Elite 54 liter komplett - yngelkar?

Noen som har noe som helst ærfaring med dette akvarie?

Skal enten brukes til rent yngelkar, cory + yngel eller cory artskar.

Funker dette akvarie til dette med det som følger med i pakken?
Man MÅ ikke ha en bedre pumpe f.eks for at yngel/cory skal leve? xD


Tusen takk for hjelp)
Jo, man MÅ ha en god nok filterløsning for at yngelen skal leve.
De tåler mye, mye mindre enn voksne fisk gjør, og de kan dø for det minste lille snev av dårlig vannkvalitet. Hvorfor spør du om akkurat det? Tror du de skulle ha mindre behov for det enn andre fisk egentlig?


Jeg tror du bør investere i noe bedre kvalitet enn de elendige Elite-filterpumpene. De er ikke mye bra. De er heller ikke yngelsikre og det er stor risk for at de "sluker" små yngel. Absolutt verdt å bytte ut, med tanke på at du kanskje vil bruke karet til nettopp små yngel. Filtertype og metode er absolutt noe man må legge litt ekstra omtanke bak når det kommer til akvarier man skal bruke til yngel og oppdrett.

Anbefaler deg å kjøpe en Fluval-pumpe, og så modifisere den med blåsvamp. Det øker den biologiske filterkapasiteten voldsomt. Rimelig og fint filter, brukes av mange. Er svampen stappet riktig, er det ikke plass til noen små yngel å snike seg inn i det farlige filteret
Du finner en artikkel om modifisering av Fluval-filter her. Veldig enkelt

Akvariet fra Elite er bra nok, sikkert lystoppen også kanskje, men ikke filterne. Luftpumpene fra Elite er noe herk, de bråker som et trykkluftbor på asfalt!

PS!
Jeg ville ikke stolt på det Elite-filteret uansett, selv om akvariet kun blir brukt til voksne fisk.
mona o
Jo, man MÅ ha en god nok filterløsning for at yngelen skal leve. De tåler mye, mye mindre enn voksne fisk gjør, og de kan dø for det minste lille snev av dårlig vannkvalitet. Hvorfor spør du om akkurat det? Tror du de skulle ha mindre behov for det enn andre fisk egentlig?


Jeg har null peiling, så jeg nærmest regner med meste er "godt nok".
Men i mindre akvariepakker er vel ikke spesielt pumpe kvaliteten helt topp har jeg skjønt Passer 2x50x50cm blåfiltermatte i fluval 2?
Lærer masse nye ting her hver dag, takk for all nyttig info=)

Kjøp heller 5 cm tykk blåfiltermatte, og så skjærer du til en passe bit med en kniv.

Til yngel kan du ikke bruke den groveste svampen. (tror jeg)


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Simen
Reklame for plussmedlemskap