Ny 60 liter, antall fisk?

Jeg har akkurat kjøpt meg mitt første akvarium. Det ble en ”startpakke” fra akvariumskampanjen som dyrebutikk kjedene kjører nå. Valget falt på et Resun AL600 som er på 60 liter. Jeg har lest meg opp på diverse artikler og forum diskusjoner her angående oppstart av nytt akvarium, så føler jeg har kontrollen på det. Nå mens jeg venter(4-5 uker) på innkjøringen av filter(AM TOP AT1000F), så har jeg begynt å tenke på hva fisk og planter jeg vil ha.
Jeg har lyst på en eller annen variant av pansermaller og en gjeng guppyer. Spørsmålet mitt er da, er akvariet mitt stort nok til å ha 5 pansermaller + 8 Guppyer f.eks?
Er ikke interessert i yngel, så kan jeg ha bare ’han’ guppyer og maller, eller blir det problematisk?
Høres helt supert ut!
Burde vurdere en eller annen form for algeeter.
Eks: Fisk, snegler, og/eller reker.

Gratulerer med nytt kar.

Har et Resun-kar på 60 liter selv til kampfisken min, og er veldig fornøyd med det.

Har selv god erfaring med bare å ha hann-guppier, men ikke så god erfaring med guppier generelt. Den eldste hunn-guppien min ble 7 mnd. Og noen av hannene som er født i stua ble 9 mnd. Men det er det lengste jeg har fått dem til å leve, og da har jeg medisinert dem mot innvollsorm. Hvis ikke ville de nok ha tatt kvelden før. Så det blir ikke flere guppier på meg.

De aller fleste av de andre fiskene jeg anskaffet i starten (molly, sverddrager og neontetra) lever ennå, mens alle guppiene er døde.
Jeg byttet ut filteret til et Fluval 2+ filter. Det andre var på 1000 l/t og førte til en liten orkan inni akvariet. Tror de må ha gitt med feil filter i pakken eller noe.
Men jeg har noen spørsmål til:
- Trenger pansermaller huler?
- Hvor tykt lag med sand bør jeg ha? Bruker biltema sand.
- Spiser algeetere kun alger, eller spiser de vanlig fiskemat også?
- Og hva er en typisk algeeter (artsnavn)?
- Tar gjerne imot andre tips til litt fargerike fisker som går godt sammen med pansermaller i en 60 liter. (vurderer guppy og neontetra)
Pansermaller trenger ikke huler.
Hvis du går inn på artikler, så har Mona O, skrevet en knall artikkel om Pansermaller (Corydoras)

Selv bruker jeg ca. 3-5cm tykt sand i karene mine. Har også biltemasand

Algeetere spiser både alger, og vanlig fiskemat. De må ha røtter å gnage på, så de får fiber i kosten. Jeg gir også mine tabletter som er for algeetere.
En vanlig algeeter er Ancistrus, finnes også en fin artikkel om den på Artikler

Hvis du går inn på www.akvariereker.no så kan du finne mange fine reker og snegler Utrolige farger!

Fisker som ikke er territorielle går fint med Pansermaller
Cherrybarbe er en flott fisk å ha med Pansermaller, men vet ikke hvordan de vil være med Kampfisk.
BoH
Jeg byttet ut filteret til et Fluval 2+ filter. Det andre var på 1000 l/t og førte til en liten orkan inni akvariet. Tror de må ha gitt med feil filter i pakken eller noe. Men jeg har noen spørsmål til: - Trenger pansermaller huler? - Hvor tykt lag med sand bør jeg ha? Bruker biltema sand. - Spiser algeetere kun alger, eller spiser de vanlig fiskemat også? - Og hva er en typisk algeeter (artsnavn)? - Tar gjerne imot andre tips til litt fargerike fisker som går godt sammen med pansermaller i en 60 liter. (vurderer guppy og neontetra)


Grattis med akvarium og velkommen inn til en fantastisk hobby.
Og noen ord om den nye pumpen din en fluval 2+, den kan bli i minste laget, spesielt viss du har høy belastning i karret og er det noe de fleste nybegynnere er, så er det og belaste karrene/filtrene max.

Gikk det ikke ann og juster på utblåsningen på den andre eller?
Personlig ville jeg brukt 1000L/T filteret i karret5.
Har selv et 54 l karr med en fluval 3+(noe produsenten kan klare et karr på 130 l-et ord:Pisspreik), passer bra i karr fra 50-80 l.
Har alle fluval innvendige pumper selv og er fornøyd med de, men de må renses altfor ofte viss man belaster karret litt, kan hjelpe litt og modifisere fluvalfiltrene litt da.
Ken Myrseth
Grattis med akvarium og velkommen inn til en fantastisk hobby. Og noen ord om den nye pumpen din en fluval 2+, den kan bli i minste laget, spesielt viss du har høy belastning i karret og er det noe de fleste nybegynnere er, så er det og belaste karrene/filtrene max;). Gikk det ikke ann og juster på utblåsningen på den andre eller? Personlig ville jeg brukt 1000L/T filteret i karret5. Har selv et 54 l karr med en fluval 3+(noe produsenten kan klare et karr på 130 l-et ord:Pisspreik), passer bra i karr fra 50-80 l. Har alle fluval innvendige pumper selv og er fornøyd med de, men de må renses altfor ofte viss man belaster karret litt, kan hjelpe litt og modifisere fluvalfiltrene litt da.


Det var mulighet for justering av den andre, men den var fysisk for stor også, slik at den kom helt opp i vannoverflaten og støyet dermed såpass at jeg syntes det var sjenerende.
Jeg får heller leve med å ha litt mindre fisk. Dette er egentlig bare et "prøve kar" for min del, for å se om jeg liker denne hobbyen. Planen etterhvert hvis jeg synes det er gøy, er å kjøpe meg et større. Men så kommer vi tilbake til mitt opprinnelige spørsmål. Hvor mange fisk kan jeg ha i dette karet med Fluval 2+ filteret da? Uten å overbelaste det.
Tilfeldig bekjentskap
© amr
Reklame for plussmedlemskap