Størrelse og øyemål

Er vi akvarister generelt dårlige på øyemål?

En rekke ganger har jeg kjøpt / sett på fisker som selger har oppgitt er så og så lange. Og så har det vist seg at fisken er (i det verste tilfellet) litt over halvparten så lang. (Det er stor forskjell på 12 og 22 cm...)
Jeg sier ikke at jeg selv er så mye bedre, for jeg har trodd ancistruser har vært 8 cm når en måling med linjal viser at den bare er 5 cm...

For å si det sånn: jeg har lært at jeg alltid må måle, at øyemålet mitt er en smule defekt Og jeg har også lært at jeg ikke tar oppgitt størrelse i en annonse for god fisk. (No pun intended)

Men hva er i veien med øyemålet vårt?

Tror ikke det nøvendigvis er noe i veien med øyemålet..

Det har vel mer med at lyset brytes på en annen måte i vann enn i luft. Du har vel lagt merke til at når du skal gripe etter noe i vann, så er det gjerne rett vedsiden av der man trodde. Eller setter en skje i et glass vann, så ser det ut som det som er over vann har en annen vinkel enn den som er under.

Hadde et øyemål på en tiendedel av en mm den tiden jeg dreiv å dreide stål hver dag. Øyemålet er ikke like trent i dag, men det er godt nok. Men jeg tør ikke stole helt på øynene mine når jeg ser på ting som er under vann, hvis ikke øynene mine og er det. Det er jo sånne fysiske egenskaper som gjør livet interesant, og gir oss noe å lure på. Er fortsatt like fasinert over slike fenomen, selv om jeg kan teorien bak det.

Må ikke la mannfolk lære deg øyemål liz..
@ Hakke: Joda, jeg tenkte på lysbrytningen jeg også, men at lysbryning i vannet skal doble størrelsen har jeg ingen tro på

@ Pål: hehehe!

@ alle mannfolk: Hør hør! Det er i vann det skal måles!
Jeg har ofte lurt litt på det der, når jeg ser annonser der folk skal selge fisk og de skriver at den er ca ditt og ca datt.... Jeg hadde aldri greid å anslå det. Men så tenker jeg at "jaja, andre er sikkert bedre på øyemål enn jeg"... hehe, men det er de sannsynligvis ikke altså

Når jeg skal ha noe anslått på øyemål, så spør jeg mannen min. Han er helt rå på det! Fatter ikke at han får til, men som oftest er det utrolig presist, og hvis han bommer, så bommer han ikke med mer enn en cm! Helt utrolig. Jeg tok opp noen fisk han hadde anslått for meg en gang, og han hadde sagt riktig omtrent på millimeteren. De var 3½ cm, akkurat som han sa. Jeg skrev 3½ cm i annonsen, og det viste seg altså at de var akkurat det da jeg håvet dem opp når de ble hentet.

Dette kommer sikkert av at mannen min jobber med ting som krever mål, og alltid har gjort det (om enn i forskjellige bransjer) hele sitt liv.

Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap