Suicidal amanoreke

For en stund siden fikk jeg meg en overraskelse da jeg skulle ta vannskifte i 275 l. Har en gjeng amanoreker i karet, og da jeg lettet av dekkglasset så jeg at en av rekene hadde krøpet opp på glasset som fungerer som midtstag, og stekt seg selv!! Glasset er 1-2 cm over vannet (men javabregner som stikker opp av vannet gjør slik at den lett kunne klatre opp dit) og mellom glasset og dekkglasset er det knapt plass til en pekefinger, kanskje 1 cm. Det har tydeligvis blitt hett der midt under lysrørene, reka var helt rød og tørr, stakkar. Ganske guffent, men litt facinerende. Jeg måtte selvfølgelig ta bilde med tanke på å poste det her. Reka har jeg enda. Tenker å legge den i et lite skrin eller noe. Har også ei inntørka kirsebærreke, så dette kan jo bli ei lita samling. Håper selvfølgelig ikke på noen stor samling da jeg liker rekene mine best levende.

Jeg finner av og til dvergreker som har gått på vandring utenfor akvariet selv.
Saken er at rekene ikke har sterk nok kropp (de mangler skjellett) til å holde seg selv oppe i luft. De klarer å hale seg litt fremover, men ikke mye og klapper sammen. Så da greier de ikke krabbe tilbake der de kom fra heller, men blir liggende. En så liten skrott tørker ut forbløffende kjapt, og da er eventyret i det fri over for rekas del.

Tror nok de større rekene (som viftereker og sånn) greier å krabbe litt lenger enn de vanlige dvergrekene (amano, kirsebær, røde krystallreker og lignende som biereker osv)
Sont sjede
med min kloreke den fant jeg heldigt vis på golve og den var mesten død.
men den er ilive enda.
så den overlevde vandringen :P
Jeg som hadde sikret alle utganger med tanke på å unngå reker på gulvet. Ganske overraskende å finne denne krabaten. Håper det ikke skjer igjen, vet ikke hvordan jeg skal sikre denne platen.
Uff, stakkars reke, ser det for meg som en tegneseriefigur som sleper seg igjennom ørkenen før den kollapser helt... "Åh, så hett det er her.... vann..vann..vaaann...!!" Den angret nok bittert på at den la ut på sin ferd.. :P

Kirsebærreka var ei hoe med egg som jeg fant død i rekeakvariet en gang. Jeg la den på et papir oppå lysamaturet slik at den tørket inn. (eller ut?)
Jeg
føler meg heldig for den er 7 cm vil ikke muste den eneste hanen min =)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap