Tanganyika skravletråden. (side 6)

saffen
[QUOTE=Skywalker][QUOTE=saffen]hva har du i der da?


4 stk Frontosa
6 stk Neolamprologus Lelupi
2 stk Neolamprolugus Pulcher
2 stk Neolamprologus Tretocephalus

oki.. fin samling det.. hvor stort er karet? bilder?

Karet er på 400 liter. Har dessverre ingen bilder enda, men skal få tatt noen.
En av juwel fra Tanganyikasjøen som ikke finnes mange av her i landet. Sandciklide Xenotilapia Ochrogenys. Fisken fanges i Karilani, Tangzania. En nydelig fisk som vil lyse opp bunnlag med sine praktfulle farge.

[External Image]
den var jo stillig da.. hva likker prisen på noe sånt i dag da?
hvilke kriterier har disse til akvarie? sammensetninger av andre fisker typer og slikt da? hvordan er adferden deres?
Ja. Fisken er en av de vakreste som fins. Og de koster litt mer enn Petro Moshi gul til Vibeke selv om de er mye mindre i størrelse. De skal helst ikke bo sammen med "bråkete" fisker som Tropheus og Petro. De skal heller ikke ha steingrotter og huler, men et tykt bunnlag av finkorn sand. De heter jo sandciklide. De kan bo sammen med mindre og roligere fisker som f.eks. cypris, sneglehuslekere, hulelekere og litt på grense Featherfins fisker.
Ja, en fisk for kjennere!
Jeg skaffer de for rundt 400,- stk
Litt nye bilder fra idag
[External Image]

[External Image]

[External Image]
slenger med noen til
[External Image]

[External Image]

[External Image]
petrochromis texas red fin longola
sorry bæsjen :P

[External Image]

[External Image]

[External Image]
For noen flotte fisker dere har. Digger gul fisk. Blir liksom Kanari ut av det. Som å ha hele Åråsen stadion i stua.
Skywalker
For noen flotte fisker dere har. Digger gul fisk. Blir liksom Kanari ut av det. Som å ha hele Åråsen stadion i stua.


Bare si fra når du har fått deg 600-700 liter Skywalker. Jeg har en hel gjeng med vilde "Kanarifisk". Ja faktisk like mange som et fotballteam.
Tør ikke nevne nytt kar på 600-700 liter til frua. Får du tak i det meste fra Tanganyika Badat?
Ja. I utgangspunkt så kan jeg det så lenge det finnes i sjøen. Men det varierer fra gang til gang avhengig av hvor fangmann setter kurs for fangst. Skulle ønsker alle Tanganyikafisker befinner seg samtlig på alle steder i sjøen, men slik er det ikke. Det finnes faktisk lokalt "endemisk" fisker selv i sjøen. Tenk hvor farlig det er å fare over store sandbank mellom klippene for små fiskene. Tar en titt på min hjemmeside så ser du hva som finnes til enhver tid. Ellers så det går an å komme med ønske. Kanskje du har lyst å dra ned dit å fange din egen fisk? Det er mulig det også.
Kjempeflott side Badat. Prøver å overtale frua til å ta bryllupsreisen til Afrika, men hun har en drøm om å kjøre route 66 og har følelsen at jeg kommer til å tape. Har vært i Afrika for 20 år siden, har familie i Tanzania. den gangen hadde jeg ikke så stor interesse for Tanganyika. Har badet i Malawisjøen, men vi fikk ikke bade i Tanganyikasjøen fordi det var observert en del krokodiller. Har drømmen om en gang å reise ned. Det jeg virkelig prøver å få tak i, men som er vanskelig og kostbart er disse sneglehusene som fins naturlig i sjøen. Husker ikke hva de heter i farten. Jenter til Prinsessen av Zambia sliter jeg også med å få tak i av en merkelig grunn. I tillegg til 400 literen(stuekaret) Har jeg også 6, 128 litere som jeg skal prøve meg på noe oppdrett av Tanganyika. Har Prinsessen av Burundi i det ene, men vet ikke hva jeg skal ha i de andre. Kansje du eller noen andre har noen gode ideer. Har noe Malawi fisk i et par av dem, men skal få solgt de etter hvert. Blir kun Tanganyika(nesten) Har en 200 liter som guttungen styrer med, prøver å få han til å bli bitt av akvarie hobbyen. Han er voldsomt opptatt av planter fordi han har fått til en deal med salg av avleggere til den lokale dyrebutikken her. Så Tanganyika er litt vanskelig i det karet foreløpig. Skal prøve og få tatt noe bilder av stuekaret, vært greit og fått en bedømmelse av innredningen av en proff.
Takk skal du ha Skywalker. Jeg skulle ha mer tid til å fylle på sidene men får ta det etterhvert. Så fruen er forelsket i route 66. Det er det flere som er. Betingelse for å gjøre det er bare at mann må elske å ligge flat på 4 hjul over lengre tid. Guri malla så lang den route er.

Jeg tror ikke mange som tør å påstå de er Tanganyika eskperter. Så stor og så mystisk som sjøen er. Urolighet i området gjør det heller ikke lett for de som vil utforske sjøen. Så... å dra ned dit er det mange ting en må passe på. Men det er verdt å prøve hvis en tar forholdsregler. Enda bedre hvis en har familie og venner som bor i landet og som kan stille opp.

Med 6 stk 128 liter kan du jo holde mange artskar til Tanganyika fisk. Du kan holde hulelekere som julidochromis, Sneglehuslekere (neolamprologus) som finnes jo i mange forskjellige varianter. Stortsett alle som er under 10 cm. i størrelse, og det finnes mange av dem. Bare pass på en ting: ikke blander kjøttetere med grønnsakspisere. prøv å holde ren artskar hvis du kan.

Tanganyika biotop kan deles i tre områder: sandbunn, steinbunn og steinklipper. ForskjelDet viktigst i et Tanganyika kar er vannkjemien. Det neste er bunnlaget og sist er innredningen. Vannkjemien varierer ikke stort i Tanganyikasjøen. Så du kan kjøre en og samme standard for alle fisk. Finkorn sand er nesten et must siden meste part av fisk i sjøen er ciklide. Og ciklide elsker sand. Innredning består i hovedsak av steingrotter og huler. Hvor mye stein skal du ha avhengig av hva slags fisk du holder i karet. I ditt tilfelle vil 5 cm tykk sandlag i bunn og noen steiner holder lenge. Stort mer trenger du ikke.

Legg ut bilder så vi får se karene dine.
Fine fisker! Legg til noe rødt og blått blir det perfekt.
Vibsi
ny video av [URLBLOCK1]:-)


Flott fisk, men eg synes dei "stresser for mye i akvariet. Er etter å pirker i kvarandre og jager på glasset. Ikke helt min smak. Min personleg mening.
kan vel kanskje ha noe med at de tror at de skal få mat. at de stresser slik med glasset.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap