Lys?

Inaktiv bruker
Passer akvarie lysstoffrørene i vanlige lysarmaturer?
Både ja og nei, det finnes nemlig flere forskjellige typer rør både til akvarie og "vanlig" husholdnings bruk. T5 og T8 er vel de mest vanlige typene...
Ja mange av l,ysstoff rørene i vanlige armaturer passer fint i akvarie armaturene, men de vanlige rørene har altfor lite kelvin og man får ofte rød/gult vann i karret.
Så styr unna er mitt forslag.
fluefiskern
Passer akvarie lysstoffrørene i vanlige lysarmaturer?


De passer inn i vanlige armaturer ja, fordi T8 er en standard som brukes stort sett overalt, både med tanke på armaturer og rør.

For en tid siden var det et lysrør som røyk og sluttet å virke i et armatur vi har på badet. Det ble så mørkt, så inntil vi fikk gått i butikken og kjøpt et nytt vanlig lysrør der, så satte jeg inn et akvarie-lysrør jeg hadde liggende istedet. Og det lyste helt fint det.... men fysjameg for en farge det ble å se sitt eget speilbilde i akvarielys! *urk* Det blir noe helt annet å ha det som lys i et rom enn over et akvarium.

Enda verre var det en gang lysrøret i taket på kjøkkenet røyk. Det eneste jeg hadde liggende i riktig watt-lengde var et Life-Glo akvarie-rør... og det er det grusomste lyset jeg noengang har sett i et rom! Helt forferdelig.

Merkelig at det skal være så stor forskjell på... lys og lys!

Men spørsmålet ditt gikk vel heller mer på om du kan bruke et vanlig rom-armatur til et akvarielysrør, ikke sant? Så svaret på det er nok ja, fordi armaturet sannsynligvis passer til T8 rør.
Men om det er så trygt å bruke elektriske armaturer som ikke er beregnet på å være i nærheten av vann.... nei, det er et helt annet spørsmål!
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap