarer ikke jeg og se, er ikke så alt for nøye eller. Disse går nå i et Tanganyika selskapskar. Ser ut som de har funnet seg bra til rette. Utrolig flotte fisk. Kjempefornøyd!!
hva er definisjonen på et tangyanika selskaps kar?
saffen
hva er definisjonen på et tangyanika selskaps kar?


Blir kansje feil å si selskaps kar. All fisk er ifra Tanganyika. Mest for utseende sitt skyld ikke for oppdrett. Hadde nok vært mere riktig og kalt det et stuekar.
saffen
hva har du i der da?


4 stk Frontosa
6 stk Neolamprologus Lelupi
2 stk Neolamprolugus Pulcher
2 stk Neolamprologus Tretocephalus
Jeg vil kalle et Tanganyika-kar med flere arter der det kanskje ikke er så strengt om dekor og interiør er i henhold til biotop, gjerne med mål at det skal se fint ut, for et Tanganyika-selskapskar.

Mitt Tanganyikaselskap består av Altolamprologus calvus, Julidochromis transcriptus, Neolamprologus leleupi og en synontis sp. (ikke endemisk)
Dekor: Lavastein-bakgrunn, kalkstein, granitt, anubias og mose.
Substrat: Biltemasand, faxekalkgrus og korallsand.

Det ble slik fordi jeg ville at det skulle se slikt ut med akkurat disse fiskene. For mitt eget selskaps skyld.
Skywalker
[QUOTE=saffen]hva har du i der da?


4 stk Frontosa
6 stk Neolamprologus Lelupi
2 stk Neolamprolugus Pulcher
2 stk Neolamprologus Tretocephalus

oki.. fin samling det.. hvor stort er karet? bilder?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap