Kardinaltetra - har jeg fått bunnfisk utgaven ?

Har hatt en stim på 12 kardinaltetra gående i karet i ca 2 uker og fra dag en har de holdt seg i det jeg vil kalle bunnskiktet.

Er dette normalt eller er det at jeg har inredet karet slik at det faller dem naturlig å gå der eller er det kanskje ren skjær latskap fra fiskens side ?

Kan faktisk ikke huske å ha sett en eneste en gå mot vannoverflaten for f.eks å snappe til seg for eller lignende som ligger på overflaten. Så jeg har for det meste knust flakforet litt og foret det ned i vannet ikke bare drysset en klype opp i karet.

Har jeg "misforstått" det som gjelder skikter fisken går i ?

Edit: Får ta med at fisken er helt ok og spiser godt samt stimer bra når de føler for det der nede
Høres ut som du beskriver min stim på 10 stk...
Plussmedlem
Det er mulig fiskene deres rett og slett føler seg utrygge ved overflata. Hvis det mangler gjemmesteder som f.eks. flyteplanter og/eller høyreiste planter som fiskene kan gjemme seg i, er det ikke sikkert de er komfortable med å svømme lenger opp i karet.
Har selv venusfisk og disse simpelthen elsker flyteplantene.
De ser ikke ut til å være utrygge på noen måter, og har lange vallesernia som ligger oppå vannet.

Ser bare rett og slett ut til at de trives der de er
Svømmer rundt, undersøker det som er, og leker i strømmen fra pumpen
Det ser i tillegg ut som jeg har fått toppskikte utgaven av sommerfuglciklidene. De går for det meste i midtskikte men napper mat i vannoverfalten, noe tetrane ikke vil vudere engang...

Har jeg satt akvariet opp ned ?
Ja, det tror jeg du har...prøv å snu det, så løser det seg nok...


At ciklidene er oppe å snapper luft, kan bety at du har for lite oksygen i vannet. Prøv å sette utblåsningen på pumpen opp mot overflaten slik at det blir omrøring, og nytt oksygen føres ned i vannet.

Kan også være du er litt "off" på vannverdiene, særlig nitritt.
Har du dråpetester?
Om du ikke har tester tilgjengelig nå, så bytt ut 30-50% av vannet nå i kveld, og skaff deg tester i morgen
Vannverdier og o2 er gode. De henter mat i vannoverflaten når jeg forer, de snapper ikke etter luft
når mine stimfiskholder seg i bunnsikten er det ofte fordi det er noe galt med pHen. Har du prøvd å måle den
Kristin1993
når mine stimfiskholder seg i bunnsikten er det ofte fordi det er noe galt med pHen. Har du prøvd å måle den :)


Ja, kan være noe i det.

Jeg har hatt en for høy pH siden kardinaltetraen stakk innom.
Den har vært på 7,5-8, men ser at tetraen best liker 4-6 (ganske surt, skjønner det ikke) ihht fiskebasen.

Stemmer anbefalingen på en pH på 4-6??

Vel, kan jo være en sammenheng, da pH'en iallefall er for høy nå.
Men selv om de holder seg på midt og bunn, så er det mye fart i dem, de spiser og (iallefall) ser fornøyde ut.

Blir spennede å se om det blir noe endring etterhvert som pH'en senkes litt.
kardinaltetra kommer jo fra Sør-Amerika, så det er naturlig at de skal ha litt lett surt vann
AHA! pH kan være problemet.
Sliter med grus som øker pH og skal bytte ut denne med sand (også grunnet ciklidene) så nå er pH 7.5 som er for høyt for sommerfuglene og kardinalene.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap