Idéer om corydoras

Nå har jeg lyst til å begynne med coryer igjen! Hadde en gruppe c. sterbai før, men de ble solgt da vi flyttet og gikk over til flere liter.
Det jeg lurer på her er hvilken cory jeg skal satse på, og hvor mange? Dette er et etablert kar med fisk i fra før så jeg må tilpasse i forhold til de, hva er det jeg må tenke på i så måte?

Karet er 325 liter, 130 * 50 bunnflate
pHen ligger mellom 6 og 7
GHen er ca. 4
tempen ligger på 27, men kan gå litt ned, vet det blir for varmt for mange coryer
fin sandbunn og godt med røtter og skyggefulle steder
god filtrering og gjennomstrømning
sverdplanter, anubias, ferskvannstang, lotus, og en plante som ser ut som rosenkål

Befiskningen er:
Lekspar blå acara
Lekspar ancistrus
3 små SAE
kileflekkrasborastim, nå 16 stk men skal ha flere
Lekspar scalare

I tillegg vil vi ha inn et par til med L-maller.

Er det noe jeg må tenke på utenom hvilken cory vi liker best? Hvor mange kan jeg satse på? Tenker helst på en litt større art rundt 7 cm.
Er det en Tropehagen Zoo i nærheten, så er det tilbud for C. Paleatus, bare så du vet det
5stk kr119
10stk kr 210
30stk kr 530
takk takk
jeg liker ikke paleatus så godt jeg...foretrekker de med litt klarere tegninger.
Utifra fiskelisten du har så ser jeg ingen grunn til at dere skal behøve å ha såpass høy temperatur i karet som 27°C. En grad eller to lavere, og dere står en del friere mht valg av Corydoras.

Leste det du skrev om klare fargetegninger. Den første som slo meg da, var selvsagt en av mine store favoritter :
Corydoras adolfoi og Corydoras duplicareus.

De har nydelige fargetegninger, klare og fine, i hvitt, svart og med en lysende oransje "caps" på hodet De kan forresten også fint holdes i temp. 26-27°C, de stammer fra bielver rundt Rio Negro der vannet er relativt varmt.
Jeg holder mine C. adolfoi i 26°C, og har gjort det de siste fire årene.
Mine yngler stadig vekk, og karet deres (arts-kar) er fullt av yngel i alle størrelser og aldere. De har nok ikke den sjansen om du holder dem i selskapskar. Uansett er den en flott art å holde i selskapskaret også.

Her er et yngel av de fine småtrollene Corydoras adolfoi

[External Image]
er det lettere med paleatus å få yngel i selskapskar mona?
uff, skulle ønsket jeg hadde plass til 20ish corydoras adolfoi! veldig fin fisk..
Plussmedlem
Truls Lund
er det lettere med paleatus å få yngel i selskapskar mona?

Fisker i et selskapskar skiller ikke mellom paleatus-yngel og yngel fra adolfoi
Begge typer blir gjerne et lett bytte hvis de ikke finner skjulesteder. Hvis eggene overlever så lenge i det hele tatt...

Jeg har over 20 adolfoi i et kar med både scalare, sommerfuglciklide, rødmunntetra, ancistrus osv.
Det dukker opp yngel stadig vekk, men det er en del planter og røtter i karet.
Takk for svar! Jeg liker c. adolfoi veldig godt
Hvor mange kan jeg satse på? Og er de greie å få tak i for fiskehandleren?
Vi kommer nok ikke til å drive aktivt med oppdrett, men det er jo hyggelig om det dukker opp en og annen liten en
Plussmedlem
15 - 20 stykker burde gå greit.
Det kunne vært en god del flere i 325 liter hvis acarane ikke hadde vært der. Ciklider med egg og yngel blir jo noe hissige, og da er det greit at bunnen ikke er full av coryer. For coryenes skyld.

Adolfoi er ikke så veldig sjelden å se i butikken, men den er en av de dyrere.
Pris? Tja, den varierer. Ikke vær overrasket hvis de skal ha kr 200,-/stk for fisk som ikke er yngel.
Åh, gleder meg!
Det er jo en ganske stiv pris, men det haster jo ikke, så vi kan jo se om vi får kjøpt privat. Det bruker uansett å bli en ordning med ting akvariet ønsker seg
Tilfeldig bekjentskap
© Pål Arne Nygård
Reklame for plussmedlemskap