Dråpetester

Tenkte litt på å kjøpe det, men det er rimelig dyrt for et helt sett (310 + 60kr? porto på Aquamanias).
Så det jeg lurte på er hvor mye blir det brukt eller om det er nødvendig en stund etter oppkjøringa? Svinger vannverdiene så veldig da?
Når blir det brukt? Er det verdt penga? Går det evt an å kjøpe noe billigere/færre viktige tester?


Takker for hjelp
De viktigste testene til å begynne med er nitrit (NO2) og PH.
Det er ganske viktige å ha disse testene så du da kan følge med nitritt nivået og ph verdien. nitritt er giftig for fiskene og kommer av ammoniak, som igjen kommer av fiskeavfall og matrester. så blir nitritt omdannet av de gode bakteriene i filteret til nitrat som igjen er farlig for fiskene hvis mengden blir for stor.

PH verdien er viktig for at fiskene dine skal trives, hvilken ph verdi du trenger på i ditt akvarie kommer helt ann på hvilke fisk du har.
Så det kan være lurt å sjekke i fiskebasen før du kjøper fisk, så du ser hvilke fisker som går sammen mht. vannverdier.

Du kan gå til din nærmeste fiskeforhandler med en vannprøve så vil de sjekke vannverdiene dine for deg, og nitritt og nitrat nivå, men dette er veldig tungvint hvis du ska gjøre dette hele tiden.

Så jeg vil anbefale på det sterkeste at du hvertfall kjøper Ph og No2 tester selv, og i dråpeform, og ikkje strips hvor disse er veldig unøyaktige.

Det går an å få kjøpt ph strips i spesialbutikker som er veldig nøyaktig, men disse er igjen veldig dyre.
I starten var jeg helt avhenging av dråpetester for NH3/4 (ammoniakk), NO2 (nitrit) og NO3 (nitrat).

Har nok brukt opp et par-tre flasker av hver av disse i løpet av første halve året som akvarist.

Nå er det veldig sjelden jeg sjekker. Men jeg bytter vann på alle kar en gang i uka og ettersom alle karene er godt innkjørt, skal det mye til for at noe skjer.

PH kan være kjekt å sjekke, men hos meg ligger PH stabilt på 7,5-8,5 både i springen og i karene, så jeg sjekker den sjelden.

GH har jeg aldri brydd meg så mye om, men så har jeg bare vanlige selskapskararter. Vet at KH/GH er forholdsvis lav i springvannet.
Jeg tipper PH'en er helt stabil i kranvannet? testet vannet før jeg satt i fisk to steder, men med strips (tar dem dråpetester vis man spør?). De sa ihvertfall nitrit var 0 og ph 6.8-7. Helt fine prøver.

Men jeg tenker etter man setter i fisk, det er da filteret belastes for amoniakk bl.a og det er da man kan få nitrit/nitrat?

Nitrat og nitrit skal alltid være 0, riktig?

Vis jeg skal ha 3 tester så blir det mer enn 300kr, så hvorfor ikke kjøpe hele settet fra Aquamanias for 310 + frakt(60kr?)? Det kosta 800kr på strømmen zoo:O Går det greit med bare nitrit og nitrat tester, eller? siden vis man må ha en til er det like så greit å kjøpe settet for bare 70kr mer? Det er vel det å vite at fisken ikke lever i gifthelvete som er en "lettelse"?
Truls Lund
Jeg tipper PH'en er helt stabil i kranvannet? testet vannet før jeg satt i fisk to steder, men med strips (tar dem dråpetester vis man spør?). De sa ihvertfall nitrit var 0 og ph 6.8-7. Helt fine prøver. Men jeg tenker etter man setter i fisk, det er da filteret belastes for amoniakk bl.a og det er da man kan få nitrit/nitrat? Nitrat og nitrit skal alltid være 0, riktig? Vis jeg skal ha 3 tester så blir det mer enn 300kr, så hvorfor ikke kjøpe hele settet fra Aquamanias for 310 + frakt(60kr?)?;) Går det greit med bare nitrit og nitrat tester, eller? siden vis man må ha en til er det like så greit å kjøpe settet for bare 70kr mer? Det er vel det å vite at fisken ikke lever i gifthelvete som er en "lettelse"?;)


Nitrit ska være på 0 ja, men nitrat trenger nødvendigvis ikkje å være på 0, den kan være på til 25mg/l mener jeg å huske å ha lest, planter bruker nemlig nitrat.

man i innkjøringsperioden, har du ikkje hatt i noen fisk eller tatt noe mat i akvariet? hvis du ikkje har tatt noe mat i akvariet har det nok ikkje bakteriekulturen bygget seg opp noe særlig siden de ikkje har hatt noe "mat"
Hatt i et par fisk fra etter en uke og en del vannbytter. Går garantert fint.
Men har bare lyst til å vite de tingene som kan drepe fisken nitrat/nitrit(?) Sånn de første månedene. Skjønner ikke at det plutselig kan komme nitrit/nitrat i vannet når akvariet har stått flere måneder? Kan det gjøre det, ellers ser jeg ingen grund til å bruke 400kr bare for å teste noen få ganger i starten, men nitrit/nitrat tester kan være greit å ha siden det kan drepe fisken.
Det funker med bare nitrit og nitrat tester? eller bare nitrit?
Truls Lund
Går det evt an å kjøpe noe billigere/færre viktige tester?


Du kan droppe de settene som kommer i kofferter. Du betaler masse penger for tester man sjelden eller aldri bruker, så hold deg til de du faktisk vil trenge jevnlig. Kjøp løse esker med de mest nødvendige test-settene i stedet.


Kjøp deg 3 (4) tester :
Ammoniakk
Nitritt
ph

I tillegg kan en nitrat-test være veldig smart å ha, for nitrat er skadelig for fisk i høye konsentrasjoner. Det kan også være greit å teste for det hvis du får algeproblemer, for høye nitratverdier kan forklare et stort algeutbrudd f.eks.

Det er hovedsaklig de tre første testene du virkelig trenger, spesielt i starten, men jeg ville altså spandert på meg en nitrat-test også.

Ammoniakk er aller viktigst i begynnelsen når man starter opp et kar og har fisk i, for ammoniakk er giftig og kan drepe fisk. Senere er det ikke så ofte man har bruk for den, men det hender. Men det er likevel viktig å ha den, for det er viktig å kunne finne ut om det er ammoniakk som kan være årsaken om noe er galt, f.eks. ved unormal atferd hos fiskene/noe som åpenbart ser galt ut. Da bør man alltid teste for ammoniakk og nitritt i vannet, selv om akvariet har vært i drift lenge.

Nitritt-testen bruker man veldig ofte i starten (de første månedene), og med ujevne mellomrom senere. En nitritt-test mener jeg man MÅ ha som akvarist. Noe annet er å ignorere fakta og fiskenes velbefinnende. Jeg ville aldri vært uten en nitritt-test, da hadde jeg følt meg utrygg.

Deretter trenger du ph-test. Det er viktig å ha. Ph-testen er noe jeg bruker omtrent daglig, men nå har jeg jo 18 akvarier så det er stadig noe å måle Men ph kan forandre seg, både opp og ned, og man er nødt til å ha muligheten til å sjekke dette.

Det kan være mye forskjellig som krever en sjekk av vannverdiene.
Ammoniakk og nitritt bør man alltid teste for når man ser f.eks. en eller flere av disse tingene:
fiskene oppfører seg rart, sjangler når de svømmer, henger i overflaten og gisper etter luft, er apatiske og ligger på bunnen, vil ikke spise og trekker seg tilbake i et hjørne, blir brått syke uten at nye smittekilder i form av ny fisk er satt inn, osv

Jeg synes det er feil sted å skulle spare penger ved å enten droppe helt eller skjære inn på kjøp av vanntestene. Hvis dårlig råd er årsaken, bør du heller droppe noen av fiskene du tenker å kjøpe, så har du straks råd til vanntester istedet.

Takk for veldig utfyllende og konkrete svar, veldig bra!
Alt man trenger å vite står i bruksanvisningene på pakkene?

Hva er det egentlig som gjør at PH'en er mye ustabil? Har kanskje ikke noe å si men lurer

Har penger nok, men vil jo så klart begrense litt når man er fersk i gamet og ikke dødsens seriøs enda.

Tatt noen prøver i butikken, men de bruker jo strips så klart, blir ikke trygg av det etter all negativ respons på det. Men tenkte på å kjøpe de 2-3 viktigste dråpetestene og teste med strips i butikken de ikke fult så viktige.(?)

Men det og være trygg på at vannet er høy nok standard er viktig. Men folk sier så mye forskjellig. Noen sier man trenger alt og noen sier man trenger 1 test, så ekke lett å vite

Men når man får så konkrete svar, så er det mye lettere å vite Er det stor forskjell i pris på nettet og i butikken?
Truls Lund
Er det stor forskjell i pris på nettet og i butikken?


Ja, det kan du være sikker på Dobbel pris betalte jeg for en ph-test i en lokal zoobutikk, kontra det jeg pleier å betale for den på nettet :p
Webzoo skal ha 59,- kr for en refill-flaske til ph-testen fra Tetra, og den lokale zoosjappa skulle ha 129,- kr for akkurat samme refill-flaske... helt sykt! Men jeg måtte ha den da, for jeg var gått tom og kunne ikke vente til en nettbutikkbestilling kom i posten.

Jeg handler 95% av alle tingene jeg trenger til akvariehobbyen fra nettbutikker.
Jeg kjønte ikke at Webzoo skulle ha 120kr frakt og Aquamanias 60kr xD
Frakten koster like mye som en test vutt
Ja, man bestiller ikke bare en bitteliten ting når man først bestiller. De fleste samler opp litt nødvendigheter og tar en samlet bestilling, så det blir verdt portokostnaden

mona o
Ja, man bestiller ikke bare [I]en[/I] bitteliten ting når man først bestiller. De fleste samler opp litt nødvendigheter og tar en samlet bestilling, så det blir verdt portokostnaden :)


-Juwel Rekord 60 start sett (280 L/T Compact Super filter og 50 watts varmekolbe.1 x 15 watt lysarmatur)
-Tetra Nitrittest
-Tetra Amoniakktest
-Tetra PH Test Ferskvann
-Tetra Nitrattest

Sum= 1200kr
Ikke langt ifra hva et Tetra lab testset koster i butikken haha
Er det noe mer jeg trenger i farta?
Er det trygt å få sendt akvarier, er det dyrt å sende så mye?
Tar det lang tid før et akvarie kommer, siden trenger de testene kjappest mulig
Oi pokker, det ble 1000kr i frakt:O
Plussmedlem
Regner med at prisene er fra Aquamanias (kr 1166,-)?
Hvis du spør så kan det hende at han kan kjøre innom med dette for kr 150,- i frakt. Det står her.
Jeg mener man kun trenger ph og no2, ihvertfall viss man har begrenset økonomi på hvor mye kroner man kan benytte akkurat nå på hobbyen.
Må ærlig innrømme at jeg ikke har brukt no2 testen på flere år, men så har jeg overdimensjonert filtrering da.
No2 er noe man ikke får i et innkjørt karr, viss man ikke gjør en "general"tabbe da.
Driver jo med litt kjenslige fisker jeg, diskuser og altumer og den testen jeg bruker mye er ph testen men det kommer av at jeg bruker syre for og forandre ph verdien.

Men enig, ikke bruk penger på og kjøpe slike koffert pakker av tester, du kommer garantert til ikke og bruke mange av disse, viss du da ikke er spesielt intresert i div vannverdier da.

Kjører man inn et filter slik det skal gjøres og bruker 30-35 dager og er veldig forsiktig med innsettningen av fisker og forsiktig med mating, ja da trenger man egentlig ikke no2 heller.
Men er man relativt fersk i denne hobbyen ja da er no2 et must og ph-resten kan du droppe, ihvertfall inntil vidre.(dette er min personlige mening da).
Amoniakk da?

Er det bare filteret som følger med dette? (Aquamanias er dårlig på beskrivelse)
http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=1409
Truls Lund
Amoniakk da? Er det bare filteret som følger med dette? (Aquamanias er dårlig på beskrivelse) http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=1409


Jeg ville lagt til ammoniakk-testen, spesielt med tanke på at du er relativt ny innen hobbyen. Det kan gi svar på hva som er galt, dersom ikke nitritt-testen gir utslag... Det kan lure deg til å tro at vannverdiene er fine, siden nitritt viser null. Og så har du ammoniakkforgiftning i stedet...
Ken som svarer ovenfor har muligens glemt litt hvordan det var å være nybegynner, men jeg husker den tiden min godt Selv hadde jeg iallefall stor nytte av ammoniakktesten, og faktisk er det bare et par dager siden jeg brukte min sist (holder på å kjøre inn et nytt kar, og har nettopp satt i de første fiskene etter fiskeløs innkjøringsperiode).
Å teste vannet nøye og ofte i nybegynnerperioden vil, tro det eller ei, gi deg veldig verdifull erfaring og lærdom. Jeg tror ikke du vil angre på at du kjøper de testene. Men du kan komme til å angre om du ikke gjør det, for å si det slik

Siden det er et Juwel-akvarium på 60 liter du linker til, så vil jeg tro at varmekolbe også følger med der. Juwel-akvariumene selges jo med et fastmontert filterhus, og oppi dette filterhuset står det (i tillegg til filterpumpen selvsagt) en varmekolbe.
I andre nettbutikker som selger Juwel-akvarier står det følgende:
"komplett med filter, varmekolbe og heldekkende armatur inkl. lysrør."

Så jeg skulle tro dette gjaldt andre Juwel-forhandlere også. De selger jo bare den ferdige pakkeløsningen fra Juwel, og den er vel lik overalt.
Ja, blir ikke fattig av 100kr ekstra, det er det verdt for trygghetens skyld^^
Ringte for sikkerhets skyld, var med alt ja.

Aquamanias er bare 2mil unna, så går fint å hente...
Plussmedlem
Hadde tenkt å foreslå at du kunne hente, men jeg antok at du ikke hadde "lappen"
2mil kan jeg få noen foreldre å kjøre vutt Har sykkel-lappen, så kan hente alt mulig "små ting" drar bort å henter dråpetester nå heh
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Danielsen
Reklame for plussmedlemskap