Zulusilver
Heisann
Jeg lurte på om noen hadde erfaring med hvor ofte man burde bytte biomateriale i utvendig filter jeg? Sliter mednitrittproblemer i ett kar som har gått i tre år Kan det være for gammelt biomateriale som gjør dette?
Nei, filtermaterialet (unntatt den hvite vattdkiven på toppen) er nesten evigvarende. Jeg har aldri byttet ut noe av det.
Men man må skylle det av og til, det øvrige filtermaterialet kan gå tett av slam etterhvert. Er det riktig mye gørr i det, hindres sirkulasjonen og filterbakteriene får ikke det oksygenet de trenger. Resultatet kan bli problemer med vannkvaliteten.
Jeg har en del røtter og eikeløv og catappaløv i karene mine, og dette blir det en del brunt slam av. Det øker behovet for filterrens noe.
Jeg renser mine utvendige filtere 2 ganger i året. Men den hvite filtervattskiven på toppen byttes ca hver fjerde mnd. Da ser jeg at vannet får et litt støvete utseende, og da er det vatten som er full av slam og begynner å tape evnen til å holde på det. Da skifter jeg altså kun den hvite skiven på toppen og legger ned en ny. Rører ikke resten av filteret da.
Men ca to ganger årlig (noen ganger sjeldnere) tar jeg en skikkelig filter-rens når jeg merker at out-put'en fra utblåsningsrøret er blitt svakere.
Da tar jeg ut kurvene med filtermedie og drar dem opp og ned i en bøtte vann (akvarievann) noen ganger, så er det gjort
Den blå svampskiven i midten skviser jeg og klemmer ut gørra av i en bøtte, og så settes alt tilbake.