Medisinering med flagyl. noen som vet hvordan? (side 2)

Jeg ville også medisinert hele karet.... Det trenger ikke være noe galt med vannkvaliteten hvis du har fått nye fisker og problemet startet da. Da kan det være at disse var syke når du fikk de. Slike ting pleier - etter hva jeg har forstått å være smittsomt, da de som er syke skiller ut store mengder flaggelater og kan lett forårsake sykdom hos friske fisker.

Uansett, gode vannbytter er veldig viktig ved sykdom for å få tynnet ut basillene som er i vannet.

Håper ting ordner seg for deg - det er så trasig når sånt skjer...
Ken Myrseth
Kan ike påstå det er dumt og bare medisinere de syke, men hadde det vært noen i hovedkarret mitt som hadde blitt syke så hadde jeg medisinert hele karret. Har en show winner fra østen en "snow leopard"den har fått hull i hodet syken 2 gtanger p¨å de årene jeg har hatt den, kun den fisken som er blitt syk, og da har jeg medisinert hele karret og den har blitt frisk(kanskje dårlig eksempel), men jeg har bestandig lært at man skal medisinere hele karret ved sykdom, også flagelater. Man sier også at flagelater er en sekundær sykdom, det vil si at det er noe annet som er galdt i forgant og man bør finne ut hva som har forårsaket det. Men vannverdiene dine ser jo fine ut, hvordan klarer du og ha ph på 6 og kh på 2? Co2 annlegg i karret eller?? Utrolig trist at den største og flotteste døde, hvordan går det med de andre nå da? Hvilken temp har du i karret?


Nei aner ikke hvordan jeg klarer å ha ph 6 og kh 2 men er no det jeg måler stadig vekk. tempen liggger på 29. Har kun 2 utvendige eheim pumper og en UV filter jeg. Så skjønner ikke noe.. men men det er no bra vetfall. Men inni pumpen har jeg torv. Vet ikke om det kan ha noe å si.? før jeg fikk torv hadde jeg ph på 7.

Hadde rett og slett ikke stort nok "medisin" kar til hele gjengen. Så tok de som var alvorlig syke. så får jeg medisinere igjen om noen uker hvis det skulle vise seg å komme tilbake. (selv om det er dumt med mye medisinering). Skifter 30% vann daglig på de som virker friske Å følger med avføringen. Han store som døde begynner jeg å lure på om mulig skyltes av mer narturlige årsaker da di som er syke ligner beinrangler pga at de ikke piser. den store spiste og hadde fin avføring og var ikke tynn eller noe, men har heller ikke vært den som har vist seg fam oppi karet. Plutselig brare døde den.. Den har aldri sturt heller så skjønner ikke dette helt..

Turte heller ikke medisinere hele karet da jeg har snegler og reker oppi der.. Tenk om alle de hadde dødd hvis jeg bare hadde trengt å medisinere de som var syke.. Men ser den at jeg kanskje for å være helt sikker bør medisinere alle sammen.. (grinne til min kjære om stort flott "hytte" akvarie som fiskene kan flytte inni til all eventuell smitte i dette er borte, for reker og snegler kan vel ikke ha flagelater? eller? (liksom litt lettere å fange diskusene en de små dyrene.)

Ser du har ph 6 i akvariet og 7 før. Da regner jeg med at springvannet ditt har en ph over 7, Du skriver at du bytter 30 % vann hverdag, det kan da gi store svingninger i ph. Og spesielt om du bruker mye torv. Mitt tips for deg er å droppe torva. Ingen problem å holde discus i ph 7. Du vil da hindre de store ph svingningene. Og du slipper også at bakterie kulturen i filteret drepes ved for lav ph. Det som kan ha skjedd at du har vært langt under 6 i ph etter du la inn torva i filteret, dette har muligens drept bakterie kulturen i filteret. Så det som kan lønne seg er å bytte my vann hverdag og sjekke ph. Til du er 100% sikker på at filterene fungerer.
Vet ikke hvilken ph tester du bruker, men tetra sin kan du ikke måle null.
Tror du har ph eller no2 svingninger. Når det gjelder no3 verdier må disse være høye og over lengre tid for at det skal påvirke voksen fisk. Hoved grunnen til at man vil ha n03 verdier under 20 er pga veksten av diskus.
Derfor bør ungfisk ha så lave no3 verdier som mulig.

Men selfølgelig kan det ha med de nye fiskene å gjøre.

Dette er bare noen tanker jeg har rundt problemet ditt.
Masatrol
Ser du har ph 6 i akvariet og 7 før. Da regner jeg med at springvannet ditt har en ph over 7, Du skriver at du bytter 30 % vann hverdag, det kan da gi store svingninger i ph. Og spesielt om du bruker mye torv. Mitt tips for deg er å droppe torva. Ingen problem å holde discus i ph 7. Du vil da hindre de store ph svingningene. Og du slipper også at bakterie kulturen i filteret drepes ved for lav ph. Det som kan ha skjedd at du har vært langt under 6 i ph etter du la inn torva i filteret, dette har muligens drept bakterie kulturen i filteret. Så det som kan lønne seg er å bytte my vann hverdag og sjekke ph. Til du er 100% sikker på at filterene fungerer. Vet ikke hvilken ph tester du bruker, men tetra sin kan du ikke måle null. Tror du har ph eller no2 svingninger. Når det gjelder no3 verdier må disse være høye og over lengre tid for at det skal påvirke voksen fisk. Hoved grunnen til at man vil ha n03 verdier under 20 er pga veksten av diskus. Derfor bør ungfisk ha så lave no3 verdier som mulig. Men selfølgelig kan det ha med de nye fiskene å gjøre. Dette er bare noen tanker jeg har rundt problemet ditt.


Ph i kranen er 7 blank. Jeg har både tetra, jbl, og sera sin nitrit test å de viser den helt gule på nitrit. å det skal da være bra. Tviler på jeg har eller harhatt svingninger i ph, ikke så jeg har målt vertfall. og jeg måler4-6 ganger for dagen. til og med på natten måler jeg. Jeg vet at diskus fint kan holdes i ph 7 for det var det jeg gjorde før, men etter ett lite prosjekt viser det seg at de viser fargene mye bedre i ph 6 + att de legger egg hele tiden, (det gjorde de ikke før).

Jeg skifter ikke alt vannet i en engang. Men over tid. for hadde jeg skiftet mye på en gang ville jeg vertfall fått litt svingninger men så veldig mye tror jeg.

Men jeg vet ikke jeg altså... noen fisker er hvertfall syke andre virker ikke syk i det hele tatt.

Jeg har ph 6 i alle karene her, men kun 1 kar det sykdom i.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap