Trenger råd

Jeg fant en død C.Aneus (pansermalle) i 450l. min idag, og jeg forstår ikke hva den døde av!

Jeg tok straks fram kofferten min, og sjekket nitritt, nitrat, amoniakk, ph og gh...

Og alle var perfekte untatt nitritt, som lå på litt under 12 mg/l

Det er ganske kraftig foring i dette karet, har noen Pt.leopoldi som vokser, men har god filtrering, og bytter minst 40% vann hver helg. har aldri målt noe nitrat.

Men hvordan funker dette med nitritt, er det fordi det lagrer seg mye overflødig næring, eller er det filteret som har gått i feil retning? jeg vet at nitritt og nitrat har sine egne bakterier, og blir fjernet av disse, men hvordan skilles "oppførselen" og levevilkårene på disse bakterietypene?

Og kan det være nitritt som har tatt livet av coryen? de andre oppfører seg helt normalt... fant ingen symptom på den døde, så helt normal ut.

skal bytte helgens vannbytte ikveld.
Symbiosemannen
Og alle var perfekte untatt nitritt, som lå på litt under 12 mg/l Det er ganske kraftig foring i dette karet, har noen Pt.leopoldi som vokser, men har god filtrering, og bytter minst 40% vann [B]hver[/B] helg. har aldri målt noe nitrat. Men hvordan funker dette med nitritt, er det fordi det lagrer seg mye overflødig næring, eller er det filteret som har gått i feil retning? jeg vet at nitritt og nitrat har sine egne bakterier, og blir fjernet av disse, men hvordan skilles "oppførselen" og levevilkårene på disse bakterietypene? Og kan det være nitritt som har tatt livet av coryen? de andre oppfører seg helt normalt... fant ingen symptom på den døde, så helt normal ut. skal bytte helgens vannbytte ikveld.


Heisann. Nitrit på 12?!?! Er du sikker på at du ikke blander Nitrit og Nitrat? Nitrit bør være null. Alt over 0,3 mg/l er skummelt. Hvis du bruker Tetra test så betry det at den skal være Gul. Hvis den begynner å bli orrange så er det til med vannbytter. Nitrat derimot kan gå greit opp mot 12 mg/l, men den bør ligge under.
Både Nitrit og Nitrat dannes av avfallstoffer i karret; planterester, forrester, og ekskrementer fra fisk (eller død fisk hvis man er uheldig). Det vil alltid være avfallstoffer i karet og det vil alltid være bakterier der til å ta seg av dem. Slike opphopninger kommer når det ikke er nok av disse bakteriene i forrhold til avfallstoffene (som regel forde det plutselig kommer mere avfall enn vanlig). Bakteriene lever av disse stoffene og det er mengden av disse stoffene som avvgjør bestanden. Problemet i et akvarium er at det et relativ lite økosystem og at svingningene kan komme fortere enn hva bakteriekulturen klarer å "svelge" unna. I en slik prosess vil mengden bakterier øke, men som regel ikke raskt nok.

Jeg ville har byttet vann. -litt hver dag en ukes tid, og fulgt med på
vannverdiene. Vannbytte vil ikke redusre bakeriekurturen, for den lever i all vesentlighet i filteret....
Ja var selfølgelig Nitrat:No3 jeg mente, ikke nitritt:No2, da hadde jo alle fiskene mine vert døde nå, og ikke oppført seg normalt iallefall

Nei jeg vet alt det du sa, det jeg lurer på, er hvordan de ulike bakterietypene blir påvirket? alt jeg vet er at høye nitratverdier tyder på problem med avfallshåndteringen, men ikke noe utover det.

Og hvor mye/over hvor lang tid, kan fisk utsettes for NO3 før de dør?
Dette har jeg ikke testet...heldigvis
men i NO3 testen min fra Tera står det at Nitrat bør ligge under 12,5. Mellom 12,5 og 25 mg er betingelsene for fisk fortsatt gode, men dette kan øke algeveksten. Mellom 25 og 50 så er de fortsatt akaseptable. På dette nivået så anbefaler Tera delevis vannbytte (1/3). Man reisikerer algeoppblomstring. Over 50 mg så er vannbytte en nødvendighet.

Dette skulle jo bety at du bør ha litt å gå på, i følge Tera i hverfall....
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap