Platy med dårlig øye

Oppdaget nå at min nyinnkjøpte platy har en grå hinne over det ene øyet, det ser ut som den har grå stær.
Har jeg kjøpt en gammel fisk, eller er det noe jeg kan gjøre med dette? Er det plagsomt for fisken? Den ser ellers frisk ut, oppfører seg normalt.
Siterer fra sykdomsartikkelen på forumet: "Dette kan komme av en rekke grunner, som andre sykdommer, virus, enkelte bakterier og ikke minst alder. Problemet er noe som vanligvis bare rammer denne ene fisken. Behandling er ukjent, men det kan hjelpe med gode vannbytter."
Så lenge det ikke er noe som smitter og fisken ser frisk ut ellers ville jeg latt den være. Følg med på at det ikke er sopp. Jeg har selv en kileflekkrasbora som har matte øyne. Den kom fra et akvarie med dårlig stell. Nå går den i 275 l. med en stim artsfrender og den har levd i mange år. Den kan bomme litt på maten av og til siden den ser litt dårlig, men ser ut til å klare seg bra.
Legger ved et bilde av den.

Et alternativ er jo å prøve og gi den en omgang med noe bakteriedrepende medisin som esha 2000 f.eks.
Her er et bilde av en discus med bakterieinfeksjon på øyet, fra jbl sitt "online hospital". (Mange ekle bilder der..)
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap