Tonje_r`s akvarier. (side 5)

Da har alle de tre tynne fiskene død i løpet av natten. Stopper da med ph heving og krysser fingrene for at det ikke er flere fisker som har innvoldsorm. Kommer til å bestille Sera Nematol for å være klar vist det er flere fisk som blir tynn.
Uff da ,dette høres ikke bra ut
Håper inderlig at det ikke har smittet de andre fiskene.Sånt som dette er jo bare et mareritt å tenke på.
Skulle mate yngelet nå i kveld, fisker opp artemia og trasker fornøyd mot yngelakvariene. Skal begynne å mate og ser da at det er mindre vann enn normalt i ene akvariet. Dette akvariet er av glass og større enn terrariene eg bruker til yngelet i begynnelsen. Det er en stor sprekk i bunnglasset! Her pipler det ut vann, får kastet meg rundt. Har heldigvis et yngleakvarie som står tomt for øyeblikket, så får flyttet over pumpen, fisk og vann.
Da blir det en tur innom den lokale dyrebutikken i morgen å kjøpe nytt akvarie til de små.
Ser ut som er et komt en eller annen type sykdom i 240literen. Ser ut som den bare rammen ho fisken av typen Iriatherina werneri, en ar allerede dødd og det er en ny som har samme symptomene. Det kan se ut som de har problemer med svømmeblæren, da de flyter opp med halefinnen og tipper litt forover. Har nå tatt ut en syke i et eget akvarie, medisinerer med esha2000. Satser på at dette kan kurere den.

Ellers ble det kjøpt inn et nytt yngleakvarie i går, siden det andre sprakk i bunnglasset. Det ble et 28liters helglass. Her skal yngelet få flytte over når det blir litt størrelse på de
Det skal ikke være lett å få Betta channoides hannene til å holde på eggene til yngelet er klar for spytting.
Såg for 2 dager siden at en av Betta channoides hannene hadde egg i munnen og flyttet den da over i et yngleakvarie, i dag er det ingen tegn på at den har egg. Utrolig frustrerende når hannene gang på gang har egg men det aldri blir noe yngel.
Vurderer å la den gå i akvariet de til vanlig går i og så flytte de noen dager før yngelet er klar for spytting.
tror oga det kan være lurt ,litt mindre stress for de og større sjanse for at de overlever om han spytter de noen dager for tidlig.
Er jo ganske så frustrerende å ikke få yngelen fram når de først tygger
Har enda et lite håp om at hannen fremdeles har egg/yngel i munnen Men det kan jo også være at eg stirrer så mye på han at eg synes eg ser en "dobbelhake". Lar han gå litt til i ynglekaret og krysser fingrene.
Får krysse fingene for det
Synes ellers det er vanskelig å se sikkert helt i starten om det er egg i munnen eller om de bare tygger litt .
Aspidoras sp. araguaiensis.
Kjøpte meg 10stk søte små av disse i dag, klarte ikke å la være de var så fine Finner ikke så mye info om de, men får bare fortsette med å leite så finner eg vel info tilslutt.
[External Image]
Hvem kan motstå et slikt ansikt
Har selv en leiksgruppe med Aspidoras C125 og en del yngel. Herlig fisk disse Aspidorasene. Desverre alt for skjeldent en finner slike i handelen. Hvor store er de du kjøpte og hva kostet dem?

LOFFA
Disse er vel ca 2,5cm. Betalte 600kr for 10stk, det var absolutt vært det
Okey, nei ikke ille pris det til butikk å være. Siste gang jeg solgte yngel, solgte jeg 13 stk for 400.-kroner. Har plukket en del egg siste tiden, så det kommer flere på markedet fra meg om en stund. Har også vurdert å selge leiksgruppen min på 15 ettersom jeg har en del egg og yngel nå. Det er iallefall hel-skjønne fisker, og aktive som få. Ønsker deg lykke til med fiskene. Fikk du lest artikkelen min som er om C125 her på AF? Hvis så, hva synes du?

LOFFA
Synes artikkelen er god og informativ, både om hold av fisken og hvordan få oppdrett på de
Ser allerede nå at de er aktiv og raser rundt i akvariet. Synes de slo seg veldig fort til ro i akvariet i forhold til andre fisker. De har nå fått sitt første måltid med røde mygglarver og stupte i matfatet, skulle nesten tro de ikke hadde sett mat på en stund
Tonje_R
Synes artikkelen er god og informativ, både om hold av fisken og hvordan få oppdrett på de:) Ser allerede nå at de er aktiv og raser rundt i akvariet. Synes de slo seg veldig fort til ro i akvariet i forhold til andre fisker. De har nå fått sitt første måltid med røde mygglarver og stupte i matfatet, skulle nesten tro de ikke hadde sett mat på en stund:)



De er også tillitsfulle og jeg kan hånd-mate mine. Går det litt lengere enn forventet mellom eggleggingene her blir det 40% vannbytte med kranvann og røde myggisser. Ofte ligger det da egg på pumpa dagen derpå. Skal ikke okkupere tråden din Tonje, men blir bare så engasjert når jeg ser noe skrevet om Aspidoras.
De liker sterk strøm og har selv en 1200L/t i mitt 120L kar i reolen som de går i.

Jeg har pumpen i frontens høyre hjørne med vannstrømmen mot front glasset. Nå når lyset er slukket, ser jeg de "danser" i strømmen av vann. HERLIG :- )
Synes bare det er kjekt at du engasjerer deg, setter alltid stor pris på info fra andre som har eller har hatt disse fiskene.
Enda mer yngel:)
Kjøpte for ca 14dager siden 2stk Trichopsis vittata, satset på at det var en han og en hun, men er jo ikke så lett å se siden det er lite kjønnsforskjeller.
Har sett at den som eg var sikker på at var en hann har laget seg et skumrede under flyteplantene. Skulle skifte vann i 250literen der de går og tenkte eg skulle sjekke om det var egg eller yngel i skumredet før eg skiftet vann.
Og det var jo en drøss med yngel under redet
Fisket ut en del av yngelet, disse skal få gå i et yngleakvarie for seg selv, og de som eg ikke fikk fisket opp skal bare få gå i 150literen til de blir større og litt lettere å fisk opp. Den stolte far passer på yngelet som en sint okse så ingen så får komme i nærheten der nei
Yngelet ser nesten ut som små mygglarver der de henger under flyteplantene
Førstegangs lek på c. sterbai:)
Da har sterbaiene mine begynt å leke Det første egget er plukket ut og håper selvfølgelig på flere, men har ikke det største håpet på at egget er befrukter siden det er deres første egg.
Ellers har knurregurami yngelet vokser fint, spent på kor mange det er, de var så bitte små når eg tok de utav akvariet.
Betta albimarginata yngelet vokser også fint, synes de vokser fortere nå når eg gir de Liquirfy om morgenen og artemia til kvelden.

Er visst tid for egglegging nå om dagen ,mine coryer legger egg stadig vekk. Sterbaiene mine la egg for noen dager siden og nå håper jeg å få noe yngel på de og ,lenge siden sist.


Fint å høre at yngelene dine vokser og har det godt
Mine Albi-yngler vokser utrolig seint synes jeg .Har prøvd å fore de litt mer (mest artemia men og litt tørrfor) men merker ikke noe særlig mer vekst likevel.
Prøvde også tørrfor til mine små, men de snudde bare halefinnen til. De brydde seg ikke i det hele tatt. Det var først når eg prøvde liquifry de begynte å vokse fortere.
Så gøy at sterbaiene dine også legger egg da Sølvi
Mine blir litt neglisjert nå om dagen, siden eg ikke fikk byttet vann nå mandag denne uken pga knurregurami yngel men det trigget vist egglegging, utrolig nok. Satser på å få byttet vann nå snart, så skal de få litt ekstra røde mygglarver samme dag. Satser på ar det virkelig gjør susen
Ok da må jeg nesten å tak i liquifry da ,takk for tipset
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap