Ph faller...og akvaristen klør seg i hodet

I en 110 liter har jeg hatt stabile vannverdier i lengre tid med konstant PH på 6.8, senket med eikebarkekstrakt (Stein's) gjennom ukentlige vannbytter.

Den senere tid har jeg opplevd at ph har sunket først til 6,4 (samme mengde tilsatt syre) og nå i kveld til under 6 (selv om jeg hadde redusert mengde syre med 50% ved de tre foregående vannbyttene). Ingen nye røtter eller andre endringer er gjort i oppsettet. Byttet 40 liter vann i kveld uten syretilsetning, ph målt 3 timer senere til 6.8. Denne forventer jeg vil synke...

Vannverdiene fra kranen er ph 8 og lav gh og kh på rundt 1. Disse er konstante over tid så langt jeg har målt. Ph synker ikke etter lufting over natten.

I mine to andre kar på 250 og 70 liter har jeg fortsatt konstante verdier på ph fra 6.8 til 7.0. Jeg benytter også her eikebarkekstrakt og samme type rådasand (0,4-0,8 mm)

Mulig at sirkulasjonen i 110-literen er noe lavere enn i de to andre karene, men kan eventuell CO2-opphopning forklare et så markert fall?
Kan den ekspanderende bestanden av sandsnegler være en synder?

Kan roten plutselig syrne vannet kraftig? Den er knallhard fremdeles og har bare ligget i karet i trekvart år...
ladeklof
Mulig at sirkulasjonen i 110-literen er noe lavere enn i de to andre karene, men kan eventuell CO2-opphopning forklare et så markert fall?

Mener du at du tilsetter CO² ? Eller snakker du kun om CO²'en som fiskene puster ut? Jeg tror neppe et så stort fall i ph har noe med den CO²'en fiskene greier å produsere, med mindre du har et enormt antall fisk i karet da. Det er iallefall noe som aldri skjer i mine kar. Men andre ting kan påvirke ph om man har lav kh (som jeg også har). Du skriver at "ingen nye røtter" er tilsatt karet. Men det er nettopp motsatt som er viktig: er roten gammel?

En viktig ting å merke seg er at i den naturlige biologiske prosessen med nedbrytning av biologisk materiale, som f.eks. visne blader, fiskebæsj, trerøtter osv, så virker det som en slags syre på vannet og det vil det virke ph-senkende. Er det mye slikt vil ph synke. Og dette er ting som hoper seg opp i et akvarium over tid (og i filteret, om man renser det sjelden). Dette er noe mange erfarer: jo lenger akvariet har vært i drift, jo lettere har ph for å synke litt "ukontrollert" og jo vanskeligere kan det bli å holde ph oppe.

En trerot som har vært under vann lenge, vil etterhvert påvirke ph mer og mer, er min erfaring. Dette fordi den blir mykere når nedbrytningsprosessen har kommet såpass langt. Som nevnt påvirker biologisk nedbrytbart materiale ph.

Etter 2½ til 3 år under vann har jeg i høst måttet ta ut røttene fra 3 akvarier pga akkurat dette. Det ble stadig vanskeligere å holde ph stabil, helt umulig faktisk, til tross for at jeg i det ene karet til og med tilsatte KH+ pulver (øker kh og derved også ph) hver uke i forbindelse med vannbytter. Det tok bare noen dager før ph var nede igjen til tross for forsøket på å buffre vannet. I det karet var det en 3 år gammel trerot...

Så trerota du har... har den vært under vann lenge? Er den brukt før i akvarium, før du fikk den eventuelt? Er den kjøpt i zoobutikk?
Takk for utfyllende svar, Mona.

For å svare på dine berettigede spørsmål:
Jeg tilsetter ikke CO2. Ikke gruelig fullt med fisk nå, en liten tetrastim, et par sommerfugler, to ancistrus og en gruppe på syv Corydoras Reticulatus.

Roten er under året gammel, kjøpt på akvariebutikk, aldri vært brukt i kar tidligere. Karet ble nyoppsatt i januar 2009.

Ph ble målt i dag, og underlig nok holdt den seg på 6.8
Men vi får se om noen dager...
Are
Dersom du har mye snegler som vokser, vil disse forbruke KH i stor stil. Dette vil føre til raske PH fall.

-Tim
Kvelden før den laveste målingen på under 6 i ph (JBL-testen går ikke under 6.0) rotet jeg gruelig rundt i karet for å flytte syv Sterbaier til et annet kar...kan det ha hatt innvirkning med oppvirvling av diverse viderverdigheter? (Det var forresten en setning verdig en ripsbusk)
Da må det kanskje bli snailwars...

(Snedig hvordan vi hififriker i flokk går over til å bli akvariefriker, Tim. Vi står i fare for å miste all kredibilitet i det røffe mannsmiljøet vi kommer fra. Har du forresten prøvd å bytte nettledning til varmekolben din? Gir trolig en helt annen spredning...)
Nei. Har ikke prøvd det. Er redd for skarp gjennomstrøming i øvre utstrømningshull. Det vil vi ikke ha noe av.

-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap