Hvor mange fisk i en 60 L?

Da er 60 literen oppe og går, etter å ha stått i 2 uker med bare planter, vann og hvor jeg har matet filteret, og tilsatt bakteriekultur, og målt vannverdier med jevne mellomrom.

I går ble de første 3 platyene, en hann og to hunner, og en liten pansermalle (som neket i dyrebutikken hevdet var en algespiser - de var tomme for ancistrus, som var den jeg hadde blitt anbefalt)

De stresset litt i starten, men i dag ser det bra ut. Har derfor kjøpt en liten ancistrus, 2 honninggurami, og 10 Neontetra. Jeg gikk da til en butikk hvor de vet hva de driver med, og hvor de er interessert i at fisken skal ha det bra.

Da har jeg kanskje nådd "limiten" for hvor mange fisker det er ok å ha i en 60 liter?

Kunne tenkt meg noen snegler, og kanskje reker med spreke farger, men vil gjerne ha synspunkter på om det er greit.
Hvor krevende er reker å ha? Jeg er som sagt ny på dette, og har nok litt å lære, og vil ikke utsette dyr for unødig plage, så derfor spør jeg.

Er det noe mer jeg kan ha?
Limiten er nok nådd, ja..
Du kan godt kjøpe noen eplesnegler o.l for å ha i karet. Reker er jeg ikke erfaren med, så vet ikke. mulig guramiene vil plukke på dem (?)
Hei.

Har nå hatt en 60 liter gående snart en måned med fisk i.
Etter siste innsett har vi nå 23 individer fordelt slik: 9 kileflekkrasbora, 4 albino pansermaller, 2 ancistrus, 2 dverggurami, 2 paradisfisk, 1 kampfisk og 3 guppyer. (Guppyene kjøpte vi som hannfisk - nå er to gravide!!)
Vi har også planer om 4-5 ottoer når vannverdiene stabiliserer seg.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at fiskene ikke trives ettersom paradisfiskene leker stadig vekk og guppyene som sagt er i "lykkelige omstendigheter".

I ei akvariebok jeg har er det opplistet forslag på "besetning" til 60 liter, og der står det tre ulike oppsett med 28 fisker i hvert.

Vi har aldri hatt akvarium før, og derfor blir det vel til at vi foreløpig har lest oss til det vi vet, men vi håper at erfaringene etterhvert skal ta over der teorien tar slutt.
Men utlært blir vi nok aldri!

mvh Torgeir


At fisk som guppy er gravide trenger ikke være en indikasjon på at de trives, tror de ville formert seg selv i et grumsete vannglass

Med mange fisk må man være nøye med hyppige vannbytter, man bør også tenke på filterkapasiteten.

En annen ting er hva som skjer når enkelte arter kommer i lek. Har man f eks ett ciklidepar blir disse veldig aggresive og vil kreve MYE plass.

Det finnes nok ingen fast regel på hva som er "for mye", det avhenger selvsagt av hvilken arter det er snakk om.
F eks tar kuhli- åler liten plass og er ikke aggresive, disse teller jeg nesten ikke som beboere
(bortsett fra at de selvsagt er med på å forurense)
du kan regne hvor mye fisk du kan ha med en enkel formel: først måler eller tar ca. lengda på fisken. så høgda og ganger det med to

honninggurami =lengde: 5cm gange høgde: 3cm, så gange det med to. da blir det 5gange 4= 20 gange 2 = 40l skal guramien ha

men med små tetra skal du dele det på 2

MC Darup
At fisk som guppy er gravide trenger ikke være en indikasjon på at de trives, tror de ville formert seg selv i et grumsete vannglass ;) Med mange fisk må man være nøye med hyppige vannbytter, man bør også tenke på filterkapasiteten. En annen ting er hva som skjer når enkelte arter kommer i lek. Har man f eks ett ciklidepar blir disse veldig aggresive og vil kreve MYE plass. Det finnes nok ingen fast regel på hva som er "for mye", det avhenger selvsagt av hvilken arter det er snakk om. F eks tar kuhli- åler liten plass og er ikke aggresive, disse teller jeg nesten ikke som beboere ;) (bortsett fra at de selvsagt er med på å forurense)


enig her guppy føder oppi et glass saft om de må de. og limiten er nok nådd ja
honninggurami som andre guramier kan være aggresiv mot hverandre mn det står desverre ikke i basen men de krever minimum 60l og veldig masse flyteplander og røter litt sky men ellers kjempe fin fisk;P
MC Darup
At fisk som guppy er gravide trenger ikke være en indikasjon på at de trives, tror de ville formert seg selv i et grumsete vannglass ;) Med mange fisk må man være nøye med hyppige vannbytter, man bør også tenke på filterkapasiteten. En annen ting er hva som skjer når enkelte arter kommer i lek. Har man f eks ett ciklidepar blir disse veldig aggresive og vil kreve MYE plass. Det finnes nok ingen fast regel på hva som er "for mye", det avhenger selvsagt av hvilken arter det er snakk om. [B]F eks tar kuhli- åler liten plass og er ikke aggresive, disse teller jeg nesten ikke som beboere ;)[/B] (bortsett fra at de selvsagt er med på å forurense)


Det har jeg også hørt angående kuhlii-ålen

Det avhenger vel litt av type fisk, for når det er fullt i de forskjellige akvariene.

Kan jo ta mitt som et eksempel
Jeg har 63 liter, nyoppstartet, som jeg bygger opp fisk i nå.
"Hovedfisken" er et pent ektepar (palettciklider)
Så har jeg en rampegjeng på 9 kardinaltetraer
Neste som står på listen, er en ancistrus og 5-6 kuhlii-ål

Etter planen skal det da være omtrent fullt i karret, men det kan være jeg øker antallet kardinaltetraer, det må jeg se når jeg har fått ancistrusen og kuhlii'ene i hus.

Man må jo også prøve å se for seg plassen alle disse tar, etterhvert som de blir større, men det er ikke alltid lett å beregne.

Om det en dag rett og slett er for trangt i karret, da må man vel bare kjøpe seg noen liter til
Etter 2 uker er jo nittriten på topp.
Og man burde vel vente minst 3 uker.

Hva tester du vannet med?

Og reker skal ha blødt vann og snegler skal ha hard vann.
Tobbi
Etter 2 uker er jo nittriten på topp. Og man burde vel vente minst 3 uker. Hva tester du vannet med? Og reker skal ha blødt vann og snegler skal ha hard vann.


Jeg har testet hver dag de siste dagene, med Tetratest NO2, og det har vært lite utslag, mellom det gule og det oransje feltet. Så lenge det er under 0,3 har jeg hørt det det er greit, men har allikevel vurdert det dit at jeg helst vil ha null utslag, så har byttet vann to dager på rad nå, ca 1/4 tenker jeg. Skal fortsette med det til jeg har null utslag på testen.
Måler også pH jevnlig. Der er det grenseverdier på såvidt over 7.

Hva gjør jeg for å få pH litt ned?
Fant ett produkt på webzoo, men de har det ikke inne akkurat nå her . Evt kan torv brukes, men dette tar naturlig nok lengre tid.
Joanna & Pål
Fant ett produkt på webzoo, men de har det ikke inne akkurat nå [URLBLOCK1]. Evt kan torv brukes, men dette tar naturlig nok lengre tid.

Eikebarkekstrakt har de på Aquamanias også, her.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap