Akvariumet blir for varmt...

Sliter med at akvariumet i stua blir for varmt. Det er et typisk nybegynnerkar/startkit med alt jeg trengte for å komme i gang. Det har vært i drift litt over ei uke, og jeg ønsker å holde 24 grader i vannet. og selv om jeg har skrudd varmekolben ned fra 24 til 22 grader er det 28 grader i vannet. Det er ca 21-22 grader i stua forøvrig. Om kolben fungerer så må det vel være lysarmaturet som er skylden i temperaturen. Er dette et vanlig problem, hva kan jeg evt gjøre?
Kaiser83
Sliter med at akvariumet i stua blir for varmt. Det er et typisk nybegynnerkar/startkit med alt jeg trengte for å komme i gang. Det har vært i drift litt over ei uke, og jeg ønsker å holde 24 grader i vannet. og selv om jeg har skrudd varmekolben ned fra 24 til 22 grader er det 28 grader i vannet. Det er ca 21-22 grader i stua forøvrig. Om kolben fungerer så må det vel være lysarmaturet som er skylden i temperaturen. Er dette et vanlig problem, hva kan jeg evt gjøre?



Du kan prøve med å slå av kolben, ta av lokket på akvariet.
Joda, skjønner at jeg kan ta av lokket, men det vil ikke være en langsiktig løsning, da akvariumet står i stua og skal være litt dekorativt... Er dette et vanlig problem med slike typer akvarium?
Ja det kan være det, jeg hadde store problemer om sommeren,men nå har det roet seg. Har du noen luker å lokket som han stå åpne da?
Kaiser83
Sliter med at akvariumet i stua blir for varmt. Det er et typisk nybegynnerkar/startkit med alt jeg trengte for å komme i gang. Det har vært i drift litt over ei uke, og jeg ønsker å holde 24 grader i vannet. og selv om jeg har skrudd varmekolben ned fra 24 til 22 grader er det 28 grader i vannet. Det er ca 21-22 grader i stua forøvrig. Om kolben fungerer så må det vel være lysarmaturet som er skylden i temperaturen. Er dette et vanlig problem, hva kan jeg evt gjøre?


Jeg tipper varmekolben ikke er riktig kalibrert. Den "fungerer" skriver du, men har du tatt den ut og sjekket at den varmer til den temperaturen den står innstilt på å skulle ha? Jeg tviler egentlig på at den er riktig, siden du faktisk har 28°C i vannet (det var litt for mange grader opp ifht rom-temp.)

Noen varmekolber (avhengig av produsent/merke) må kalibreres før bruk. Jäger varmekolber er et eksempel på dette blant de som selges mye av. Og jada, det står i bruksanvisningen

Ta den ut, og sett den i gang i en bøtte kaldt vann. Rør rundt en gang nå og da for jevn oppvarming, hvis du ikke har en luftestein og luftpumpe.
Neste dag sjekker du temperaturen i bøttevannet med et termometer. Hvor mange grader er det?
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap