Ny her og trenger litt hjelp.

Jeg har hatt akvariet mitt nå i ca 1-2 uker. Har 4 mollyer der. 2 hanner og 2 huner. De fikk forøvrig unger dagen etter jeg fikk akvariet.

Byttet deler av vannet som jeg fikk beskjed om da det vise seg at jeg hadde nitritt. Nå da 2 dager etter på har den ene hunnen begynt å være litt rar. Hu har ikke prikker eller noe sånt men hu svømmer veldig dårlig, ligger nede på bunn en del og puster litt tungt. Hu begynte med å gjemme seg i hjørne på akvariet nær filteret. Jeg skjønner ikke helt hva dette kan være. Jeg har lest om div sykdom osv men finner liksom ikke helt ut hva det kan være for noe med den. Noen som har pæiling på hvofor hu oppfører seg sånn?

Jeg har da konsultert meg med en dyreforetning som sa det at det kan være pga vannskiftet. Har ei venninde som har hat akvarium i 7-8 år som har hjulpet meg og gitt meg råd ang akvarium.

Ynglene og de andre fiskene trives veldig godt.

Takk for svar.

Har du målt vannverdiene?
Hva var de evnt, og hva/ hvordan ble de målt? (strips, dråper)
Hei og velkommen til Akvaforum, du kan jo lese disse



Ønsker deg lykke til med en hærlig hobby (livsstil)

Mvh Per
PS Lurer du på noe så spør
Vannverdiene mine var normale. Bare litt høy nitrit. De ble målt med dråper.
Plussmedlem
Høy nitritt er ikke "bare". Det er giftig for fiskene.
De vil derfor oppføre seg "rart".
Les linkene til blondviking (hvis du ikke har gjort det).
blondviking
Hei og velkommen til Akvaforum, du kan jo lese disse [URLBLOCK1] [URLBLOCK2] [URLBLOCK3] Ønsker deg lykke til med en hærlig hobby (livsstil) Mvh Per PS Lurer du på noe så spør
'


Takk Per. Jeg har lest de sidene nå....og jeg fortsetter med å sjekke vannverdiene og bytte vann.

Har et 54l akvarium. (Begynner i det små fant jeg ut) Bytta vel ca 35-40%...(litt usikker på den utregninga der, men var ikke helt fulle 10l bøtte med vann og tok vel ut 3.5 bøtter. Var det jeg fikk beskjed om å gjøre.)

De får fast mat hver dag kl 12,i og med at det er ca 8-15 små der....ikke helt sikker på hvor mange det egentlig er der for di er ikke lett å telle heller. Filteret er fint og fungerer som det skal.

Loomis
Høy nitritt er ikke "bare". Det er giftig for fiskene. De vil derfor oppføre seg "rart". Les linkene til blondviking (hvis du ikke har gjort det).


Nå mente jeg ikke det som bare, men mente det som at det ikke var noe annet som ble målt som var unormalt i den forstand.
Plussmedlem
Ja, skjønte det, men høy nitritt er nok til at fisken ikke har det bra.
Det trenger ikke være noe i tillegg.
Loomis
Ja, skjønte det, men høy nitritt er nok til at fisken ikke har det bra. Det trenger ikke være noe i tillegg.




Men er det noe annet enn å bytte vann jeg bør gjøre? Hvor ofte bør det byttes nå da?
Plussmedlem
Så lenge du har nitritt i vannet så bør du bytte 50 % hver dag.
Ikke vær redd for vannbytter. Jeg er uenig med dyrebutikken i at vannbyttene har skylden for at fisken(e) oppfører seg rart.
Da gjør jeg det fremover.

Jeg ser nå at de andre fiskene driver å små biter eller hva jeg skal kalle det i denne fisken så jeg regner vel ikke med at den kommer til å overleve så lenge. Men noen andre tegn på sykdom er det dog ikke.
Noe annet også, hvor ofte skal man ta tester på vannet og hvor ofte kan man ha oppi salt eller aqua safe? Folk sier så mye rart på div ting.
Plussmedlem
Jeg anbefaler deg daglige tester så lenge du er i innkjøringsfasen, har kjøpt fisk og samtidig har nitrittproblemer.
AquaSafe skader ikke. Mange meninger om dette, men med alle disse vannbyttene kan det være greit å bruke av flaska. Du har jo kjøpt den allerede.

Hva slags molly har du?

Jeg har dalmatiner molly. Men husker dessverre ikke helt.... En er helt hvit, en er sort med litt hvite prikker, en er hvit med sorte prikker (den som ikke er helt i slag) og en er oransj og så har jeg en malle. Navnet der husker jeg heller ikke i farta.
Plussmedlem
Salt og molly.

Maller er sensitive mot salt. Du bør unngå å salte denne.
Hvordan ser den ut?
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1981

Denne er det. Ligner påden jeg har hvertfall så.
Litt oppdatering her. Nitrittet er under kontroll. Den ene fisken døde her om dagen. En av de andre hadde fått hvite blemmer, men som nå har ikke en eneste igjen.... Har gitt medisiner og byttet vann ofte de siste dagene etter at jeg skrev her. Takk for svar og hjelp.... Det eneste jeg lurer på nå er hvor lenge jeg er nødt til å vente før jeg kan få tak i flere hu fisker til å putte oppi??
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap