Innkjøring filter/vann

Hei

Har et 70l som har stått en uke snart. Skal innkjøres i to.
Har jeg forstått det rett at man ikke bør bytte vann/rense filter i denne perioden?
Truls Lund
Hei Har et 70l som har stått en uke snart. Skal innkjøres i to. Har jeg forstått det rett at man ikke bør bytte vann/rense filter i denne perioden?



det holder ikke å innkjøre akvariet i 2 uker, i 2. -3. uke kommer nitritt toppen og fiskene som eventuelt er i dette vannet begynner å ha de ganske kjipt og kanskje dø også. Du bør vente i 4-5 uker før du setter i fisk, hvis du da ikke får tak i filterguffe fra et innkjørt akvarium.

Filter skal ikke renses før gjennomstrømningen er meget dårlig.
Ok, takk.

Men har puttet oppi fisk etter 1 uke som han i butikken sa da jeg kjøpte det for noen år siden. Levde lenge og fornøyde de xD Bare man ikke har mer enn 5stk eller noe og starte med og fylle på et par fisk i uken etter det.
Truls Lund
Ok, takk. Men har puttet oppi fisk etter 1 uke som han i butikken sa da jeg kjøpte det for noen år siden. Levde lenge og fornøyde de xD Bare man ikke har mer enn 5stk eller noe og starte med og fylle på et par fisk i uken etter det.



det de sier i butikken om at man kan ha i fisk med en gang er feil, og dyreplageri overfor fiskene. Du bør ha daglige vannskifter på ca 30% vann for å vanne ut nitritten i vannet, gjør dette i 2-3 uker . Selv om fisken lever i denne giftige suppa betyr det ikke at den har det veldig godt! les disse trådene så vil du forstå Lykke til !

denne

denne



Hvis du leser: -Denne
-Denne
-Denne
-Denne
-Denne
-Denne

Da burde du vite det mest grunnleggende om denne hobbyen. Lykke til!


Hvorfor har alle akvarie 'EKSPERTER' i butikkene sagt èn uke på 70l?
Jeg skjønner det bare ikke. De skal være eksperter på dette og de tjener ikke noe mer på at vi kjøper fisk et par uker tidligere vis dette er helt på trynet. Heller værre at folk kommer med døde fisk de kjøpte fra butikken deres.

Også på forumet settes alle typer akvarier under 4-6 uker kategori.
Det er jo forskjell på hvor stort karet er?


Noen ting man ikke forstår seg på... *confused*
Dessverre tjener de faktisk på å selge nye akvarister fisk tidlig... fiskene vil mest sannsynlig dø når nitritt-toppen kommer, og kundene kommer tilbake for å kjøpe flere fisk. Ellers tror jeg at mye av de dårlige rådene kommer av uvitenhet også, og ikke bare profittjag. Synd er det uansett, for både fisk og eier.

Vet ikke helt om jeg følger deg i at innkjøringsperioden varierer med størrelsen på akvariet. Det er den samme prosessen filteret skal gjennom, uansett om det er stort eller lite, eller om karet er stort eller lite: bakterier som spiser ammoniakk og produserer nitritt skal formere seg, deretter skal bakterier som spiser nitritt og produserer nitrat formere seg, til det finnes nok av begge typer bakterier til å håndtere den mengden avfall som produseres. Hele den syklusen tar ca 35 dager
innkjøringstiden vil variere med noen dager avhengig av hvor stor belastning det blir innkjørt for.


-tim
Jeg leste et sted at rundt 240l var en måned og rundt 70l 14 dager.
Har det noe med størrelsen på filteret å gjøre?
Nei. ikke i det hele



Uansett størrelse vil det ta rundt 35 dager. Med ett stort kar som skal innkjøres til stor belastning noen få dager ekstra.


-Tim
Finnes det ikke noe væske å slenge i karet, for at dette skal ta kortere tid? F.eks nitritt, slik at filteret kan starte tidligere å nedbryte det... det vil jo halvere innkjøringstiden..
Nei.


Nitrittbakteriene vil ikke formere seg når det er ammonium i vannet.

Det må derfor etableres en bakteriekultur som kan bryte ned ammonium først.


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Nadia Oslund
Reklame for plussmedlemskap