Gjærsats

Jeg så at noen hadde brukt noe de kalte gjærsats som CO2 kilde. Gjorde et søk her, men kom opp blankt. Hva er dette? Tankene vandrer til fatterns vinballong i gammledager. Er det noe slikt?
Petter Løken
Jeg så at noen hadde brukt noe de kalte gjærsats som CO2 kilde. Gjorde et søk her, men kom opp blankt. Hva er dette? Tankene vandrer til fatterns vinballong i gammledager. Er det noe slikt?

Når gjæren omdanner sukkerarter til etanol produserer den Co2 som avfall.
Denne kan brukes som en god karbonkilde i akvariet isteden for å slippe den ut i atmosfæren og gjøre klimaet enda varmere enn det er...
Heisann!
Jeg bruker selv gjærsats til mitt 180 liters akvarie, og det funker som bare juling! Jeg følger oppskriften til Bjarne her på forumet, du finner den her:
http://www.aquadigital.net
Velg artikler og så "Hjemmelaget CO2-apparat for bedret plantevekst i akvariet"
Pål

Bjarnes oppskrift er helt topp men jeg ville om mulig prøvd å koble slangen til utløpet på en pumpe i steden for en brusestein, de fleste pumper har slike muligheter i dag.
Helge
Bjarnes oppskrift er helt topp men jeg ville om mulig prøvd å koble slangen til utløpet på en pumpe i steden for en brusestein, de fleste pumper har slike muligheter i dag.

Pumpen vil vel da "suge" luft fra satsen? Da blir det jo ikke mye balanse...
Ronny-André
[QUOTE=Helge]Bjarnes oppskrift er helt topp men jeg ville om mulig prøvd å koble slangen til utløpet på en pumpe i steden for en brusestein, de fleste pumper har slike muligheter i dag.

Pumpen vil vel da "suge" luft fra satsen? Da blir det jo ikke mye balanse...

Går helt fint. Mer bobler, finere bobler, mindre mottrykk og bedre spredning i vannmassen.

En annen ting men står sikkert nevnt i Bjarne sion arikkel også. Når du lager sats så pass på at satsen bare når cirka halvveis opp i flasken for den vil 'heve' seg en del og da kan en få sats i slangen og det er ikke å anbefale.

Her er bilder fra da jeg prøvde første gang. Her kan du se pumpen som tar overskudd fra en reaktor. Reaktor trenger en ikke nå en bruker pumpe, men det visste jeg ikke da.

Her er bilde ca 6 uker senere. En masse planter måtte flyttes ut etc da veksten var såpass voldsom.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap