Hente sand?

Inaktiv bruker
kan man bruke sand man finner på stranda til å ha i akvariet? eventuellt hva må jeg gjøre med den? hodler det bare å skylle den?
Jeg vet det er flere her på forumet som har gjort det. jeg har selv bare hentet stener. det har ikke vært noe problemer med det..

tror det skulle gå greit om du tok sand som var over grensa for hvor det vanligvis flør.
så vaske grundig, og koke.
Men ikke ta dette som et avgjørende svar! får sikkert svar av noen som bruker sand fra fjera..
Skyll sanda meget godt og om det ikke er for mye sand så kok den

Mvh Per
Inaktiv bruker
det er sand fra ferskvann som skal hentes! er det noe mer jobb med den enn med sand fra saltvann?
Fra saltvann kreves oppkok og enda grundigere skyllig

Mvh Per
fluefiskern
kan man bruke sand man finner på stranda til å ha i akvariet? eventuellt hva må jeg gjøre med den? hodler det bare å skylle den?


Har omtrent i samtlige 12 karr som jeg har, natursand. Har hentet den i Lågen som renner gjennom Kongsberg. Sanden er ganske møkkete, men det er jo litt av moroa å gjøre i stand til akvariene. Vask/skyll sanden og ta gjerne og bruk en sil for å skille ut små stein, tre-rester etc. Koker du den på toppen av det hele er du trygg. Jeg for min del skyller bare sanden godt, men koker den ikke. Natur sand er gratis, ingenting er bedre enn det
Jeg har hentet sand både i fjæra og i innsjø, og vil absolutt anbefale å gi den et lite oppkok før bruk. Det kan være mye småmark og annet rusk i sanden, og som er vanskelig å fjerne hvis du ikke koker først. Kan være mye som flyter opp etter koking, selv etter siling.
Skyll godt og lenge så du unngår at rusk råtner i akvariet.
Er det mye sand du trenger så går det greit med å dytte en hageslange flere steder ned i en bøtte med sand, og la vannet renne over kanten en stund.
Helst utendørs
Inaktiv bruker
loffa
[QUOTE=fluefiskern]kan man bruke sand man finner på stranda til å ha i akvariet? eventuellt hva må jeg gjøre med den? hodler det bare å skylle den?


Har omtrent i samtlige 12 karr som jeg har, natursand. Har hentet den i Lågen som renner gjennom Kongsberg. Sanden er ganske møkkete, men det er jo litt av moroa å gjøre i stand til akvariene. Vask/skyll sanden og ta gjerne og bruk en sil for å skille ut små stein, tre-rester etc. Koker du den på toppen av det hele er du trygg. Jeg for min del skyller bare sanden godt, men koker den ikke. Natur sand er gratis, ingenting er bedre enn det

Tenker jeg nok gjør det samme som deg da. det er snakk om å ha sand til et 225 liters akvarium. blir nok fint med natursand der ja!
koking bruker jeg med tanke på evt parasitter som her i Norge klarer iskaldt vann

Mvh Per
Inaktiv bruker
blondviking
koking bruker jeg med tanke på evt parasitter som her i Norge klarer iskaldt vann Mvh Per

er det noen av dem som er skadelige for tropefisk alts�
Vet ikke og siden jeg ikke vet så bedre føre var

Mvh Per
Det blir anbefalt å hente mygglarver fra fiskeløse vann bl.a pga lus og andre parasitter.
Men det viktigste for meg er at det som er dødt flyter opp og kan fjernes.

Det går greit å koke sanden. Trenger ikke mer vann enn at det såvidt dekker sanden. Det er varmen som er viktig her så etter litt koking og røring så kan du ta opp sanden og bruke vannet om igjen (hvis du må koke i flere omganger).
Inaktiv bruker
Shiramor
Det blir anbefalt å hente mygglarver fra fiskeløse vann bl.a pga lus og andre parasitter. Men det viktigste for meg er at det som er dødt flyter opp og kan fjernes.

så du vil si at det ikke er noe fare for tropefisk at man henter sand fra ferskvann? eller en rennede bekk?
fluefiskern
[QUOTE=Shiramor]Det blir anbefalt å hente mygglarver fra fiskeløse vann bl.a pga lus og andre parasitter. Men det viktigste for meg er at det som er dødt flyter opp og kan fjernes.

så du vil si at det ikke er noe fare for tropefisk at man henter sand fra ferskvann? eller en rennede bekk?

Hvis det er parasitter du tenker på så kan de kanskje være i bekker og småvann også pga stingsild mm. Er ikke ekspert på det der.
Selve sanden er vel grei, skulle jeg tro.
Du kan jo ta vannprøve: Legge sand i springvann noen dager og se om det forandrer PH og GH.
Hvilken farge er det på sanden (av ren nysgjerrighet)?
Plussmedlem
fluefiskern
[QUOTE=Shiramor]Det blir anbefalt å hente mygglarver fra fiskeløse vann bl.a pga lus og andre parasitter. Men det viktigste for meg er at det som er dødt flyter opp og kan fjernes.

så du vil si at det ikke er noe fare for tropefisk at man henter sand fra ferskvann? eller en rennede bekk?

I utgangspunktet vil jeg si at det ikke er noen ekstra risiko forbundet med bruk av norsk natursand i et kar for tropefisk. Ville kokt sanda uansett om den er hentet i Norge eller i tropene, og kokt den i minimum 5 minutter.
Jeg koker alt som skal opp i akvariene her, IKKE fisk og slikt da:P

Mvh Per
Hei
Eg har henta sand til 500 L min på stranda.
(bor på Jæren,veldig flott finkornet sand)
Fyllte opp ca ei halv bøtte med sand om gangen,som eg rørte rundt oppi mens eg skylla.Da flyter kvister og anna dritt opp i vannet.Tømte ut vannet og gjentok dette til vannet var heilt klart.Ingen koking.Fiskene mine har det bra i denne sanden.Palettene er nede og tar seg ein munnfull og slipper det gjennom gjellene.(tok sand litt oppe på stranda der sanden er tørr)

Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap