Kaldt vann til vannbytter

Hei

Startet opp 70 litern igjen og hadde vært så lettvindt å bruke hageslangen utenfor vinduet til vannbytter. Og det er kaldtvann.
Tåler disse fiskene kaldtvann 30% vannbytter?

- Ancistrus (Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´)
- Guppy (Poecilia reticulata)
- Sverddrager (Xiphophorus hellerii)
- Molly, Black Molly (Poecilia sphenops)
- Palettciklide (Pelvicachromis pulcher)
- Sebrabotia (Botia striata)
- Endlers levendeføder (Poecilia wingei)


Takker for info
kor kaldt er vannet da og kor varmt er det som er der fra før?

veldig mange akvariefisker er veldig følsom mot kjappe varierte vanntempratur. mn guppy, molly, og sverddrage skal i prinnsippet tåle det
25-26 grader. Vet ikke hvor kaldt vann, er som d kaldeste i krana vel...
Tåler ancistruser og palettciklider det?

Kan jo fylles på ganske langsomt, da burde d vel gå greit?
Ja det går fint.
Bruker selv kun kaldt vann rett fra springen ved vannskift, og det har jeg gjordt i mange år.
Men man må seff passe på at tempen ikke faller for mye da, men noen grader er ikke noe problem.
Finn ut hvor kaldt vannet er på det kaldeste fra springen (varieres gjennom årstiden, husk det)

Så kan du regne ut hvor mye temperaturen forandrer..
Vil forresten ikke anbefale mer enn 4 grader i forskjell mellom vannbytte, da dette kan stresse fisken for mye...
det man også må tenke på er at kaldt vann legger seg langs bunn, så med mindre pumpa står på og blander må du være ops.
Fiskene kan nemlig få sjokk.
Jeg tenkte å ta vannslangen på svak spreder samtidig som pompa går.
Vannslangen slipper ikke ut gift på noen måte? jeg spør, jeg sier ikke dette for jeg tror det! :P

Jeg har nemlig lyst til å bruke vannslanger istede for disse man kjøper i dyrebutikkene.. da de er mye dyrere enn typisk vannslange
Ingen av fiskene mine døde da jeg brukte hageslangen, men man kan jo spyle igjennom den noen ganger før man bruker den da.


Ikke noe problem å bruke kaldevenn rett fra springen, bare det går sakte nok. Bruker slange fra kjøkkenspringen til fyllingen, men der er så vidt det renner. Har regnet ut at det fylles max 25-35l/t, samt at filterpumpen og varmekolben startes så snart som råd. Har aldri sett noe fisk som har problemer med det, ikke en gang kardinalteraen. Ser ut som de setter stor pris på det, siden fisken har det med å plasere seg i under vannstrålen under fylling. Vil tro at dette er naturlig adferd, siden fisken i naturen også til tider stiller seg i osen til bekker og småelver.

Stiller meg litt tvilende til å bruke hageslanger i lengden, det er vel en grunn til vi fikk kjeft hver gang vi drakk av hageslangen som små. På Clas Olsen selger de slanger som er beregnet og godkjent til næringsmiddelbruk til en billig penge (ca 200,- +, for 10m), da er man sikker på at der ikke er giftstoff. Bruker selv en slik, men kobling til springen kommer i tillegg. Jeg bruker også kullfilter fra Jula, som er koblet til tuten på springen. Men det er pga. at vannkilden er et myrvann, noe som har skapt mye arbeid og fortvilelse pga noen brune tråalger som fylt opp et 65l kar på mindre enn 24t. Selv om det var en annen vannkilde, så tar jeg ikke sjansen på å bruke slikt vann ubehandlet i karene mine.


Jeg har da drukket av hageslangen mange ganger å har ikke blitt syk eller fått noen skader av det.. Har aldri hørt om at det ikke er lurt en gang.
Selv bruker jeg hageslangen for å fylle akvariet med å jeg har diskus og det er en veldig ømfintlig fisk, men jeg har ikke hatt noen uforklarlige dødsfall eller sykdom, Så jeg tror ikke hageslanger er giftige. Men det kan gjerne være lurt å kjøpe en som kun brukes til alvariet og ikke bruke den vi spyler plattingen og vasker bilden med kanskje..
Takk for svar!
Ang 200kr for 10meter, så syns faktisk jeg personlig at det er mye for en slange... :P Men det er nå mine meninger..

Jeg har forresten også drukket endel av hageslangen i mine yngre dager, så skjønner ikke helt hvorfor det skulle være fy-fy... kanskje fordi man blir grisete og klissvåte? ;P
Jeg tar sjansen.. Ingen meldte fiskedøder av dette xP
bare la det gå ca 100 liter gjennom den før du begynner å fylle karet, slik at eventuell dritt som skal være i slangen har fått svømt ut :P


Hvorfor vi ikke skulle drikke av hageslangen fikk vi aldri noe svar på. Men jeg kan tenke meg mange gode grunner til at man ikke bør drikke av hageslenger etter mange vintere med litt vann her og der i kveilen, pluss div bruksområder igjennom årene..


Da jeg sa jeg var tørst ute, sa de bare "drikk fra hageslangen da".
Sååå påpasselig orker jeg ikke være altså.
I min 70liter bytter jeg 30% av kaldtvannet i krana. Har aldri opplevd at fisk får problemer med dette. Temp. faller med ca. 4grader.
Jeg bærer vannet i bøtter, og heller alt på en gang oppi.
Skjønner ikke helt hvorfor du vil gå ut for å fylle på vann, når du bare må bære 2-3 bøtter med vann fra spingen... høres veldig tungvint ut, spesielt om vinteren.

Kjøp deg en hageslange du som du kun bruker til akvarie, kan jo kjøpe deg en kopling som passer enten til dusjen eler en spring, blir vel problemer med den krana ute om vinteren. Her hos meg bruker jeg en hageslange både ved tapping rett i dusjkabinettet og kopler slangen til armaturet ved fylling, vis ikke avstanden er for stor da,bruker bare kaldt vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Finnevolden
Reklame for plussmedlemskap