Død ancistrus

Hei, har hatt et 64-liters kar oppe og gå et par måneder nå med fisk og full pakke. Alt i skjønneste orden. Har et par A. Viejita og 13 stk kardinaltetra. Sist fredag kjøpte jeg en bitteliten Ancistrus som skulle kose seg med algene som etterhvert har begynt å vises inni der. Da jeg satt og fulgte med på at Ancistrusen gjorde seg kjent i karet oppdaget jeg samtidig at Viejita-hunnen var på vei ut av kokosnøtta med en skokk med yngel! Det ble kanskje litt mye stress på én gang for de, men ting gikk overraskende rolig for seg. Det er godt med skjulesteder i karet - en ganske stor rot-sammensetning samt 2 kokosnøtthuler og en steinhule. Jeg fikk uansett erfare at den nybakte mora ble mer og mer påpasselig(hissig) utover uka, og en tidlig morgen etter ca 8 døgn i karet fant jeg Ancistrusen død. Den lå helt stiv på bunnen og jeg mener den hadde bittskader på begge sider av hodet. Det her har nok skjedd i løpet av natta og jeg mistenker at den ble drept av den lettere nervøse Viejita-hunnen.

Jeg tenker at dette er noe som kan skje i enkelte tilfeller, men lurer på om jeg kan skaffe meg en ny Ancistrus med det samme? Eller er det andre algespisende fisker/skapninger som kunne passe bedre i karet? Jeg skraper glasset rent med jevne mellomrom, men har litt alger på planter og røtter osv. som jeg tenkte algespisere kunne ta seg av.

What to do?

Øyvind
Hadde en palettciklide som hadde yngel, og da de ble frittsvømmende begynte hunn å spise ancistrusyngelen som jeg også hadde Sikkert for å beskytte yngelen sin.

Ganske vanlig at dette skjer tror jeg, og hvis du skal ha algespiser må den nok være voksen/utvokst.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap