Sykdom? (side 2)

Symptomene på columnaris (som ofte feilaktig tas for å være bl.a. soppangrep) så stemmer faktisk veldig bra med de bildene du har lagt ut her. Så ja, jeg er absolutt enig i at det kan være columnaris.

Du trenger nok en langt sterkere kur enn Esha her, og da vil sannsynligvis bakteriefloraen gå fyken i filteret. Har du flere akvarier? Det vil si, flere akvarier med filter, slik at du etter kuren kan kickstarte filteret ditt på nytt med filtergørr fra et annet?

Jeg ville gått igang med medisinering så fort som mulig for det så ikke bra ut, dette. Fiskene ser hardt angrepet ut.


Columnaris symptomer:

# White spots on mouth, edges of scales, and fins
# Cottony growth that eats away at the mouth
# Fins disintegrate beginning at the edges
# 'Saddleback' lesion near the dorsal fin
# Fungus often invades the affected skin
# Rapid gilling in cases where gills are infected
Takk!

Jeg snakket nå med akvariebutikken jeg kjøpte fiskene i. De hadde ikke fått noen angrep. Han påpekte at fiskene var nyimporterte, og derfor kunne de være særdeles omfintlige for nye bakterier.
Han sa at jeg burde ta det med ro og se det an noen dager, så skulle han evt erstatte de guppyene som gikk tapt for meg. Det har ikke forverret seg med tiden, og foreløbig er det jo i hovedsak bare en art/type guppyer som er påvirket.
Forsåvidt et ganske kurant svar, og tillitsvekkende service.

Jeg har jo bare startet opp ett akvarium, så om jeg må kjøre en sterk kur, så er jeg nok ille ute og kjøre likevel, sett i forhold til å avvente. Ikke helt lett dette her...
Nå har jeg vært på akvarieforretningen og fått nye fisk uten diskusjon, problemet er at de har dødd en etter en igjen. De som overlevde første runde lever enda!

Rødmunntetraene trives ikke noe særlig, og dør også sakte med sikkert på meg. De er nesten ikke røde rundt munnen, bortsett fra ett par. Det er nå 6 stk igjen av 10.

Ancistrusen stortrives, Sverddragene stortrives, til og med 3 yngel som vokser opp av seg selv i karet. Rekene ser ut til å ha det bra (de får jo noen lik de tygger på i ny og ne), selv om det knapt er like mange som jeg puttet oppi der. Plantene vokser godt, bortsett fra algekula som har blitt ganske stygg. Jeg har byttet ut den ene steinen med en rot til. Nå skal det ikke være noen "rare" legemer i karet. Pumpen og akvariet var brukt når jeg kjøpte det, filtermassen er ny. Karet har nå kjørt i ca 7 uker

Ph i Oslo er 8 som kanskje er litt høyt for rødmunntetraenn, men ikke for guppy. Jeg har filtrert over torv littegranne og hatt litt torv i strømpe i akvariet for å senke Ph'en litt. I dag kom det også noen Catappablader oppi.

Ellers er det null nitritt, hvilket jeg har målt med gjevne mellomrom.

Jeg fatter ikke hvorfor all denne fisken dør på meg!

Tidligere kunne det se ut som finneråte eller columnaris, men de fiskene som har dødd sist nå har bare blitt litt stusselige før de har dødd hen en rolig død.

Tallet på døde fisk er nå 12 guppyer og 4 rødmunntetraer. Jeg tør ikke å gå tilbake til akvariebutikken enda en gang og si at de bare dødde igjen, eller burde jeg det? Kjøpte forresten 5 endlers og en kabomba når jeg fikk all fisken sist, men det har jeg puttet i rekekaret. Endlersene var jo så små, så det ser ut til å gå bra.

Dette er så utrolig frustrerende!
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap