Tanganyika skravletråden. (side 7)

er nok en medvirkende årsak til det ja, men forstår godt at du holder frontosa vist du liker fisk som står helt i ro i akvariet ditt. liker at de heletiden er på farten og lager liv, men de går ikke å napper på hverandre utenom når jeg skal gi de mat. men de svømmer heltiden de står sjelden rolig.
de er hakket mere futt i enn tropheus. men smaks sak dette, frontosa er i mine øyne er meget flott fisk men den er alt for kjedelig.
Noen føler seg bedre med ben på jordet men andre foretrekker å klatre på et fjell, gjerne uten sikkerhet. Petrochromis er en fisk for folk med høy adrenalinsnivå. For det er vanlig at det smeller i glasset så vannet spruter. Solid dekkglass må man også ha ...
jepp noen vil klatre høyere. men utensikkerthet vet jeg da ikke. kan like godt få like mye fra fall på all annen fisk som med petrocrhomiser da. og er en meget livlig fiske art ja. men finnes da også rolige arter av petroer og da. vi har fesk famula og trewassa sammen med musangaene no. og ikke noen problem i det hele tatt det. men har også hatt en annen art som var helt loko i hode sitt. hehe.
Hmm.. har et lite problem med en av troffene mine folkens og siden det er litt liv i denne tråden tar jeg det her.
Den ene troffen ser ut som om den har sopp. Startet behandling idag med esha2000, men den er virkelig ikke med. Svømmer opp, ned, sidelengs og er virkelig ikke i humør. Vurderer å fange den for å avlive, men hadde håpet at den klarte seg.
De andre er i humør og spiser som vanlig.

HJELP!!
om du har mulighet isoler den. i ett eget kar. men behandlig for sopp ja det må kanskje noen andre svare på. men hvorfor tror du det er sopp? har du noe bilde av den?
Har desverre ingen andre kar jeg kan ha den i nå.
Grunnen til sopp er fordi den har hvite soppdotter ved munn og på finner.
Har desverre ingen bilder, men det ligner på soppen jeg hadde på malawiene mine før.
Har hatt det et par ganger før.. Saltet godt så har det forsvunnet av seg selv ca 300g pr 100 liter..

Lykke til!

Mvh,
Kristian
Oki.
Da skal jeg prøve på det
Linda Kristin
Hmm.. har et lite problem med en av troffene mine folkens og siden det er litt liv i denne tråden tar jeg det her. Den ene troffen ser ut som om den har sopp. Startet behandling idag med esha2000, men den er virkelig ikke med. Svømmer opp, ned, sidelengs og er virkelig ikke i humør. Vurderer å fange den for å avlive, men hadde håpet at den klarte seg. De andre er i humør og spiser som vanlig. HJELP!!


Skulle ikke tro at du får sopp i akvariet. Hvor ofte tar du vannbytte, Linda?
Du kan like godt salte hele karet siden en har fått sopp er det stor sannsynlig at det finnes allerede i karet. Vanligvis så vil sopp forsvinner med en eller to saltkur og hyppig vannbytte. Hvis ikke så må du nok medisinere med Esha.
Har akkurat slitt med det samme.
Det er munnog finne råte.

Kjempeenkelt å bli kvitt med baktopur fra sera.
Ikke baktopur direct men bare baktopur

En behandling over 3 dager og dritten er borte)

Mvh Roger
Den ene fisken som var litt hanglete er død. Desverre kom den seg ikke igjen. Det var en annen i går som var litt hvitaktig i ansiktet, men denne har kommet seg bedre og er ikke så flassete lengre.
Det er litt merkelig detta for det virket nesten som om de flasset på hodet.
Håper ikke at det er noe alvorlig. Begynte med eSHa 2000 kur for 3 dager siden så denne har jeg fullført. Skal se hvordan det står til med de i dag når jeg kommer hjem og ta et vannbytte før eventuell saltkur eller medisinering fortsetter.

God morgen
Idag skal det bli spennendes å komme hjem til fiskene. Håper at alt er på enda bedre veier.

Ellers har jeg nå tømt 180 literen for fisk, tatt ut bakgrunnen for salg og skal tørrlegge karet en stund. Skal kjøpe en mindre bakgrunn og i tillegg må jeg bytte ut bunnplata på møbelbordet da denne har vannskader.
Noen med forslag til erstatning?

Alle fiskene går nå i en 120 l med litt steiner og ellers ikke noe annet.
Noen skal selges, men de siste skal få gå der en stund før de settes inn i 180 literen igjen.

Hvordan går det med deres tanganyika ?

Jeg ser at du er tilbake for fullt, Linda.

Leit med "sopp" problem. Husker du å skru opp varmen og lufting når du medisinerte med Esha2000?

Det er nesten tomt for fisk hos meg. Det er bare 8 stk. Golden Kazumba igjen på en gruppe på 29 stk. Halvparten ble tatt av sot og resten av den slemme "sjefen". Jeg kunne har latt ham går i eksil men har ventet med det hittil. Han tar knekken på andre hanner en etter en. Dette er ikke overraskelse. Det som er rart er at: hunfisk som blir befruktet døde korttid etter. Jeg hadde 3-4 tilfeller av slik. Til tross for at alle virket friske før tygging. Så jeg har per dagsdato ingen forklaring på fenomenet.

En liten Furcifer yngel av en gruppe på 30 overlever. De ble tømt for tidlig. Eller er det vanlig at overlevelsesrate er lavt hos Ophthalmotilapia? Lignende historie har jeg lest på cichlide.se om Tricotti.
Halla Badat.

Jepp, her er vi igang for fullt igjen.
Har skrudd opp varmen på karet ja og har inne en del sirk pumper. Noen i oerflaten også. Håper at dette går over snart. Nå visste jeg jo at det var en fare for at sykdom ville komme når man har troffer så jeg var litt forberedt.

Derimot går det kjempeflott med den nye gruppen Chalinochromis sp. "ndobhoi" jeg kjøpte av Kent på Nols. Den ene som overlevde av de foregående 6 ble litt barsk da jeg slapp de nye 6 oppi, men nå går det bra. Denne gangen valgte jeg å studere denne gruppen fra ankomst for og kanskje få et lite hint om hvorfor de andre 5 døde.
Det jeg så etter to dager var at den nye gruppen IKKE tok til seg føde. De spiste ikke spirulina flakforet og NLS cichlid foret virket for stort. Kjente jeg ble litt svett. Hadde ikke lyst til å miste denne gruppen også. I et desperat forsøk på og få de til å spise foret jeg lett med NLS growth, da dette er laget for yngel og er myyye mindre enn NLS cichlid foret, og til min lettelse spiste de som noen ulver. YEY!! En liten triumf fra meg.
Gjengen har nå vokst godt og jeg ser de spise litt flakfor innimellom, men forer med growth foret i tillegg hver dag forde.

Når det kommer til yngel, synodontis og 400 l som jeg pratet på i andre tråden så tror jeg at jeg skal bytte ut mye av natursteinene med hullstein. Denne gir mye hull og gjemmeplasser i karet. Vi får se.

Utrolig kjedelig at du mistet så mange golden kazumba. Disse er nydelige troffer og en favoritt hos meg ihvertfall. Til dags dato bare sett dem på bilder, men gud for en farge.
Jeg har god erfaring med å bruke catappa ved sopp, også i tanganyikavann.
Dette er egentlig noe som hører hjemme i bløtvannsakvariet, men pga de antibakterielle egenskapene har jeg med hell benyttet det også i hardtvann mot sopp/bakterier på mine Tanganyika-killi - Lampricthys tanganicanus og for å forhindre sopp på egg fra disse.

Jeg har nettopp fått fatt på nye hunner til Tanganyika Lyktøye - Lacustricola pumila (fra en butikkstamme uten lokasjon), mens jeg venter på nye damer (Burundi CI 2008) til våren. I mellomtiden blir det forhåpentligvis butikkstamme-yngel med friske lokasjonsgener.

Er det bare jeg som synes at killiene fra sjøen vår er fine, og interessante å holde?

Jeg har et par stimer med L. Tanganicanus til oppfôring, og skal legge litt ekstra innsats i å prøve å få frem noen Lyktøyer også, til Tanganyika/Malawi spesialauksjonen i forbindelse med Ad Konings besøk i Oslo akvarieklubb.
Det er på tide med en god Tanganyika-auksjon og det blir det kun hvis folk tar med fisk og er innstilt på å ta med fisk hjem. Så begynn å planlegg hva som kan være aktuelt å ta med seg, og gjør klar karene.

La oss sørge for at det ikke blir en "Stort sett Malawi-auksjon".
Legger ut noen bilder av C Frontosa Burundi
Kult
PS vi har kjøpt frontosa yngel av deg å dem ha rvokst i 500l vårs
Et spørsmol
hvor ofte ser dere albino prinse av burim?

bilder
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap