Jeg får ikke til ancistrus.

Jeg vet ikke hva jeg gjør feil, men jeg får altså ikke til å ha denne typen. Jeg har prøvd flere ganger, og de dør etter en stund. Den jeg hadde lengst hadde jeg i 6 mnd.

Jeg har ikke hatt noe annen fiskedød, jeg har ikke algevekst i akvarie, og ikke nitritt. Jeg har også gitt ancistrus (er det slik det skrives?) eget for.


De andre typene jeg har er:
Neontetra
Sebrafisk
Siamesiske algeetere
Praktbotia
Kuhlii-ål

Og så har jeg en black ghost.


Disse har jeg hatt nå i nesten halvannen år.


Temperaturen i vannet er 26-27 grader.

Ingen andre tester av vannet er tatt. Jeg bytter vann jevnlig, ca hver annen uke. Mye plantevekst i akvariet, og mange naturlige gjemmesteder (røtter).
Black ghost er en rovfisk, det er godt mulig at det er den som tar livet av ancistrusen.

Vet inte om det har något att säga men ancistruserna ska ha trärot i kosten sin .
Har du det i karet ?
Plussmedlem
Ann-kristin S
Vet inte om det har något att säga men ancistruserna ska ha trärot i kosten sin . Har du det i karet ?


Helle
Mye plantevekst i akvariet, og mange naturlige gjemmesteder ([B]røtter[/B]).
Hvordan bytter du vann? Kaldt vann fra krana?

Små ancistrus tåler ikke mye temperatursvingninger. Så lite som et par grader forskjell kan ta livet av dem når de er små (og de er veldig små når de kommer fra butikken). I tillegg vil kjøligere vann legge seg langs bunnen med en gang under vannbyttet, slik at inntil filteret har fått sirkulert vannet, og blandet det, kan temperaturdroppet være enda mer helt ved bunnen enn det et termometer vil vise f.eks.

Jeg aner ikke om dette er årsaken, men tenkte jeg kunne nevne det

Ellers skriver du at du ikke har algevekst i karet. Alger er jo mat for ancistrusen, så dersom det ikke finnes alger å spise på, er den avhengig av å bli matet oftere enn hvis det er noen alger å gnage på. Hvor ofte har du matet dem? Mange mater bare en gang i uka, eller annen hver uke, men da må det være alger i karet slik at de har tilgang på mat ellers
Jeg skrev kanskje litt dumt da jeg skrev det ikke var alger i karet. Det er litt alger, men det er ikke algeoppblomstring og "negative" alger (i mangel på bedre utrykk) om jeg kan si det på den måten. For det blotte øyet syns det ikke at det er alger i karet. Det er litt på utgangen til pumpen, og på den bakerste veggen. Det er også bitte litt på røttene, men bare sånn at det er pent/naturlig.


Jeg har gitt dem en halv tablett om dagen, men jeg syns at praktbotiaene spiser mer på tablettene enn det ancistrusene har gjort.



Måter jeg bytter vann på er å ta vann fra springen rett oppi karet. Tar ikke iskaldt vann, men dersom et par grader er nok til å ta knekken på dem, så vil jeg tro det er vannbyttene mine som dreper dem.

Vi bor i helt nytt hus, så da har jeg lest at det ikke gjør noe å ta litt temperert vann rett fra springen. At det er ved gamle hus/varmtvannstanker det ikke er bra. Stemmer dette?

I sommer da jeg prøvde dem for siste gang, var temperaturen forresten 28-29 grader. (Fikk det ikke kaldere, selv om jeg hadde varmepumpen av).



Tviler veldig på at black ghosten har tatt dem. Den spiser veldig mye mat, og er generelt veldig fredlig av seg. (kan faktisk håndmate den). Vet at andre har hatt problemer med slike, men foreløpig fungerer det greit. Den kommer dog til å bli alt for stor til mitt kar, jeg har bare 120 liter.

Kjedelig når man er nybegynner og får beskjed av butikken om at både black ghost og praktbotia går fint i 120 liters kar. Foreløpig går det jo greit, jeg har mye oppdeling og "soner" i karet, så både praktbotiaene og black ghosten har sin faste plass i karet. Leser at pb'en blir aggerssiv dersom den ikke har nok plass, og det har jeg foreløpig "bank i bordet" ikke sett noe til. Praktbotiaene har også klare og sterke farger, så jeg går ut i fra at de trives. Da jeg kjøpte dem var de helt blasse.

PBen var 4-5 cm da jeg kjøpte den, nå er den 20. Og jeg fikk beskjed av butikken at den ikke ble større enn 10-12 cm i fangenskap.



Ancistrusene jeg har kjøpt har vært ca 2 cm lange. Men den ene døde ikke før den var ca 6 cm lang, og da hadde jeg hatt den en god stund. Et par av dem har dødd etter sånn 2-3 dager også.

Syns det er så rart, for da jeg hadde akvarie som barn (20 liter) så var de fiskene vi hadde aller lengst ancistrusen. Hadde dem i flere år, og vi byttet vann på samme måte som nå. Bortsett fra at da tok min mor også å vasket grus pumpe og alt mulig i hvert vannbytte. Det gjør jeg jo ikke nå, nå bare bytter jeg vann og så holder det andre seg fint selv. Har en pumpe som holder til opp til 250 liters kar, så det er god filtrering i karet.



(Mye tekst nå, men kanskje noe av det er med på å finne en løsning til hvorfor ting ikke fungerer).
Tror det kan være at Ancistrusen får for lite mat/ ikke får tak i maten. Det beste er å mate når lyset er avslått.

Har aldri hatt problemer med at 2cm ancistrusyngel har tatt kvelden ved vannbytter, bytter 30% kaldtvann, men er sikkert spørs på hvor sterke de er. Når de kommer rett fra dyrebutikken, er fisker ofte underernærte og stresset, og tåler derfor ikke mye.
Prøv heller å finne en privatperson som selger yngel/voksne. De er ofte sterkere



Ok, det kan jo være. Jeg har som oftest gitt tablettene om morgenen. Mater resten av fiskene to ganger om dagen, som oftest. Av og til en gang.


Takk for tips ang kjøp av privatperson, det virket lurere!
Ser at jeg skrev:
"PBen var 4-5 cm da jeg kjøpte den, nå er den 20. Og jeg fikk beskjed av butikken at den ikke ble større enn 10-12 cm i fangenskap."

Mente black ghosten, at den var 4-5 da jeg kjøpte den.
Black ghosts blir jo 50cm lang:/
Tror de i dyrebutikk ofte sier at en fisk bare blir så å så stor, er fordi de dør etter kort tid og aldri blir fullt utvokst. Tar jo tid for en fisk å vokse seg ferdi:P
Fisk kan slutte å vokse, men det gjør de mest fordi det er for lite mat tilgjengelig, og ikke fordi de ikke har plass.

Ja, det var det jeg leste her på forumet rett etterpå. Den har jo vokst 15 cm på litt over et år, så jeg syns den har vokst fort jeg. Så nå har jeg lært at jeg alltid sjekker her før jeg kjøper noe..

Forbereder meg på å selge den eventuelt kjøpe større kar dersom den begynner å mistrives, spise fisk, eller bli aggressiv.
Du har ikke tilfeldigvis svart rådasand i karet?
Bruker du noe som helst salt i karet? GH salt eller akvariumsalt eller rett og slett husholdningssalt? Ancistruser er hvertfall veldig sarte for salt.

Skjønner ikke at du ikke fått til denne, det er som du sier, dette er jo en fisk som er veldig enkel. Henger meg på det å kjøpe av privatperson, og ikke dyrebutikk

Vil også anbefale at du kjøper en hule til den, jeg har min største ancistrus sammen med praktbotia. Når det er egg i hula, og jeg ikke er kjapp nok med å ta ut han og hule, (tror jeg det) er botiane som er inne å stjeler egg. Og hannen får endel juling mens han beskytter alt han kan stakkars.
Men når han ikke har egg får han være i fred inne i hula si, han er nesten bare ute når han spiser.
Har du testet nitrit?
Og har du en egen bötte for akvarie?
Tobbi
Har du testet nitrit? Og har du en egen bötte for akvarie?


Siden alle de andre fiskene lever i beste velgående tror jeg ikke problemet ligger her.
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap