Finnes det noen ciklider som passer med cory/guppy?

Tenkte på Paletter først, men det er ikke anbefalt hører jeg.

Noen andre muligheter?
Fine små ciklider som ikke er så aggresive eller vanskelig å få yngel på?
Eller er alle ciklider sånn?
Boliviansk sommerfuglciklide skal være fredelig. Jeg er på jakt etter en selv, nydelig fisk

ser at du har grus i karet ditt, både coryer og ciklider trenger sand da de siler sand gjennom gjellene.
Kult, da leter jeg etter de
Sand skal kjøpes idag. Synd da jeg ikke hadde lest noenting, og kjøpte grus til 400kr:O
Truls Lund
Kult, da leter jeg etter de:) Sand skal kjøpes idag. Synd da jeg ikke hadde lest noenting, og kjøpte grus til 400kr:O

høres bra ut, jeg gjorde den samme tabben som deg ang. grus det er det mange som gjør. Kjøp sand på biltema så blir ikke det dyrt. Pass bare på at du får riktig sand - det står på sekken at den egner seg sil akvariebruk
69,-kroner for 17 kilo !
lykke til !
Jeg har coryer sammen med ett Ildbuk par, Blå Acara par og ett palettpar - det fungerer utmerket - stikkordet er god nok plass og nok gjemmesteder.

Edit: Guppy er jeg mer i tvil om, har gitt bort Blå Acara til en med 70l akvarium (han ble advart), og det endtre med tetragilde og makulering av guppyer, men plass er vel stikkordet.
Jeg vet.. hvorfor måtte jeg være så utolmodig forrige gang;(
Selgerne i butikken selger deg den dyreste grusen når du ikke har peil vett^^

Funker det med sand i midten å grus på sidene? har planter på sidene og hadde sett kult ut med sand i midten=)

Og det er en bilrekvesita 2min ifra her, vet du om de har det også?
70 liter blir veldig trangt for både cory og boliviansk sommerfuglciklide - sistnevnte skal helst ha 100 liter. Men vanlige sommerfuglciklider skal være fredelige, og de trenger ikke fullt så stor plass.

Har du både sand og grus vil det blande seg, med grus på toppen og sand under. Så jeg ville fjernet grusen og kjøpt fin sand.
Aina har helt rett, jeg tenkte ikke på at Boliviansk sommerfuglciklide trenger større plass en det du har.

Jeg vet ikke om Bilrekvisita har slik sand som kan brukes i akvarier .

Se i basen her - der kan du lese om alle ciklidene som passer i et så stort kar som du har. Husk på ph verdien din - dine coryer skal ha lav ph
Ok, hmm...
Er det noe man må vite med sand i forhold til grus?
Truls Lund
Ok, hmm... Er det noe man må vite med sand i forhold til grus?

ikke kjøp den fineste sanden, den kan lett bli for tettpakket og så kan det være lurt med sandsnegler. Grusen er også for skarp for munnene og værhårene til Coryer . De kan skade skjegget.
Er det vanskelig med planter i sand?
Truls Lund
Er det vanskelig med planter i sand?

Det er mange her på AF som har sand som substrat, og ja, vi har planter vi også... Som nevnt er sandsnegler en fordel, og eventuelt plantesubstrat under sanden.
Hvor mange sandsnegler er greit i 70l?
Slipper du oppi 1 sandsnegle har du fler enn nok av dem ganske rask - de formerer seg helt utrolig kjapt.
Vi har vanlig sommerfuglciklide sammens med corydoras, og det funker veldig bra her hvertfall.
Pleier de i butikken å se forskjell på kjønnet? for jeg ser det ikke. De pleier å selge dem rimelig små også...

Sjakkbrettciklider er en av de mer fredelige ciklidene.
Eg synes karet er for lite til både coryer og ciklider.

Å ha åpent substratlekere sammen med coryer er uansett ikke bra, etter min mening.
Donald
Eg synes karet er for lite til både coryer og ciklider. Å ha åpent substratlekere sammen med coryer er uansett ikke bra, etter min mening.

Det er ikke for lite til både Coryer og ciklider... men det er kanskje
for lite til å ha både coryer og ciklider i samtidig....? Var det noe sånt du mente?

70 liter er utmerket for Corydoras, en gruppe på 6-8 stk. Men siden de aller fleste dvergciklider (som er det eneste det er plass til i en 70 liter, større ciklider går ikke) har territorium på bunnen i karet der Corydorasene også bor, kan det fort bli kniving. Og Corydorasene taper alltid, fordi de hverken forsvarer seg eller forstår begrepet "territorium" overhodet. De blir bare forskrekket jaget vekk og bitt på av ciklidene, gang på gang.

Det er altså litt "touch and go" å ha disse sammen. Jeg har helt kuttet det ut, for jeg orker ikke å se ciklidene rappe til de harmløse corydorasene i ett kjør, hver gang ciklidene har egg og yngel å passe. Det går ikke etter min mening, men nå er jeg kanskje litt...æh...spesiell når det gjelder Corydoras, og ekstremt påpasselig på at ingen krummer så mye som en liten bart på noen av mine dyrebare Corydoras

Skal man prøve likevel, synes jeg det bør være et kar med bunnareal som tillater begge parter å eksistere uten å tråkke hverandre på tærne støtt. Et kar som er minst en meters lengde.
mona o
Var det noe sånt du mente? :)

Jepp
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Brohjem
Reklame for plussmedlemskap