Cicklider og planter

Hei,

Jeg har kjøpt et kar der jeg har fått med endel Ciklider (bla. golden, sebraciklide + div malawi). Har hørt at det ikke er noe vits å sette noen planter sammen med disse fiskene.

Derfor lurer jeg på om noen av dere har noen erfaring med noen planter som går ann å plante i et malawi-kar. Prøvd å finne noen liknende tråd, men fant ikke stort (mulig det er jeg som er dårlig til å søke, beklager i så fall dette). Jeg har kun masse lavastein i akvariet nå. Jeg savner litt grønne felt i akvariet!
Crinumer og Vallisneria er to arter som liker vannverdiene til Malawiciklider.
Kan være verdt å forsøke Anubias òg.
Et problem er ofte at fiskene graver i sanden, og det går utover røttene.
Hvis du legger singel eller annen småstein rundt plantene, og oppå rotutløpere så kan det hjelpe.
akvafil
Slik ser oppsettet mitt ut for tiden, og ja, det er mulig å ha planter i et malawikar!! ;) Man må bare tenke litt på hvilke fiskearter man velger, å styre unna de værste graverne. For ikke alle malawier er notoriske gravere, bare så det er sagt. Etter å ha observert fiskene man har i karet en stund, så ser man hvor de liker å grave og ikke. Da er det bare å bruke logikk, og plante der de er minst aktive med gravinga. ;) Planter som anubias, sverdplante, valisneria og javabregner har jeg brukt med godt resultat. Disse har fått stå i fred hos meg. Mange malawiarter er glad i planter, men de nevnte typer likes ikke en eller annen grunn. [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11101_090123235055_1.jpg[/IMG]


Mbuna graver der de føler for det, dette er deres naturlige oppførsel. Ønsker du malawi og planter i samme kar er det bedre å velge arter ifra de andre gruppene.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap