Hengande armatur, hvilken type?

Eg må prøve å få skikkeleg lys til 63literen min no då eg ser plantane begynner å tape seg. Men sidan eg har aluminiumsramme på det så står valget mellom armatur som ein legger direkte oppå dekkglaset eller hengande armatur (slik som henger frå taket). Eg vil helst ha hengande armatur. Har då kikka på desse alternativene:
Alternativ 1

Alternativ 2

Kan nokon her inne forklare skilnaden på desse to og fordelar ulemper? Alternativ 1 er jo billegare og ser ut til å ha fleire mulighetar, så er den eg er mest gira på pr. i dag. Men kanskje er det ein god grunn for at alternativ 2 er dyrare?
Håper dere kan gi meg råd og tips om dette så eg får gitt plantane (og forsåvidt rekene/ålane) skikkeleg lys å gro i.
Vurderer du på alvor en lampe med 300w til en 63liter?

2x24w T5 er så mye lys at du må ha Co2.
Det er en svakhet med begge og det er at de begge er beregnet for saltvann.
I praksis så betyr det at lyskildene må byttes (pærer)
Normalt burde ikke det være noe problem siden forretningen antagelig med glede bytter dem for deg da lyskilder for ferskvann(daylight) er billigere enn for saltvann.

Det andre momentet er lysspredningen. Jeg regner med at akvariet er på ca 60 cm.
Som du er klar over så er disse lampene beregnet å henge over akvariet og vil spre lyset til sidene og en del av lyset vil da komme utenfor akvariet.

Alternativ en har en veldig høy samlet effekt og jeg regner med at du ikke kan bruke dette med full effekt for mange timene i døgnet på grunn av varmen som vil bli i karet. Dette er egentlig ikke noe problem da du kan kjøre den på en timer som bare har på HQI delen maks bare noen få timer i døgnet.
Selv om den er overkill for ditt akvarium så er det den som jeg likte best men jeg ville nok heller ha brukt den på et større akvarium enn 63 liter.
Hmmm, ok. Var lite informasjon inne på sidene så veldig flott at dere kan gi meg meir utfyllande info. Vil denne vere eit betre alternativ (mindre W) eller får eg samme problem?
Alternativ 3
Finnast det evt. andre alternativ til mitt lille akvarium? Har ikkje lyst til å ha armaturen liggande på dekkglaset om det er mulig å unngå.
Og no fyrst oppdaga eg at eg hadde gått inn på saltvatn sida til tropefisk...*klaske panne* i kveld er eg visst litt treig i topplokket. Men fant denne under ferskvatn, er vel samme sak kun med ferskvatnlysrør kanskje? Altså samme problem som med den til saltvatn i grunnen? Kva type akvarium er noko slikt egentleg egna til når dei kun er 60cm lange? Veldig djupe akvarium?
Alternativ 4

Edit for å seie at dette er jo samme som på saltvatn såvidt eg kan sjå? Kanskje eg skal sjekke grundigare før eg postar neste gong...ja,ja, berre hopp over dette innlegget. Har dere alternative lysmulighetar så kom med dei, blir kjempeglad for råd/tips!!
først vil jeg si at det ikke er noe problem og ha hqi til ferskvann. har det selv på 2 av våre kar. men ja for en 60 l er dette nok rimelig over kill dilux. men du vil nok som noen sier slite en del med varme fra hqiene. men hqi gir et mye mere levende akvarie enn t5 gjør.
Heia!
Ville bare si at vi har det der fra tropefisk, og er super fornøyd med det.
Lyset sprer seg heller ikke utenfor akvariet da du regulerer det selv med reflektorene som følger med, de er dreibare.
Vi er iallefall fornøyde.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap